Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2013 15:29

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Thom »

Net de geweldige uitleg hierboven (van "JanmetDoKa") door zitten worstelen (geprobeerd adhv de text een e-schematje te tekenen) , omdat ik een soortgelijk probleempje heb als "goalexander", bij mijn T-3 1600TD uit 1984. Echter één belangrijk verschil: mijn led-lampje knippert vanaf de start, gaat soms uit na een paar seconden (zo hoort het volgens het boekje) maar vaak gaat het ledje helemaal niet uit. De meter lijkt gewoon de werktemperatuur aan te geven, loopt langzaam naar het midden, komt niet te ver naar rechts, maar het lampje blijft knipperen. Er lijkt wel een relatie te zijn met de vochtige buiten-omstandigheden. De stekker-verbindinkjes aan temp-sensor en nivo-sensor pas nog met contactspray bewerkt, zonder resultaat. Mijn vraag nu is: Bij toenemende koelvloeistoftemeratuur, stijgt of daalt dan de weerstand in de de temp-sensor? Wat voor weerstand-waarde zou ik moeten meten bij koude motor?

Thom uit Zwolle (Ik zal me zo ook even netjes voorstellen bij "even voorstellen")
T3 Joker, 1600TD'84.
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
nu het knipperende lampje weer aangekaart wordt even dit, had ook problemen met het blijven knipperen van het lampje. Ik dacht pak het goed aan wat heb ik gedaan twee sensors en de voeler op het tankje vernieuwd de complete meter vernieuwd, resultaat, bij het starten van de motor gaat na een paar sec. het lampje mooi uit. Voor me kaar zou je zeggen, niet dus want wat blijkt als de motor warm is en ik start opnieuw blijft het lampje weer knipperen. Iemand een idee?
gr.cees
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En als de werking van het geheel goed is, zou de waarschuwing dan op zijn plaats zijn?
Waar het voor bedoelt is om voor te waarschuwen?
tis een gedachten wat door me hoofd gaat.

Theo
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door captain slow »

Het knipperen heeft te maken met het vloeistofniveau, je kunt de draden kortsluiten dan moet het lampje uitgaan.
Bij mij gaat het lampje na een warme start ook weer knipperen, maar gaat na een paar seconden uit als ook het laadlampje uit is gegaan.
Nu moet ik wel er bij zeggen dat mijn vloeistofsensor niet is aangesloten, maar is kortgesloten, dit moet nog steeds hersteld worden.
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Maarten van oorschot
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2022 06:11

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Maarten van oorschot »

Bij mij knipperde ook het rode ledje, dit heeft bij mij aan de stekker gelegen die op de niveau schakelaar van het koelwater zit. De stekkertjes waren veel te los geworden waardoor deze geen goed contact meer maakte. Na dit hersteld te hebben was het probleem opgelost.
weekenderraf
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:44
Locatie: Olen, Belgie

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door weekenderraf »

De sensor in het koelwatervat meet geen weerstand maar capaciteit. Deze is enkele (ca 5) microfarad. Bij te laag niveau is de capaciteit veel kleiner.
bron:https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G32_( ... elanzeige)
... want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door RoonT3 »

T4 heeft een ander systeem dan de T3; https://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#kuehlmtemp. Bij de T3 wordt de geleiding gemeten over de twee pinnekes en vloeistof of er voldoende capaciteit aanwezig is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie