T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Laat Douwe maar schuiven (al dan niet op de trombone)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door servicebus »

Roerdomp schreef: 13 jul 2020 15:28 Laat Douwe maar schuiven (al dan niet op de trombone)
En sinds kort ook nog op sousafoon 👍
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RuudT3
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2020 08:51

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door RuudT3 »

Vraagje: ik heb een T3 van 1984 gekocht met vastgelopen 1.6D motor. Nu heb ik nog een goede kever motor staan 1600 AS, en vraag me af of die hierin zou passen, eventueel met aanpassing koeltunnel. Heeft iemand hier ervaring mee? In de basis is dit toch hetzelfde als de eerste luchtgekoelde versie van bijv 1980? Alvast dank voor de reactie, Groeten, Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Klopt. Tussen de luchtboxer en watergekoelde 4 in lijn motoren zit qua ophanging, kachel- en koelsysteem wel wat verschil. Een 4 in lijn VW (diesel of benzine) terughangen is de simpelste oplossing. Bovendien is de 1600 lbx ook niet echt geschikt om dat gewicht vooruit te krijgen. In NL gaat het nog als je geen haast hebt, maar over de grens...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RuudT3
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2020 08:51

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door RuudT3 »

Dank voor jullie snelle reacties Steven, Michel en Hylke!
Jullie hebben wel een punt om met Diesel verder te gaan, ik dacht alleen dat dit steeds lastiger wordt in de steden (ook in de toekomst) omdat de diesel nu een beetje de boosdoener / vervuiler is volgens de overheid (dus hoge belasting)
@Michel, je triggered me wel, welke 4 cylinder lijn benzine motor zou ook passen, die van een vw passat / audi 80 van de jaren 90 misschien? Die zijn best gunstig qua prijs .. Alvast dank voor de reactie. Groeten van Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Bob »

Golf GTI. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RuudT3
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2020 08:51

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door RuudT3 »

TOP ik zie het, dankje Bob!
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Coen »

Bijvoorbeeld om te beginnen en daarna kijken of Douwe tijd heeft;)
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RuudT3
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2020 08:51

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door RuudT3 »

Hoi Coen, Dank hiervoor!
Ik zal mijn pa eens porren, die is ook handig :-)
Dank voor de link! Groeten van Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door timeaa »

Omslagpunt benzine - diesel ligt bij een T3 heel erg laag al zo na een vakantie heb je meestal dit punt al bereikt. Als ik ga rekenen op basis van 1 op 11 benzine ben ik onder de 3000 km per jaar al goedkoper uit dan met een benzinebus. Mijn personenauto (Passat 2.0 benzine) haalt al amper 1 op 11 dus mensen die zeggen dit met een bus te halen rijden dan echt heel langzaam het zijn gewoon qua techniek dezelfde motoren als die Golf motor. Met een 1900 diesel of SDI TDI kom je echt geen vermogen te kort je bent toch niet op de vlucht? Die milieuzones gaan ook gelden en gelden al voor oude benzinevoertuigen dus dat maakt ook geen verschil en je kan beter met een oldtimer niet in de steden rijden maar gewoon lekker over rustige wegen dan ben je mensen ook niet tot last.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Coen »

Die 1 op 11 is dus in de zomer met deels snelweg en deels 80 km-weg in Frankrijk. Van de winter was het eerder 1 op 9.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Foei! 1:17 met een 6 cilinder BMW... zonde van de auto.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door insomnia »

Roerdomp schreef: 02 aug 2020 17:51 Foei! 1:17 met een 6 cilinder BMW... zonde van de auto.
Onzin.. vind het wel knap...

Op lange afstand en constante snelheid is dat mag ik hopen niet heel uitzonderlijk...

Maar volgens mij is het algemeen bekend dat verbruik afhankelijk is van de voet van de bestuurder.. mijn ervaring is ook dat het ook een grote factor is of die factor een gewone voet of een lease voet is (ofwel of de voet zelf de kosten per km direct aan de pomp betaald :wink: )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door rick »

Als wij het over gebruik hebben; ik rijd regelmatig van Nijmegen naar Den Bosch met mijn Toyota Prius uit 2019 (benzine).
Met 95 km/uur en een zachte voet rijd ik dan regelmatig bij zomerse temperaturen 1:30.
Behoudens de gunstige uitstootwaarden is dat ook een reden dat ik deze heb aangeschaft.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is maar wat je van een auto verlangt. Ik ben toch meer van het Freude Am Fahren (en daardoor veel tanken) dan dat slome gedoe, hoewel de tijdwinst beperkt is. Maar ik rijd ook bijna niks, dus is de financiele winst ook gering.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door timeaa »

Prius is op de snelweg toch gewoon een benzineauto? Accu is toch binnen paar km leeg en dan is het verbruik gelijk aan iedere andere vergelijkbare benzineauto qua formaat en stroomlijn ect
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Plaats reactie