LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Je hebt een vlotter op de vuller en een drijver op je meter. Je kan bij beide een probleem hebben;
#1 inbouwpositie tank. De tankaansluitingen (vlakke deel waar de aansluitingen in zitten) lijken haaks op de grond te staan, verticaal dus. Bij LPG tanks hoort dit onder een hoek te zijn 45 graden geloof ik en op de tank staat een merkteken hoe te plaatsen (was tenminste wel zo bij de tanks die ik zover heb ingebouwd). Probleem kan dan zijn dat door de meer gekantelde stand de vlotter en drijver niet juist werken. Dus eerder afsluit en minder aangeeft.
#2 vlotter van de afsluiter kan je iets buigen zodat je vulgraad kan 'regelen' maar dan moet je weten wat je doet en paar keer tank leegrijden.
#3 drijver van de tankmeter idem. Deze vlotter kan je bijbuigen maar handiger is om je wijzerschaal los te maken en te draaien tot de juiste stand. (en dan vastlijmen) Dus als je zeker weet dat de afsluiter op 80% vult dan je meter corrigeren.
(edit kijk nu naar wat andere westfalia tanks en zo te zien horen die dan ook verticaal met de appendages)
Misschien eens helemaal leegstoken en dan kijken hoe en wat met vulgraad en meter
Tank 100% zou ik niet meer doen. Heb dit zo gehad op de syncro met ringtank onder de neus maar met volle warmte erop blies de tank echt wel af. En dat ging lang door en wordt je erg nerveus van. (vooral van de omstander die dan zo nodig de brandweer moet bellen) Dat rode dopje vliegt eraf en kan nog net een vlieg doodslaan. Is een zelfde pvc dopje als wat in een nieuwe buis gestoken zit om die inwendig schoon te houden.
#1 inbouwpositie tank. De tankaansluitingen (vlakke deel waar de aansluitingen in zitten) lijken haaks op de grond te staan, verticaal dus. Bij LPG tanks hoort dit onder een hoek te zijn 45 graden geloof ik en op de tank staat een merkteken hoe te plaatsen (was tenminste wel zo bij de tanks die ik zover heb ingebouwd). Probleem kan dan zijn dat door de meer gekantelde stand de vlotter en drijver niet juist werken. Dus eerder afsluit en minder aangeeft.
#2 vlotter van de afsluiter kan je iets buigen zodat je vulgraad kan 'regelen' maar dan moet je weten wat je doet en paar keer tank leegrijden.
#3 drijver van de tankmeter idem. Deze vlotter kan je bijbuigen maar handiger is om je wijzerschaal los te maken en te draaien tot de juiste stand. (en dan vastlijmen) Dus als je zeker weet dat de afsluiter op 80% vult dan je meter corrigeren.
(edit kijk nu naar wat andere westfalia tanks en zo te zien horen die dan ook verticaal met de appendages)
Misschien eens helemaal leegstoken en dan kijken hoe en wat met vulgraad en meter
Tank 100% zou ik niet meer doen. Heb dit zo gehad op de syncro met ringtank onder de neus maar met volle warmte erop blies de tank echt wel af. En dat ging lang door en wordt je erg nerveus van. (vooral van de omstander die dan zo nodig de brandweer moet bellen) Dat rode dopje vliegt eraf en kan nog net een vlieg doodslaan. Is een zelfde pvc dopje als wat in een nieuwe buis gestoken zit om die inwendig schoon te houden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- marcom
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
- Locatie: Sumar
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de tank, altijd probleemloos gevuld tot 80% verder gaat niet. Ook de meter lijkt tot nu betrouwbaar en de inbouwpositie is niet veranderd.
Ik zal eerst eens proberen de tank leeg te stoken.
Groet, Marco
Ik zal eerst eens proberen de tank leeg te stoken.
Groet, Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
1987 1.6TD Joker
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Aan de inbouwhoek van de T3 tank is weinig te veranderen hoor.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Hai Kris, dat zag ik ja, de beugels zitten er vast aan. Ik heb ook al gezien dat een standaard lpg tank "westfalia" opgeschilderd onder een bus zat. We doen het bijna allemaal zelf toch?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
In ieder geval is dit een ander type ( nieuwer) dan de mijne
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
- Locatie: VLEUTEN
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Sla eens een paar keer met een rubberhamer tegen de tank , wellicht dat de vlotter dan weer losschiet.
Alles werkt eigenlijk het zelfde als een doorspoelbak van een WC. Morgen zal ik even kijken of ik nog een foto heb.
Al deze onderdelen zaten in een doosje wat ik gekocht had.
Alles werkt eigenlijk het zelfde als een doorspoelbak van een WC. Morgen zal ik even kijken of ik nog een foto heb.
Al deze onderdelen zaten in een doosje wat ik gekocht had.
Met vriendelijke groet,
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Het systeem met Abblasventil zat op de eerste generatie gastanks. Vermoedelijk in '84 - '85 veranderd.
- Snowsurfer686
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 21 mar 2020 12:52
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
Heb zelf er nooit zo bij stil gestaan hoe zo’n lpg installatie werkte. Goed om te horen waar op te letten.
Ergens gelezen dat 1x in de 10 jr de slangen en gasdrukregelaar vervangen moeten worden. Hoe zit dat met de tank zelf?
Ergens gelezen dat 1x in de 10 jr de slangen en gasdrukregelaar vervangen moeten worden. Hoe zit dat met de tank zelf?
Joost alias Snowsurfer
t2a '69 1.6 dubbele Webers verlaagd csp python uitlaat
t3 '85 Club Joker hoogdak alles origineel
t2a '69 1.6 dubbele Webers verlaagd csp python uitlaat
t3 '85 Club Joker hoogdak alles origineel
Re: LPG tanken onderbouw Westfalia tank lukt niet meer
In duitsland moeten die tanks om de 10 jaar worden gekeurd. In Nederland zijn er geen regels voor. Als je zorgt dat hij niet flink gaat roesten dan denk ik dat je er erg lang mee kan doen. De meters en slangen/leidingen en regelaars zijn kwetsbaarder. Als je slangen hebt dan zou ik wel kritisch zijn. Slangen zijn meen ik 2 tot 5 jaar houdbaar. (2 buiten en 5 binnen) . Als het goed is staat er een productiedatum op de slang. Ik heb zelf leidingen. Ik baseer dat op regels voor propaangastank en slangen waar ik mij ooit kort in verdiepte. Voor de drukregelaar is er ook n adviesdatum. Die van mij begon ooit steeds minder door te laten. En ik heb hem toen vervangen. In mijn eerdere post in dit topic verwijs ik naar een site waar ze ook de t3 westfaliatanks en de aanbouwdelen nieuw verkopen.Snowsurfer686 schreef: ↑22 okt 2021 22:57 Ergens gelezen dat 1x in de 10 jr de slangen en gasdrukregelaar vervangen moeten worden. Hoe zit dat met de tank zelf?
Groetjes Rolf