Versnellingsbak
- salt1971
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
- Locatie: rotterdam
Versnellingsbak
Mijn versnellingsbak heeft het helaas begeven tijdens de vakantie wat er precies aan de hand is moet nog blijken. Maar een naar schrapend geluid voelde echt niet goed hij kwam wel in de versnelling. De bus moet eerst nog naar Nederland versleept worden Om alvast op de zaken vooruit te lopen Er zit een watergekoelde DG motor in welke versnellingsbak zou daar het best beste bij gaan en heeft iemand nog tips waar die te vinden.
Met groet Sander
Met groet Sander
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Versnellingsbak
Hoi Sander Dat is niet zo mooi . Ik heb een bak te koop van een lucht gekoelde T3 met de bak code DK dat is een VB met een lange eind overbrenging. Die past onder jouw bus maar dan moet de schakelstang helft van af de bak ook daarbij overgezet worden. Die heb ik er ook bij.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Versnellingsbak
Waarom niet je eigen bak (laten) reviseren?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- salt1971
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
- Locatie: rotterdam
Re: Versnellingsbak
Ja dat is ook zeker nog een optie
Wie heeft er een goed adres ?
Groet sander
Wie heeft er een goed adres ?
Groet sander
Re: Versnellingsbak
Regio Rotterdam weet ik niks, maar anderen hier vast wel. Een andere bak kan natuurlijk ook, maar de meeste bakken zijn van dezelfde leeftijd/km stand als jouw eigen. Het hoeft niet, maar er is een kans dat je 'nieuwe' bak ook snel weer onderhoud/herstel nodig heeft. Als je geen plannen hebt om je bus op korte termijn weg te doen is je eigen bak laten reviseren best een interessante optie. Het doet financieel wel even zeer, maar alles is dan weer fabrieksnieuw en dus weer jarenlang zonder kopzorgen. (Mits goed uitgevoerd uiteraard).
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Versnellingsbak
Ik weet niet te veel van WBX- en LBX'en . Maar wat ik mij afvraag of je er bent alleen met de aanpassing van de schakelstang. De DK bak (lbx bak) is namelijk fysiek korter dan de latere bakken, die aan de Dg motor zit. . De motor zou met die dk bak dan ca. 5 cm meer naar het midden van de bus komen te liggen. En dat moet natuurlijk passen. Ik neem aan dat er ook andere motorsteunen nodig zijn. Ik baseer dat op hoe het geldt voor een diesel. Als je een diesel uitrust met een DK bak, dan heb je de motorsteunen nodig van de vroege diesel(1981, soms 1982) . De vroege diesel waren namelijk ook uitgerust met die fysiek kortere versnellingsbakken. (veelal code DM)motnamol schreef: ↑19 aug 2022 12:15 Hoi Sander Dat is niet zo mooi . Ik heb een bak te koop van een lucht gekoelde T3 met de bak code DK dat is een VB met een lange eind overbrenging. Die past onder jouw bus maar dan moet de schakelstang helft van af de bak ook daarbij overgezet worden. Die heb ik er ook bij.
groetjes Rolf
- salt1971
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
- Locatie: rotterdam
Re: Versnellingsbak
Thanks voor deze toelichting
Ik ga checken als de bus terug is van transport welke bakcode deze heeft.
Aan wat voor een kosten moet ik denken voor een revisie ?
Met groet sander
Ik ga checken als de bus terug is van transport welke bakcode deze heeft.
Aan wat voor een kosten moet ik denken voor een revisie ?
Met groet sander
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Versnellingsbak
Heb diesel met een DK bak gewoon de oude steunen gebruikt .
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Versnellingsbak
Zeker weten van niet. alleen de VB steun aangepast ,
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Versnellingsbak
Mocht je je eigen versnellingsbak willen laten repareren, dan kan ik je daarbij van dienst zijn.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Versnellingsbak
Interessant. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat niet zou kunnen/ niet aan te raden was, omdat de flens van de bak dan 5cm naar achteren zou komen te liggen. Maar daarover doordenkend; ze staan natuurlijk sowieso al scheef t.o.v het wiel. Ik kan mij wel voorstellen dat de hoek en de grotere afstand bij bussen die hoog op hun pootjes staan niet ideaal is voor de standaard aandrijfas/ homokineet. En de schakelstang moet ook die afstand aan kunnen...
Of maak ik een denkfout?
Groetjes Rolf
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Versnellingsbak
bij de invoering van de nieuwe, langere bak heeft vw de motorsteunen aangepast waardoor de motor iets verder naar achteren komt. of daar dan een oude of en nieuwe bak aanhangt maakt verder geen verschil, het differentieel zit bij allebei op dezelfde plek.
om een oude bak te plaatsen hoef je dus idd alleen de versnellingsbaksteun te verlengen. en uiteraard de schakelstang aanpassen.
wel zijn de nieuwe assen ook iets langer dan de oude. ik meen iets van 1,5 cm. al merk je daar in het gebruik ook niet veel van.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Versnellingsbak
Ah. Eerst dacht ik. Dat kan niet. Waarom zou je een nieuwe ontwerp oliepeilstok, olievulbuis en motorsteunen en baksteun(dacht ik) maken en ook nog een het gewicht naar achteren plaatsen, terwijl je het ook kan oplossen met een 1 andere baksteun? Iets later viel het kwartje; De motor moest naar achteren om ruimte te maken voor de fysiek langere 5 bak. Overigens ik sluit een nieuwe denkfout wederom niet uit.w.m.weemhoff schreef: ↑22 aug 2022 01:41 bij de invoering van de nieuwe, langere bak heeft vw de motorsteunen aangepast waardoor de motor iets verder naar achteren komt. of daar dan een oude of en nieuwe bak aanhangt maakt verder geen verschil, het differentieel zit bij allebei op dezelfde plek.
om een oude bak te plaatsen hoef je dus idd alleen de versnellingsbaksteun te verlengen. en uiteraard de schakelstang aanpassen.
wel zijn de nieuwe assen ook iets langer dan de oude. ik meen iets van 1,5 cm. al merk je daar in het gebruik ook niet veel van.
Even on-topic; Dit bovenstaande verhaal ging over een dieselmotor. Of de DK bak geschikt is voor een WBX wordt waarschijnlijker. Maar ik heb er niet eerder van gehoord....
Groetjes Rolf
Re: Versnellingsbak
Meer info ; o.a. over Lbx bak bij Wbx blok:
https://www.t3-infos.de/faq/
Er staat oa in:
https://www.t3-infos.de/faq/
Er staat oa in:
Groetjes Rolf...die Luftigeneration baut kürzer. Um eine Lufigetriebe in einen WBX zu bekommen, muß der Motor um 50mm nach vorne gehängt werden (Habe ich schon einmal gemacht, ich spreche also aus Erfahrung), wozu man beim WBX entsprechende Löcher in den Längsträger bohren muß. Angeblich ist das nicht nötig, wenn man den Motortragbügel des Lufti mitverbaut. Darüber fehlt mir aber die eigene Erfahrung...