DG slaat af in overgangsfase stationair + bonkt bij deellast

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

DG slaat af in overgangsfase stationair + bonkt bij deellast

Ongelezen bericht door Dennis K »

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mijzelf hier (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=9755) op het forum voorgesteld en nu dan een interessant maar onbeantwoord vraagstuk. Anderhalve maand zoeken, lezen en de waardevolle informatie (proberen te) begrijpen heeft nog geen oplossing gebracht. Ik wil jullie dan nu advies vragen hierover.

Het betreft de loop van een 57kW 1.9l DG wbx motor uit mei 1986 (met Solex-Pierburg 2E3 carburateur). Het probleem heb ik hieronder in detail beschreven, zo beknopt en compleet mogelijk. Het is misschien wat lang geworden maar wel to the point, denk ik :???: .

Tipje: wellicht is een zakje chips met een colaatje of biertje bij de hand wel prettig om dit volgens mij interessante verhaal tot je te nemen :lol:.

Ik hoop dat jullie mij de goede kant op kunnen helpen om de onderstaande problemen op te lossen.

Alvast enorm bedankt,
Dennis

----------------------------
Proble(e)m(en):
Ik heb de volgende twee (gerelateerde?) problemen.
  • a. Aan het begin van de overgangsfase van stationaire loop naar normaal bedrijf slaat de motor af. Het lijkt dan alsof het brandstofmengsel te rijk is en de motor ‘stikt’. Extra gas geven en de motor slaat niet af en klimt verder in de toeren. Dit komt de afgelopen 2.000km eigenlijk (met enkele uitzonderingen zoals hieronder beschreven) vrijwel continue voor.

    b. Als de motor deels belast is en het gas constant wordt gehouden begint de motor te bonken/stoten/schudden maar slaat niet af. Loopt dan gewoon erg slecht. Dit is 2.000km geleden eigenlijk begonnen en heeft zich sindsdien 3 keer zo serieus voorgedaan dat ik niet verder durfde te rijden. Opmerkelijk is dat in dezelfde 2.000km de motor eigenlijk ook zeer goed heeft gelopen. De 3 keren dat ik niet verder durfde te rijden waren na een 30 minuten tot 3 uur rijden op de snelweg.
Oorzaak?
Ikzelf denk dat het brandstofmengsel te rijk (of te arm?) is om goed te ontbranden waardoor de motor gaat bonken. Mogelijk omdat de vacuumdoos (Stufe II) lekt (p. 102 van handboek ‘Jetzt helfe ich mir selbst’, of omdat lucht aanzuiging vanuit de cilinders niet helemaal jofel is of omdat de carburateur verontreinigt is. Echter, dit kan ik eigenlijk niet rijmen met de onregelmatige frequentie waarmee het probleem (b) zich voordoet.

Zijn deze oorzaken waarschijnlijk?

Ondernomen akties/controles
In de afgelopen 2.000km nadat de problemen begonnen heb ik op basis van de info op dit forum de volgende controles en akties ondernomen:
  • - Compressie op alle 4 cilinders laten meten. Dit bleek 15 bar op elke cilinder te zijn. Dit vind ik erg hoog, afgezet tegen de slijtnorm van 8 bar en 10 – 13 bar nieuw uit de fabriek. De monteur vertelde dat de meeste van zijn metingen (andere auto’s) tussen 12 en 15 bar aangeven.
    - Verdelerkap, rotor, bougies en alle 5 bougiekabels vervangen door nieuwe onderdelen
    - Stationair toerental afgesteld op 950 tpm en ontstekingstijdstip afgesteld (door andere automonteur dan die van de compressie) met stroboscoop en toerentalmeter volgens de handleidingen (Haynes / Jetzt helfe ich mir selbst / So wird’s gemacht). Dit is gebeurd op het zeldzame moment dat problemen (a) en (b) zich niet voordeden (zonder aanwijsbare reden).
    - 3 vacuumleidingen gecontroleerd op lekkage (door erop te zuigen) en de aansluitrubbers ervan vernieuwd op verdeler, carburateur, thermostaat in luchtfilterhuis evenals de vacuumdoos in de luchtinlaat waarmee toevoer van warme lucht wordt geregeld. De 3 vacuumleidingen vertoonden geen lekken.
    - Gecontroleerd of er vacuum in de 3 leidingen onstond als de motor draaide. Dit bleek het geval. De sterkte ervan heb ik nog niet kunnen meten aangezien ik daarvoor geen juiste instrumenten heb.
    - Choke klep werking gecontroleerd en bijgesteld (koud en warm) volgens handboeken.
    - Luchtfilter vervangen.
Overig relevants?
Daarnaast zijn de volgende eigenschappen specifiek voor mijn motor wellicht relevant voor het oplossen van het probleem:
  • - Het bovenste tapeind op cilinder 1 is afgebroken waardoor de relevant uitlaatflens niet meer strak op de cilinderkop is geklemt.
    - Olielekkage rond de voet van de carter ontluchtingskoker evenals bij de aansluiting van motor en koppelingshuis.
    - De carterontluchtingslang (naar het luchthuis op de carburateur) was afgescheurd. Deze tijdelijk vervangen door stuk tuinslang aangezien ik nog geen echte vervanging heb kunnen vinden.
    - Beetje (vettige) olie aangetroffen in het luchtfilterhuis.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Blijft er nog de Hallgever en het bimetaal voor de choke over.
De gemeten 15 bar per cilinder is wel hoog, kan toch nooit hoger worden als de nieuwstaat?
Maar belangrijker is, dat alle vier cilinders gelijk zijn.
Wat ook zou kunnen is verontreiniging van de sproeiers, een brokje wat er voor zit te dansen.

Groeten,
Theo
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Dennis

Al eens gedacht aan een mankende werking van het bi-metaal,die de choke regelt?

Na ook al zo rare ralenti klachten van een DG ,waarvan de waterpomp was vernieuwd,vernieuwde ik de radiator,Daardoor kon het koelcircuit weer goed circuleren en ook goed worden ontlucht,Op de DG zit achteraan links een bijkomende ontluchting,welke in verbinding staat ivm het bi-metaal voor een goede choke werking,

Hoe raar het ook mag klinken,het KAN dus ook aan een verwaarloosde koelng liggen,

Daarnaast kan je bvb valse lucht rond de gasklep opsporen met een spuitbus vluchtig produkt,Door deze rond de aansluitingen te spuiten kan je horen of de ralenti soms verhoogd,wat op ee lek wijst,

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Ongelezen bericht door Dennis K »

Hallo Theo, Steven en Leo,

Bedankt voor de adviezen [[thumbup]]! Ik zal me vanavond en morgen verder verdiepen in jullie tips (wat is de functie van de onderdelen, hoe te testen en eventueel vervangen). Daarna zal ik mijn (eventuele) vragen en voorgenomen 'aktieplan' terugkoppelen. Dit weekend kan ik weer bij mijn bus en dus de eerstvolgende akties doen.

Hieronder alvast mijn initiele reaktie.

Groeten,
Dennis
Blijft er nog de Hallgever en het bimetaal voor de choke over.
Al eens gedacht aan een mankende werking van het bi-metaal,die de choke regelt
>Ga ik me in verdiepen.
De gemeten 15 bar per cilinder is wel hoog, kan toch nooit hoger worden als de nieuwstaat?
Maar belangrijker is, dat alle vier cilinders gelijk zijn.
>Leek mij ook een rare meting. Ik ga zelf een compressiemeter aanschaffen voor € 35 (art.nr. WT1000 op http://www.bts-tools.nl/) en dan daarmee meten. (Is eerlijk gezegd ook een 'hebbedingetje' :) )
Wat ook zou kunnen is verontreiniging van de sproeiers, een brokje wat er voor zit te dansen.
>Dacht ik zelf ook aan. Ik ga volgende week mijn carburateur uitbouwen en reinigen. Ik wil eigenlijk ook wel eens weten hoe deze in elkaar steekt. Zal waarschijnlijk een secuur klusje worden. Van te voren goed orienteren en het forum afstruinen voor tips (bv te gebruiken reinigingsmiddel).
Tips waar ik de revisiesetjes kan vinden (op het Internet)? De winkels die in het 'sticky topic' over webwinkels staan lijken die niet te hebben voor de 2E3 (ik kon het niet vinden).
wanneer is voor het laatst het brandstoffilter vervangen?
>Dat weet ik niet, maar ik heb hem even bekeken en ziet er nogal grauw/troebel uit. Die ga ik dus sowieso vervangen.
Heb je de slang al proberen te bestellen bij de VW-dealer?
>Uuhhh, niet aan gedacht :oops: . Eigenlijk alleen maar bij de Internet boeren gezocht... Inmiddels gaat ook KeverParts in Den Haag kijken of ze eraan kunnen komen. Ik zal zelf idd nog VW bellen.
Na ook al zo rare ralenti klachten van een DG ,waarvan de waterpomp was vernieuwd,vernieuwde ik de radiator,Daardoor kon het koelcircuit weer goed circuleren en ook goed worden ontlucht,Op de DG zit achteraan links een bijkomende ontluchting,welke in verbinding staat ivm het bi-metaal voor een goede choke werking,

Hoe raar het ook mag klinken,het KAN dus ook aan een verwaarloosde koelng liggen,
>Klinkt op zich niet raar. Het bimetaal wordt toch tot 55gr electrisch verwarmd en daarboven door de het 'koel'water? Als daar iets niet mee goed is... Ik zal de ontluchting bekijken.
Daarnaast kan je bvb valse lucht rond de gasklep opsporen met een spuitbus vluchtig produkt,Door deze rond de aansluitingen te spuiten kan je horen of de ralenti soms verhoogd,wat op ee lek wijst,
>Slim. Welk produkt zou je aanraden?
De laatste keer dat ik de motorproblemen had (afgelopen zondag) merkte ik dat er lucht werd geblazen uit het 'Teillastanreicherungsventil' (i.e. deellast verrijkingsventiel?), links op het onderste deel van de carburateur. Is dit normaal volgens jullie?
--------------------------------
Dennis
VW T3 Caravelle C, mei '86
SCA camper ombouw
57kW 2.0l DG wbx - 270.000km
Doe het goed of doe het niet
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Dennis
Slim. Welk produkt zou je aanraden?
Gewoon Start-pilot of mss zelfs WD40

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Gewoon remmenreiniger,maar in principe alle bussen waar "drijfgas"inzit,dus zelfs een verfspuit bus.
Het voordeel van remmenreiniger is dat het geen vet of verf achter laat en niet zo explosief .
De motor reageerd bij valse lucht (verhoogt toerental) door het aanzuigen van het drijfgas
Groeten
Henk [[thumbup]] [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Ongelezen bericht door Dennis K »

Goedenavond heren experts,

Bij deze een korte update wat ik van plan ben om de problemen te lijf te gaan op basis van jullie adviezen, literatuur die ik heb geraadpleegd en een deze internet site die de Pierburg 2E werking beschrijft.

Volgende week dinsdag (07 okt) ga ik met een gepensioneerd automonteur onder de kap verder kijken. Daarna zal ik weer een update geven. Wellicht dat anderen daar ook wat aan hebben. Als jullie nog aanvullingen of opmerkingen hebben over mijn aktieplan, dan hoor ik dat heel graag [[thumbup]] !

Groeten,
Dennis

Aktieplannetje
1) Nogmaals de afstelling van de ontsteking controleren. Dit hebben we afgelopen dinsdag al gedaan, maar wellicht toch onbewust een foutje gemaakt.

2) De carburateurpakkingen controleren op lekkages met remmenreiniger.
Gewoon remmenreiniger,maar in principe alle bussen waar "drijfgas"inzit,dus zelfs een verfspuit bus.
>Bedankt Henk voor de additionele uitleg van deze tip.

3) Bimetaal werking nogmaals controleren. Ik heb al gecontroleerd of de chokeklep gesloten word door gasgeven bij een koude, uitgeschakelde motor. Dit gebeurt. Als ik de motor vervolgens start, dan wordt door de pull-down dose de choke klep tot 3,5mm geopend. Vervolgens gaat de klep geleidelijk verder open naarmate de motor warm wordt. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan staat de klep verticaal. Daarmee lijkt mij dat de klep goed werkt. Echter, ik zal met een spanningzoeker checken of er daadwerkelijk spanning op staat.

>Zijn er nog andere tests die ik kan doen om te controleren of het bimetaal goed functioneert?

4) Trachten het functioneren van de Hall gever te checken. Hierbij wil ik dit bericht van Jeyte als leidraad gebruiken.

5) Het brandstof filter vernieuwen.

6) Checken of de deellastverrijkingsklap op een andere DG (uit 84) dezelfde hoeveelheid lucht uitblaast als die van mij (mei 85). Inmiddels heb ik de stoute schoenen aangetrokken en dit onderdeel al bij de VW dealer besteld :). Als dit het probleem niet oplost, dan heb ik in ieder geval een (in mijn ogen) potentiele oorzaak uitgesloten. En hier en daar eea vernieuwen kan sowieso geen kwaad na 250.000km, denk ik...

7) De carburateur uitbouwen en reinigen met (was)benzine. Inmiddels heb ik een pakkingen set voor de 2E3 besteld bij de VW dealer (dankzij de vingerwijzing van Steven). Deze was nog op voorraad bij de importeur. (Steven, je tip was erg nuttig want de carterontluchtingslang heeft importeur ook op voorraad :D . Deze is bij mij gescheurd.)

8.) De onluchting van het koelsysteem controleren en indien nodig extra ontluchten.
--------------------------------
Dennis
VW T3 Caravelle C, mei '86
SCA camper ombouw
57kW 2.0l DG wbx - 270.000km
Doe het goed of doe het niet
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb even op de link gekeken, zo uitgebreid heb ik de werking nog niet eerder gezien.
Maar het staat er wel goed in beschreven hoe de werking is.
Op je punten lijstje, heb ik geen op of aanmerkingen.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Uitsluiten en afstrepen, dan moet je met je zoektocht de dader boven water kunnen krijgen.

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Ongelezen bericht door VFRikus »

De Hall gever is in orde, anders liep hij niet.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Ongelezen bericht door Dennis K »

Hallo allemaal,

Dit weekend en vandaag heb ik samen met een gepensioneer automonteur verder naar mijn motorproblemen gekeken. De motor pakt nu beter op vanuit stationair naar de gebruikersfase :D. Daarnaast heb ik zo'n 200km gereden met de bus en nog geen problemen ondervonden zoals ik dat de 2000km hiervoor heb gehad (zie mijn eerste bericht). Maar, hoewel ik positief ben houd ik vooralsnog (totdat ik meer km's gereden heb) een slag om de arm of deze 2 problemen daadwerkelijk opgelost zijn :wink:.

Wat we hebben gedaan om op dit punt te komen is hetvolgende.

1) de deellastverrijkingsklep op de carburateur vervangen. Rond de oude klep werd lucht uit de carburateur geblazen ( ten tijde dat de motorproblemen zich voordeden). Na het vervangen is dit niet meer gebeurd en pakte de motor al beter op vanuit stationair. Deze klep is voor zo'n € 35 te verkrijgen bij de VW dealer.

2) Met remmenreiniger spray rond de voet en andere pakkingen van de carburateur gespoten. Er was eigenlijk geen wijziging in toerental merkbaar. Ik gebruik het woord 'eigenlijk' omdat ik éénmalig dacht een klein toerentalverschil te horen toen ik rond de vacuumdoos van de 2e gasklep spoot. Maar, dit kon ik vervolgens niet meer reproduceren. Verder geen effecten gemerkt.

3) Vacuumslang van de verdeler naar de carburateur vervangen. Dit had ik op zich al eerder gedaan, d.w.z. de eindstukjes op de carburateur en verdeler vernieuwd. De slang daartussen leek goed te zijn, maar is nu ook gevervangen. De onderdruk in deze oude slang was wel aanwezig als je erop zoog, maar toch minder sterk dan het nieuwe stuk.

4) De onsteking opnieuw gecontroleerd en kleine wijziging aangebracht in de instelling.

De werking van het bimetaal en hall gever lijken (voorlopig) niet een probleem te zijn. De motor pakt nu vanuit stationair goed op en het bonken tijdens rijden (halfgas) is dus uitgebleven. Mochtdit alsnog opnieuw gebeuren, dan kunnen we hiernaar kijken.

Het brandstoffilter staat voor later in de week op het programma. Het uitbouwen en reinigen van de carburateur volgende week. Inmiddels heb ik een Pierburg 2E revisieset gekocht bij www.bccp.nl (€ 45) en (deels dubbelop) een pakkingset (€ 35) bij de VW dealer.

Iets wat we tegenkwamen bij het afstelen: het schommelen van de motor bij stationair toerental kregen we er niet volledig uit [[cursing]] :?:. Bij een draaiende motor hebben we toen telkens een kabel van één bougie getrokken om te zien of het toerental merbaar inzakte (drie cilinders). Bij nummers 1 en 2 (dus rechterkant) was dit overduidelijk het geval; bij nummers 3 en 4 (dus linkerkant) nauwelijks. Kortom, de linkerkant is mogelijk debet aan de onbalans. Vervolgens (opnieuw) de compressie van alle 4 cilinders gemeten De gemeten waarden lagen allen dicht bij elkaar en ruim boven de 8 bar. Daarna bougies gecontroleerd (type, elektroden): in orde. Vervolgens gecontroleerd of er vonken worden gegeven door de bougiekabels (2000km oud) door deze bij het inlaatspruitstuk te houden: in orde (sprongen vonken over).

We zagen wel dat de 2e gasklep niet goed lijkt te openen (i.e. weinig) bij hoge toeren: de vacuumdoos is verdachte. Deze zullen we nader bekijken bij het reinigen van de carburateur. Maar dit kan toch niet de oorzaak zijn van de onbalans?

Zou de onbalans veroorzaakt kunnen worden doordat de linker cilinders een ander mengsel ontvangn dan de recht cilinders (spruitstuk niet in orde)? Welke mogelijke oorzaken zien jullie nog meer?

Alvast heel erg bedankt [[thumbup]],
Dennis
--------------------------------
Dennis
VW T3 Caravelle C, mei '86
SCA camper ombouw
57kW 2.0l DG wbx - 270.000km
Doe het goed of doe het niet
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: DG slaat af in overgangsfase stationair + bonkt bij deellast

Ongelezen bericht door Dennis K »

Hallo,

Het probleem waarmee ik dit topic opende beschouw ik als opgelost [[thumbup]] . Ik heb inmiddels een aantal 100 km gereden zonder deze problemen.

Mocht iemand anders vergelijkbare problemen ervaren: voor mij zat de oplossing waarschijnlijk in het vervangen van de deellastverrijkingsklep op de carburateur (gekocht bij VW dealer).

Daarnaast de vacuumleidingen, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen. Totale kosten bedragen ongeveer EUR 150. Ook was het opnieuw afstellen van de ontsteking en carburateur nodig. Dit heb ik samen met een bevriende monteur gedaan.

En dan nu op naar de volgende klussen aan Caravelle [[bye]] !

Gr,
Dennis

P.s. De carburateur heb ik gisteren gedemonteerd, gereinigd en opnieuw gemonteerd. Daar kwam toch redelijk wat vet/olie vanaf. Hoewel niet direct merkbaar in het rijden (alhoewel door cognitieve dissonantie een beter oppakken van de motor merk) is het vast (preventief) goed geweest.

P.s. p.s. de onregelmatige stationaire loop (koud en warm; bij koud onregelmatiger) heb ik er niet uit gekregen. Indien nog tips, dan hoor ik het graag.
--------------------------------
Dennis
VW T3 Caravelle C, mei '86
SCA camper ombouw
57kW 2.0l DG wbx - 270.000km
Doe het goed of doe het niet
Dennis K
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: DG slaat af in overgangsfase stationair + bonkt bij deellast

Ongelezen bericht door Dennis K »

Hallo allemaal,

Inmiddels een paar maanden verder en ik heb nu vrijwel zeker de oplossing gevonden voor het onregelmatig lopen van mijn DG motor (o.b.v. tip van Rene Vis te Texel!). De motor zoog valse lucht aan. Dit gebeurde door de poreuze vacuumleiding die van het spruitstuk naar de rembekrachtiging loopt. Doel van deze slang is om onderdruk op te bouwen in de bekrachtiging van het remcircuit. Deze slang loopt van de bovenkant van het spruitstuk (naar de cilinders 3 en 4) naar links. Het is een slang van zo'n 18mm dik (12mm diameter) en 20cm lang die aansluit op een kleine vacuumdoosje (+/- 30mm doorsnede). Deze is op zijn beurt weer aangesloten op een rubberen slang die naar de voorkant van de auto loopt. Doordat de slang (vanaf het spruitstuk) poreus was kwam er extra lucht in het mengsel dat naar cilinders 3 en 4 loopt (dus de linkerpoot van het spruitstuk). Hierdoor wordt deze te arm en loopt de motor nogal vibrerend omdat de cilinders 3 en 4 niet goed ontbranden. Dit was m.n. merkbaar rond 1100 - 1200 tpm maar ook bij het starten etc.

Ik heb nu tijdelijk de slang met tape omwikkeld en daardoor zuigt hij geen valse lucht meer aan. Nu nog op zoek naar een nieuw stuk slang. Dit heeft een binnendiameter van 12 mm en is versterkt zodat hij niet wordt dichtgezogen. Ik heb het nog niet kunnen vinden bij de reguliere webwinkels en bij de VW dealer kost het 40 EUR voor 5 meter!. Alleen te verkrijgen per 5m.... :???: Als iemand nog een tip heeft, dan hoor ik het graag.

De klachten die mijn motor had:
- koude start lastig, dwz zo'n 5 sec starten en dan redelijk veel vibraties.
- 1100 - 1200 tpm lijkt het alsof de motor afslaat. Het toerental zakt even in en de motor schudt van links naar rechts.
- ook als de motor warm is dan vibreert hij (hoogfrequent)
- motorloop niet echt mooi af te stellen met carburateur en ontsteking
- als de bougiekabels bij draaiende motor van cilinders 3 of 4 wordt losgekoppeld dan zakt het toerental niet echt merkbaar in. Bij cilinders 1 en 2 wel.

Als dit bekend voorkomt, dan heb je misschien wat aan deze tip. Wat ik nog meer heb gedaan kun je in mijn andere berichten van dit topic lezen.

Groeten,
Dennis
--------------------------------
Dennis
VW T3 Caravelle C, mei '86
SCA camper ombouw
57kW 2.0l DG wbx - 270.000km
Doe het goed of doe het niet
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: DG slaat af in overgangsfase stationair + bonkt bij deellast

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Hoi Dennis,
Fijn dat je uiteindelijk de oorzaak gevonden hebt; aanhouder wint [[thumbup]] .
Vwb vacuumslang; zoek in je omgeving naar een gespecialiseerde slangenzaak. Die hebben bijna alles van de rol, en voor zo'n stukje betaal je slechts een paar euro.
Ik haalde er al mn benzine,- en vacuumslangen (behalve die van de rembekrachtiger :mrgreen: )
success!
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Plaats reactie