Verschil in banden in de originele maat

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Verschil in banden in de originele maat

Ongelezen bericht door BusBart »

Wat ik gevonden heb:

Ik ben op zoek naar een setje banden in de originele maat.
dus ga ik op internet kijken, en daar vind ik de originele 185/14C banden. (ik weet niet zeker of ik dat zo goed schreef?)
die staan nog steeds tussen de 185/80R14C 102/100Q banden.

de specificaties lijken dezelfde.

en vaak staat er ook in de beschrijving; gebaseerd op personenauto banden.
terwijl op andere sites voor andere banden staat: banden voor bestelwagens.

verschil tussen Typhoon en Nexen banden:
Ik heb de ervaring met een bus waar Typhoon winterbanden op zaten, toen die versleten waren heb ik een setje Nexen winterbanden gekocht omdat ik nergens Typhoon banden kon vinden.
Deze Nexens hadden dezelfde maat, load en snelheidsindex als de Typhoons.
Toen ik ze om had laten zetten, ben ik nadat ik één Km gereden had eens gestopt en om de bus heengelopen om eens te kijken of ik al mijn wielen nog wel had...
Zoveel verschil kan het dus uitmaken tussen de één of de andere band.

Zouden ze dat misschien bedoelt hebben met : gebaseerd op personen wagen band?
[[sad]]
groet,Bart

1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Re: Verschil in banden in de originele maat

Ongelezen bericht door hippie »

Kijk eens bij bandenpneus , daar staan ook recenties bij van andere gebruikers van een band .
Ik merk ook verschil in de oude (zomer) en nieuwe ( 4 seizoen) banden in rijgedrag en verbruik .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door Kire »

Onder mijn bus zitten (al zeker 13 jaar) winterbanden van Semperit: Van Grip 185R14C (102/100 Q, 8 PR, 3PMSF).
En zo langzamerhand zijn die zo ver versleten, dat het geen winterband meer mag heten (= minder dan 4 mm profiel).
Daarom heb ik al geruime tijd een set nieuwe banden liggen Semperit Van Grip-2 185R14C (102/100 Q, 8 PR, 3PMSF), want die oude bevielen uitstekend.
Deze nieuwe hebben een profiel voor een bepaalde draairichting, de oude hebben dat niet, dus daar ga ik er één van gebruiken op mijn reservewiel.
En omdat ik niet zo veel rijd, rij ik zomer en winter op dezelfde (winter)banden.
Ongetwijfeld is het brandstofverbruik daardoor iets hoger en slijten de banden wat sneller, maar 13 jaar met een setje banden vind ik meevallen (moet ik wel bij zeggen dat ik niet boven de 5000 km/jaar kom).
Voor de Land Rover heb ik, naast winterbanden, ook nog een setje zomerbanden (AT), maar dat setje staat 'altijd' in de schuur.
Alle banden (ook de Land Rover banden) hebben 8 PR, dan kunnen ze wat meer hebben (en zijn ze mogelijk wat stugger dan personenwagen banden).

Groet,

Erik.
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door BusBart »

Ha, 13 jaar... dan zijn ze net zo oud als die onder mijn bus zitten.
profiel bij de mijne is ook nog zo goed als nieuw, maar omdat onze zomers hier anders zijn als bij jullie moet ik nu toch wel nieuwe hebben om door de CT te komen. (apk)
groet,Bart

1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Plaats reactie