Startmotor probleem bij warme motor

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Startmotor probleem bij warme motor

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Bij ombouw had ik gekozen voor een nieuwe (Hella) startmotor. De laatste tijd gaf deze wat problemen bij warme motor: alleen een klik bij het omdraaien van de sleutel. Gelukkig met de föhn al snel gevonden dat het probleem in de afstelling van het startrelais zat. De oplossing was eenvoudig: het startrelais van de startmotor afschroeven en de dunste vulring verwijderen. Zie ook foto:
20220626_162359_s.jpg
Achtergrond: bij warme motor zet het relais iets uit, waardoor het schakelcontact van de motor net niet meer wordt geraakt (interne aanslag wordt eerder bereikt). Door de ring te verwijderen kan de plunjer in het startrelais het schakelcontact weer ver genoeg indrukken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Startmotor probleem bij warme motor

Ongelezen bericht door Kire »

Het was niet toevallig een slecht contact van het schuifstekkertje op het relais? Als dat door ouderdom en hitte onvoldoende klemt dan is de overgangsweerstand te groot en wordt het relais onvoldoende aangetrokken, de 'beginstroomsterkte' is al snel zo'n 10 tot 12 A. Eenmaal aangetrokken bekrachtigd het relais zichzelf (en dan hoeft er nog maar 3 á 4 A door het schuifstekkertje).

Eens gehad met een Bosch starter (origineel en 24 jaar oud) van mijn Land Rover 300 Tdi. Ook een klik en verder niks. Even het schuifstekkertje eraf en erop en er kon weer gestart worden. Uiteindelijk heb ik de 'pootjes' in het stekkertje iets aangeklemd met een punttangetje en starten gaat al weer een half jaar probleemloos.
Het startrelais zit onder de turbo, dus wordt (ondanks hitteschild) wel 'heet'.

Ik neem aan dat je niet geprobeerd hebt om rechtstreeks 12V op het stekkercontact te zetten en te kijken of de startmotor dan wel zou draaien.

Groet,

Erik.

N.b. Het enige dat je nu bereikt hebt is dat de bendix iets minder ver in de starterkrans wordt getrokken, door weghalen van een vulring.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Startmotor probleem bij warme motor

Ongelezen bericht door Kire »

rkoffrie schreef: 29 jun 2022 08:28 Door de ring te verwijderen kan de plunjer in het startrelais het schakelcontact weer ver genoeg indrukken.
Nee, dat is niet zo, kijk maar op de onderstaande tekening:
Schermafbeelding 2022-06-29 om 12.56.44.png
In de 'plunjer' zit een veerconstructie, die ervoor moet zorgen dat er niet te veel kracht wordt uitgeoefend op de schakelcontacten (anders zou het kunststof dekseltje eraf geramd kunnen worden). De stalen kern (plunjer) klapt normaal altijd 'achterin' tegen een aanslag (en daar wil ik de vinger niet graag tussen hebben).
Ik zou die vulring er wel weer tussen zetten, zodat de bendix ver genoeg in de starterkrans komt (die vulringen zitten er niet voor niks).

Met mijn bus (wbx 2,1 liter) had ik ook startproblemen (warm wat vaker dan koud) en na demontage van de startmotor en controle van e.e.a. bleek er niks kapot te zijn. Het relais trok prima aan (en verbond dan ook door). Dus ook een probleem met de aansturing, d.w.z. te weinig stroomsterkte om het relais voldoende aan te kunnen trekken. Dat zou kunnen zitten in het schuifstekkertje op het relais, maar ook ergens een overgangsweerstand in bijvoorbeeld het contactslot, dan wel in de (lange) bedrading.
Opgelost door een simpel arbeidsrelais (20A is genoeg) er bij te plaatsen. voor het bedienen van zo'n arbeidsrelais is een geringe stroomsterkte (0,5 - 1A) genoeg.
Nu komt de schakeldraad van het contactslot op het arbeidsrelais i.p.v. op het startrelais.
IMG_2579.jpeg
Groet,

Erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Startmotor probleem bij warme motor

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Dank je wel Erik voor de verdere toelichting!
Mooie schematische tekening van de startmotor.

Het stekkertje bij mijn startmotor zat behoorlijk stevig stevig op het lipje en het lipje (startmotor) is ook bijna nieuw, dus nog niet gecorrodeerd.
Een probleem in het contactslot had ik ook al bedacht, maar dat paste minder goed bij het warme motor verschijnsel.
Met de heater op de solenoide kon ik het probleem 5 uit 5 x reproduceren.

De constructie van de solenoide van mijn startmotor is anders dan op de tekening. Bij mijn startmotor is de plunjer mechanisch ontkoppeld van de schakelaar. Mijn theorie is dat het pennetje van de schakelaar onvoldoende door de solenoide kon worden ingedrukt omdat het rondsel tegen de aanslag zat. Vandaag nog wat gereden en de startmotor deed het telkens bij warme motor goed.
Zolang deze aanpassing het probleem oplost, laat het het zo :-)
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Plaats reactie