Net bij de APK geweest, complimenten van de keurmeester, maar helaas toch een afkeurpuntje.
CO gehalte 7% (mag max. 0,5% zijn!? EDIT Remko: voor onze bus 4,5%, zie website RDW). Ook sloeg hij steeds af bij stationair. (Dat gebeurt idd soms, bij mij wat minder als bij de keurmeester, die mishandelde hem een beetje vond ik). Volgens hem stond ie veel te rijk afgesteld op stationair.. helaas had ie geen tijd (of zin / kennis) om dit ter plekke op te lossen.
Vanavond maar eens in de boeken duiken, lijkt op wat beter afstellen van de stationair stand... iemand nog suggesties of tips hoe dit te doen / waar op te letten? Is dit sowieso zelf af te stellen, of moet ik daar ook een CO meter bij gebruiken?
Hoor het graag
Remko
(Veel) te hoog CO Gehalte bij APK
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
(Veel) te hoog CO Gehalte bij APK
Laatst gewijzigd door Vissekop op 15 apr 2022 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: (Veel) te hoog CO (CO2?) Gehalte bij APK
Tja, mijn bus heeft een injectie systeem, maar ik had de voorlaatste keer bij de APK ook dat het CO te hoog was. Die moet meen ik onder de 1,5% zijn en hij zat net boven de 2%.
Van huis naar het keuringsstation gereden en toen getest, dus met nog 'koude' motor. Toen de motor eenmaal lekker warm was, weer gemeten, en toen zat die ruimschoots onder die max. waarde (0,05%).
Dus voor de laatste APK heb ik de bus eerst goed warm gereden.
Groet,
Erik.
Van huis naar het keuringsstation gereden en toen getest, dus met nog 'koude' motor. Toen de motor eenmaal lekker warm was, weer gemeten, en toen zat die ruimschoots onder die max. waarde (0,05%).
Dus voor de laatste APK heb ik de bus eerst goed warm gereden.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 15 apr 2022 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: (Veel) te hoog CO (CO2?) Gehalte bij APK
Kijk ff goed op de lijst van APK-eisen op de site van de RDW.
Het hangt namelijk van het bouwjaar van jouw bus af, wat de max. CO mag zijn.
Bij een hoog CO, zou je kunnen beginnen met een schoon luchtfilter.
Het hangt namelijk van het bouwjaar van jouw bus af, wat de max. CO mag zijn.
Bij een hoog CO, zou je kunnen beginnen met een schoon luchtfilter.
I am Wouth and I approve this message
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: (Veel) te hoog CO (CO2?) Gehalte bij APK
Goede tips, de motor was idd nog koud, en liep m.i. nog minder lekker als normaal. Ik ga de luchtfilter nog even goed bekijken, heb nog een of ander flesje 'engine cleaner' staan voor jn de benzinetank, dan goed heetstoken en nog eens proberen... wellicht zorgen dat je iets meer toeren draait stationair ..
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: (Veel) te hoog CO (CO2?) Gehalte bij APK
Hoi Wouth, jouw tip is ook een goede. CO waarde moet 4,5% zijn voor mijn bus - dat is een stuk beter dan de 0,5% die ik eerst vond.. (duidelijke site van de RDW over APK eisen trouwens).
Remko
Remko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Re: (Veel) te hoog CO Gehalte bij APK
Wel raar dat de keurmeester hem niet even naar beneden draaide. Zoveel moeite was dat toch niet geweest?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: (Veel) te hoog CO Gehalte bij APK
De vraag is dan, hoe komt het dat de verhouding verandert is?
Ik zou het niet weten wat de mijne is, dacht iets van 1.5% maar dat moet ik na vragen.
Heb even nagevraagd, het is nog beter
Zit tussen de 0.5 en 1 % is dus niet zo moeilijk om te halen blijkt dus.
Theo
Ik zou het niet weten wat de mijne is, dacht iets van 1.5% maar dat moet ik na vragen.
Heb even nagevraagd, het is nog beter
Zit tussen de 0.5 en 1 % is dus niet zo moeilijk om te halen blijkt dus.
Theo