remmen vraag
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
remmen vraag
Goeiemiddag,
Ik ben bezig met onder andere de voorremmen en omdat de boel er nogal vast in zat heb ik de bus op een stel nieuwe schijven blokken en klauwen getracteerd.
Ik merk nu alleen dat het vervangende stel klauwen de remslang aansluiting op de zijkant heeft zitten (zeg maar bovenop een van de zuigers) terwijl mijn oude klauw die aan de voorkant heeft zitten.
Ik lees her en der nu dat er diverse varianten klauwen zijn en dat dit dan misschien een girling variant is (ik dacht dat girling het zwevende klauw type was en ATE het vaste, kennelijk ligt het iets ingewikkelder)
Op zich kan ik de koperleiding omleggen met een wat langere bocht maar dan moet die wel vrij strak de bocht om direct bij de klauw, om niet tegen de wielophanging aan te komen. Ziet iemand daar verder bezwaren in of kan ik beter de klauw laten omruilen voor het type dat 100% gelijk is. Voor het overige past alles trouwens prima.
Ik hoor het graag of iemand hier gedachten over heeft, dit idee zeg maar heb ik nu nieuw
Ik ben bezig met onder andere de voorremmen en omdat de boel er nogal vast in zat heb ik de bus op een stel nieuwe schijven blokken en klauwen getracteerd.
Ik merk nu alleen dat het vervangende stel klauwen de remslang aansluiting op de zijkant heeft zitten (zeg maar bovenop een van de zuigers) terwijl mijn oude klauw die aan de voorkant heeft zitten.
Ik lees her en der nu dat er diverse varianten klauwen zijn en dat dit dan misschien een girling variant is (ik dacht dat girling het zwevende klauw type was en ATE het vaste, kennelijk ligt het iets ingewikkelder)
Op zich kan ik de koperleiding omleggen met een wat langere bocht maar dan moet die wel vrij strak de bocht om direct bij de klauw, om niet tegen de wielophanging aan te komen. Ziet iemand daar verder bezwaren in of kan ik beter de klauw laten omruilen voor het type dat 100% gelijk is. Voor het overige past alles trouwens prima.
Ik hoor het graag of iemand hier gedachten over heeft, dit idee zeg maar heb ik nu nieuw
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: remmen vraag
Ik zou exact dezelfde klauwen willen hebben als die erop zaten/horen te zitten. (Vermoedelijk had ik de originele remklauwen zelf gereviseerd).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: remmen vraag
Dit lijkt mij de remklauw die op de T2b zit en ook op mijn T3 uit '84.
Deze klauw werkt op beide bussen prima, dus waarom zou die niet op die van jou functioneel zijn?
Let wel op: hij wordt met 2 verschillende bouten gemonteerd !
Deze klauw werkt op beide bussen prima, dus waarom zou die niet op die van jou functioneel zijn?
Let wel op: hij wordt met 2 verschillende bouten gemonteerd !
I am Wouth and I approve this message
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: remmen vraag
Volgens de leverancier waren er op mijn chassisnummer twee opties, ATE en girling en ze wisten niet wat het verschil was. Ik dacht nog, handig, een technische dienst die vooraf checkt of je bestelling klopt. Ik meende zeker te weten dat mijn systeem niet girling heet en nu weet ik dat ze nogal hetzelfde kunnen zijn, het enige verschil dat ik zie is de plek van de aansluit nippel. Dus het zou uidd gewoon moeten werken. Maar om de boel dan netjes aan te sluiten op wat je al hebt liggen moet je het beugeltje onder de fuseekogel verbuigen en komt de rubber slang niet mooi langs de ophanging te lopen. Maargoed dat weet ik nu, nadat ik het heb geprobeerd (en dus eigenlijk de koperleidingen nogal heb verpoerd)
Ze zijn nog wel dicht, maar ik belde toch maar de garage om er nieuwe op de zetten. Die vond eigenlijk hetzelfde als @Erik en nu ben ik bezig ze om te ruilen. Dat was geen probleem maar blijkbaar dachten ze daar dat ik aan 1 klauw wel genoeg had ofzo dus voor alles weer bezorgd is ben je zo weer een week verder. EN dan alsnog maar even naar de garage voor nieuwe leidinkjes want als ik ze nu nog een keer terug buig zouden ze weleens kapot kunnen scheuren. Achteraf had ik idd ook meer moeite gedaan om de oude te reviseren maar ik kreeg de cups er niet meer allemaal uit. Misschien dat het later nog een keer lukt- heb ik alvast een setje liggen voor in 2058
Dan hopelijk even de apk aftekenen en kunnen we er weer 'fris' tegenaan met een heleboel manke punten afgevinkt (y)
Bedankt voor het meedenken maar weer !
Ze zijn nog wel dicht, maar ik belde toch maar de garage om er nieuwe op de zetten. Die vond eigenlijk hetzelfde als @Erik en nu ben ik bezig ze om te ruilen. Dat was geen probleem maar blijkbaar dachten ze daar dat ik aan 1 klauw wel genoeg had ofzo dus voor alles weer bezorgd is ben je zo weer een week verder. EN dan alsnog maar even naar de garage voor nieuwe leidinkjes want als ik ze nu nog een keer terug buig zouden ze weleens kapot kunnen scheuren. Achteraf had ik idd ook meer moeite gedaan om de oude te reviseren maar ik kreeg de cups er niet meer allemaal uit. Misschien dat het later nog een keer lukt- heb ik alvast een setje liggen voor in 2058
Dan hopelijk even de apk aftekenen en kunnen we er weer 'fris' tegenaan met een heleboel manke punten afgevinkt (y)
Bedankt voor het meedenken maar weer !
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
Re: remmen vraag
Origineel zijn de leidingen toch van een staallegering?
Die, maar ook koperen leidingen, buig je beter alleen met speciaal buiggereedschap.
De oude stalen leidingen kun je (schat ik in) beter niet verbuigen.
Die, maar ook koperen leidingen, buig je beter alleen met speciaal buiggereedschap.
De oude stalen leidingen kun je (schat ik in) beter niet verbuigen.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: remmen vraag
Soms kunnen ze vast zitten. Een vetnippel indraaien met de juiste draad (of een wartel opofferen en daar draad in tappen en voorzien van een vetnippel) klauw volpompen met vet (met een schaarvetspuit kun je wel 100 bar pompen), dan komt ie er wel uit. Nadien heel goed schoonmaken en ontvetten!! De afdichtrubbers (goed bestand tegen remvloeistof) kunnen niet tegen olie of vet.
Onder mijn bus zaten origineel stalen leidingen, maar een paar stukken waren behoorlijk verroest dus die heb ik vervangen voor cunifer leiding, dat roest niet weer. (Cunifer=koper-nikkel-ijzer legering).
Groet,
Erik.
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: remmen vraag
Goeie tip Erik, ga ik nog proberen!
Ik heb al eens koperen leidingen aan laten leggen, ze kunnen we een beetje buigen maar nu zou ik ze voor de tweede keer flink moeten vervormen, dat wordt mij te gek.
Ik heb al eens koperen leidingen aan laten leggen, ze kunnen we een beetje buigen maar nu zou ik ze voor de tweede keer flink moeten vervormen, dat wordt mij te gek.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
Re: remmen vraag
Fietspomp...maar zorg wel dat de zuiger zachtjes land als hij er uit wordt gedrukt... kan een flinke knal geven.
GroetjesRolf
GroetjesRolf
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: remmen vraag
Wegens verhuizing ga ik de oude klauwen niet meer bewaren trouwens, wie een poging wil wagen mag ze gratis hebben.
Ik heb de nieuwe klauwen met nieuwe leidingen gemonteerd, nieuwe remschijven, lagers en nog zo wat en daarmee was het weer dik in orde
Ik heb de nieuwe klauwen met nieuwe leidingen gemonteerd, nieuwe remschijven, lagers en nog zo wat en daarmee was het weer dik in orde
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982