Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door wesley »

Mooie sticker in je heineken kratje [[thumbup]]
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
Gijs-T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 mei 2010 23:36

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door Gijs-T3 »

Na een jaar of 7 à 8 mijn T3 in de hoek te hebben gezet, is deze T3 enka sinds afgelopen jaar weer gekeurd en op de weg te zien :)

Nu heb ik alleen nog een olie lekkage/druk probleem, en ik denk zelf dat dat in de aanvoer en/of retour zit van de turbo.

De motor komt bij koude start (enkele weken niet gestart), slecht op druk. Dit kan zomaar 5 tot 10 sec duren.
Er zat eerst een turbo op van een Golf 2 GTD (SB motorcode, watergekoeld). Nu zit er een turbo op van een Golf 2 TD ECO, motorcode weet ik zo even niet, maar geen watergekoelde meer in ieder geval.
Nu komt er nog steeds ontzettend veel olie uit de uitlaat, maar ik heb het idee dat dit minder is wanneer de motor warm is (dus olie dunner is).

De aanvoer en retour zijn geperste leidingen, wellicht dat daar het probleem zit, dat er standaard misschien een vernauwing zit in de aanvoer?
De retour is uiteraard een dikkere leiding dan de aanvoer, maar zit aangesloten onder aan het carter. Dus wellicht veel tegendruk bij koud, dikkere olie, waardoor de olie niet goed weg kan het carter in en dus via de turbo naar buiten geperst word de uitlaat in.

Kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn van de leidingen, aanvoer en retour, en of daar een vernauwing in zit?

Afbeelding
Groeten, Gijs
'81 Transporter 1.9TD SingleCab
'91 Golf Country
'00 Lupo 3L
'04 Touareg TDI
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door RVB »

Ik kan je specifieke vraag niet beantwoorden. Maar ik wil wel wat gedachten delen. Hoe dikker de olie hoe hoger de oliedruk. Daarnaast zal weerstand in het aan/afvoerkanaal van de turbo juist níet zorgen voor een lagere oliedruk.

Ik heb zelf al jaren (bij een cs) dat de oliedruk even op pijl moet komen na een tijdje stilstand. (Niet door koude olie, maar omdat de olie uit het systeem schijnt te lopen) Dit duurt een paar seconde. 5 of 10 seconde lijkt mij te lang.

Als ik jou was zou ik de feitelijke oliedruk eens meten. Om te beginnen. Misschien zit op dat vlak in het beginsel wel een probleem. Ik kan mij zo voorstellen dat gebrek aan druk mss ook wel de veroorzaker is van problemen met de turbo. En dat een kapotte turbo het erger maakt. (maar ik weet biet veel van turbos btw) Meten is sowieso voor de veiligheid.

Het niet goed doorstromen van olie zorgt niet dat de olie ergens moet ontsnappen. Er zit op de oliepomp een overdrukventiel. Het niet doorstromen zal wel zorgen dat koeling van de lagers ontbreekt. Het gevolg is een stukke turbo en dat kan zorgen dat de olie er uit stroomt (en dat je oliedruk wordt aangetast. )

Kortom. Je moet een paar zaken gaan controleren/ uitsluiten, meten...

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou ook even aan de carterontluchting voelen en je hand boven de dop in het deksel houden. Als daar veel olie uit geblazen wordt komt dat ook in je circuit en in de uitlaat. Dan zijn je zuigerveren aan de beurt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Olie aanvoer- en retour naar en van turbo zijn qua diameter gelijk bij een JX. Qua oliedruk: jij hebt hydraulische klepstoters. De busdiesels hadden nog stelplaatjes en zijn sneller op druk. 5 seconden gaat nog, maar 10 is te lang. Hoe is de pomp? 0.2 mm is de slijtagegrens dacht ik tussen de tandwielen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Mijn '81er 1600D Pickup, 1.9TD AAZ ombouw

Ongelezen bericht door René »

Oliebadlagertjes van je turbo versleten waardoor de olie zo de uitlaat in kan lopen?
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie