mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Jan-1964+2dec-troost
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2023 16:28

mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Jan-1964+2dec-troost »

hoi met jan mijn vw t3 california motor stuk ben opzoek naar een gereviseerde weet iemand een bedrijf waar je deze kunt kopen met inruil oude motor blok
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door René »

Ha Jan,

Bel eens met René Vis van Delta Revisie op Texel, die weet van wanten en heeft menig buschauffeur weer terug op de weg gekregen.
Upgrade naar 1.9TD of 1.9TDI is ook een optie.

Groeten van René (nee ik heet geen Vis :) )
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Jan-1964+2dec-troost
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2023 16:28

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Jan-1964+2dec-troost »

hoi rene dankje wel voor de info maar het moet ook betaalbaar blijven maar ga wel even bij hem informeren gr jan
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Jan, weet je ook wat er kapot is aan jouw blok?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Coen »

Henk Laumen adverteert ook geregeld met gereviseerde jx-motoren. En je kunt nog in Duitsland kijken, op EBay.
Maar inderdaad is de vraag wat er kapot is een goede.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Jan-1964+2dec-troost
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2023 16:28

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Jan-1964+2dec-troost »

hoi roerdomp nee dat weet de garage niet hij is te heet geworden en maakt rare geluiden koppen zijn al een keer gevlakt en liep toen goed
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door wouth »

Liggen dergelijke blokjes niet ook in een golf?
Zouden er geen sloperijen in Nederland zijn die dergelijke blokjes nog hebben liggen?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Klinkt als een mooi moment om zelf wat stappen in de dieselogie te zetten... Er is weinig meer te vernielen en een hoop te leren. Ik zou wel willen weten wat de oorzaak van 'rare' geluiden is. Hij loopt dus nog wel (min of meer)?
Je geeft aan de kop (pen?) al een keer gevlakt is. Het gebeurt meer, maar eigenlijk hoort dat niet bij deze blokken. In combinatie met een te hete motor kan het maar zo zijn dat er een voorkamer is losgekomen of dat er een klepsteelgeleider meeklappert. In dat geval zou een gereviseerde, nieuwe of tweedehands cilinderkop je blokje weer tot leven wekken. Ik zou tenminste geen werk meer steken in je eigen kop, hoewel dat misschien ook nog wel een optie is. Het is wel een dagje sleutelen als alles meewerkt en je alles goed hebt voorbereid (dus reken maar minimaal twee dagen...).
Als het onderblok beschadigd is, wordt het economisch al snel aantrekkelijker om er dan maar een ander blok in te hangen. Maar vindt nog maar eens een knappe. Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van ervaren sleutelaars die een motorwissel in een dag uitvoeren, maar het is met name de ervaring en het aanwezige gereedschap wat dit mogelijk maakt. En dan heb je alles goed voorbereid. En als je van een 1.6 td JX naar een ander blok gaat, gaat de meeste tijd zitten in goed inlezen en voorbereiden, want het is allemaal wel precies hetzelfde, maar stiekem toch net niet. En hoe mooier je het maakt (b.v. TDI) hoe meer aanpassingen je nodig hebt... Dus bezint eer ge begint zou ik zeggen.
Bij een andere cilinderkop moet je er trouwens ook goed op verdacht zijn dat de JX geen hydraulische klepstoters heeft en dat daarom de Audi 80 en de meeste Golf/Passat 1.6 TD's anders zijn en dat koppen en cilinderblokken niet straffeloos uit te wisselen zijn. Echter, je kunt het extra olieretourkanaal van de andere 1.6 TD''s prima (laten) afpluggen en dan kan het wel.
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 23 mar 2023 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door motnamol »

Probeer een 1.9 d te vinden code 1Y die zijn zo nu en dan nog wel te vinden in een caddy 2. seat inca . golf 3 dus geen sdi of tdi maar de gewone zonder poespas.
Mijn zoon heeft de baltic sea circle winter edition rally gereden afgelopen maand met een T3 1.9 d. 8500 km naar de noordkaap en terug soms bij -20
en kwart liter olie verbruikt. en 1 brandstoffilter moeten vervangen. motor komt uit een golf 3 van 1996 met 240000 km op de klok en loopt als een zonnetje.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door wouth »

motnamol schreef: 23 mar 2023 18:07 Probeer een 1.9 d te vinden code 1Y die zijn zo nu en dan nog wel te vinden in een caddy 2. seat inca . golf 3 dus geen sdi of tdi maar de gewone zonder poespas.
Mijn zoon heeft de baltic sea circle winter edition rally gereden afgelopen maand met een T3 1.9 d. 8500 km naar de noordkaap en terug soms bij -20
en kwart liter olie verbruikt. en 1 brandstoffilter moeten vervangen. motor komt uit een golf 3 van 1996 met 240000 km op de klok en loopt als een zonnetje.
Heeft jouw zoon ook zijn versnellingsbak aangepast?
En dan ga ik ervan uit dat er eerst een 1600-diesel in lag.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door motnamol »

Er zat een bak in met code DY en een gewone 1.6 d. Hebben gelijk met de 1.9 d een bak DK bak van een 2liter lucht gekoelde in gebouwd. die heeft een langere overbrenging en nu een top snelheid van plusminus 115 120 km
Een 1.9 d heeft een langere slag en maakt 500 toeren minder dan een 1.6 vandaar die DK bak.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door motnamol »

Ps in de regel heeft een 1.6 td standaard al een iets langere overbrenging in de bak. Beste is om te kijken welke code jouw bak heeft.
yt
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door servicebus »

Overstappen op 15" of 16" wielen scheelt ook in toeren.
Is waarschijnlijk goedkoper dan een andere bak
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
tditje
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2022 22:23

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door tditje »

Ik heb een TDI in mijn T1.
De motor is zo aangepast dat alles weer terug omgezet kan worden.
Heel veel werk.
tditje
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2022 22:23

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door tditje »

De uitlaat van een TDI is een stuk groter als een 1.6 en daarom erg moeilijk in te passen.
(Geen uitlaat van een 1.6 gebruiken)
Ik heb daarom de uitlaat zelf gebouwd.
Deze was gaan roesten, daarom is hij nu uitgebouwd en opnieuw in 2K lak gespoten.
Nu hij eruit is heb er een foto van genomen.
De voordemper zit bij mij achter de bumper.
Bij een T3 heb je wel iets meer plaats als bij een T1.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tditje
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2022 22:23

Re: mijn motor vw t3 1600 td watergekoeld kapot

Ongelezen bericht door tditje »

Uitlaat is zo gemaakt dat hij helmaal achter de bumper verdwijnt, zie foto.
Alleen de twee RVS pijpen komen onder de bumper uit.
Ik krijg geen reacties, is er wel interesse voor dit onderwerp ??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie