koffiebus schreef:Hoi Leo,
Wat zou jij gebruiken voor de lasnaden van de bus?
Ik heb er linksachter een paar zitten die zijn gescheurd (eindelijk, na 25 jaar...
) en ik wil ze uitkrabben epnieuw vullen. Dat ik hierbij lakschade ga ondervinden en moet bijwerken vind ik minder belangrijk dan dat de bus over 2 jaar onherstelbaar aan het verroesten blijkt te zijn.
Ik ga liever preventief te werk dan straks al mijn tijd te moeten spenderen aan een ongeneselijke kwaal die "rust forever" heet.
Groetjes,
Dick
(Die nu al lichte roest ontwaart aan de lasnaad tegen het keukenblokje )
Dag Dick
Eerst en vooral innige deelneming met je lasnaden,
Ten tweede was ik vergeten antwoorden,daar ik weg moest,
Hier dan een maniakaal antwoord:
Aan onze lasnaden dient er heel wat werk ingestoken worden,wilt de roest er na twee maanden niet terug door te komen,
Na talrijke keren sommige plaatsen te hebben overspoten was mijn laatste manier de beste,de meest tijdrovende en ja,de de duurste,
Speciaal daarvoor kocht ik de luchtdrukborstelmachine van René,welke zeer goed is om zonder teveel schade tot op het kaal ijzer te gaan,
Nadien werd met een handstraalblazer met gritstraalzand alles voorzichtig verder uitgestraald met gebruik van een scherpe pin,welke met de hand gebruikt werd om bij te krabben,waar nodig,Eerst onvet,Daarna schuurde ik het kaal ijzer met wat fijn schuurpapier,
Dan met industriële roestomvormer werden deze plekken gefosfateerd,Mooi laten uitdrogen gedurende minimum 24 uren,
Ontvetten,
2K epoxy,laten uitdampen
en 2K grondverf
nat schuren met P 800-1200
autodelen spuiten in 2k aflak-min 3lagen
Dan is er nog niets gebeurd aan de naden ,die nog steeds goed zichtbaar zijn,
Zo bleef ik veertien dagen rondrijden om alle solventen goed te laten uitdrogen,
Na veertien dagen werden de naden geschuurd met nat P800,
Voor de naden is Innotec nadenkit zeer goed,Soudal nadenkit gebruikte ik ook al,
Zelfs TEC7 is er goed voor,Laten we zeggen dat hier tussen de 10€ en 16€ moet woorden neergeteld voor een tube,en anders heb je brol,Hier mag absoluut geen siliconen worden gebruikt,En polyester,welke ik ook uittestte is al evenmin op zijn plaats,daar deze barst,
Dus,na het schuren werd de nadenkit erop gestreken en met behulp van wat zeepsop
uitgestreken,Dit laatste heb ik zelf nog niet 100% onder cntrole,
Deze nadenkit minimum 24 uren laten uitdogen,
Terug 2K epoxy grondverf,
2K grondverf nadien,
Natschuren met P800+P1200
Uiteindelijk een drielaagse 2 K lak,
Tussendoor werd alles grondig ontvet en ontstoft,
Doordat de hele T3 eerst werd gespoten met open naden,zijn deze goed bedekt en kan er geen water aan,Indien er direkt op kaal staal een nadenkit wordt aangebracht,krijg heel snel terug roest,hetgeen ik in de carrosserie ervaarde bij een andere T3,waar het werk snel moest gebeuren,En nogmaals,hoe sneller er gewerkt wordt,hoe sneller de roest terug komt,Ook mag er geen roest meer zichtbaar zijn vòòr men begint met de eerste bewerking,
Al bij al zeer veel werk,maar na twee jaar zijn deze naden nog altijd roestvrij,behalve op plaatsen waar polyester werd gebruikt,bvb aan de tankdopopening,
En dan is er ook nog het overgangsverschil van de lak,doordat ik de tweede keer alles uitnevelde,Maar liever zo ,dan terug te beginnen roesten,
En tenslotte werd bij dit alles de T3 volledig overdekt met spuitplastiekfolie,om deze te beschermen tegen spuitnevel,
Nadien kwam nog een oppoetsbeurtje van 36 uren,waarbij de gehele T3 werd nat geschuurd met P2000 en dan met drie verschillende polijstpasta's werd opgepoetst,
Zo bekwam ik toch nog een diepteglans,welke een originele T3-lak niet haalt,
ondanks dat de T3 in geen spuitkabine werd gespoten,Maar wel met uitstekende produkten,die een aardig prijskaartje hebben,
Groeten Leo M