Zojuist heb ik mijzelf hier (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=9755) op het forum voorgesteld en nu dan een interessant maar onbeantwoord vraagstuk. Anderhalve maand zoeken, lezen en de waardevolle informatie (proberen te) begrijpen heeft nog geen oplossing gebracht. Ik wil jullie dan nu advies vragen hierover.
Het betreft de loop van een 57kW 1.9l DG wbx motor uit mei 1986 (met Solex-Pierburg 2E3 carburateur). Het probleem heb ik hieronder in detail beschreven, zo beknopt en compleet mogelijk. Het is misschien wat lang geworden maar wel to the point, denk ik .
Tipje: wellicht is een zakje chips met een colaatje of biertje bij de hand wel prettig om dit volgens mij interessante verhaal tot je te nemen .
Ik hoop dat jullie mij de goede kant op kunnen helpen om de onderstaande problemen op te lossen.
Alvast enorm bedankt,
Dennis
----------------------------
Proble(e)m(en):
Ik heb de volgende twee (gerelateerde?) problemen.
- a. Aan het begin van de overgangsfase van stationaire loop naar normaal bedrijf slaat de motor af. Het lijkt dan alsof het brandstofmengsel te rijk is en de motor ‘stikt’. Extra gas geven en de motor slaat niet af en klimt verder in de toeren. Dit komt de afgelopen 2.000km eigenlijk (met enkele uitzonderingen zoals hieronder beschreven) vrijwel continue voor.
b. Als de motor deels belast is en het gas constant wordt gehouden begint de motor te bonken/stoten/schudden maar slaat niet af. Loopt dan gewoon erg slecht. Dit is 2.000km geleden eigenlijk begonnen en heeft zich sindsdien 3 keer zo serieus voorgedaan dat ik niet verder durfde te rijden. Opmerkelijk is dat in dezelfde 2.000km de motor eigenlijk ook zeer goed heeft gelopen. De 3 keren dat ik niet verder durfde te rijden waren na een 30 minuten tot 3 uur rijden op de snelweg.
Ikzelf denk dat het brandstofmengsel te rijk (of te arm?) is om goed te ontbranden waardoor de motor gaat bonken. Mogelijk omdat de vacuumdoos (Stufe II) lekt (p. 102 van handboek ‘Jetzt helfe ich mir selbst’, of omdat lucht aanzuiging vanuit de cilinders niet helemaal jofel is of omdat de carburateur verontreinigt is. Echter, dit kan ik eigenlijk niet rijmen met de onregelmatige frequentie waarmee het probleem (b) zich voordoet.
Zijn deze oorzaken waarschijnlijk?
Ondernomen akties/controles
In de afgelopen 2.000km nadat de problemen begonnen heb ik op basis van de info op dit forum de volgende controles en akties ondernomen:
- - Compressie op alle 4 cilinders laten meten. Dit bleek 15 bar op elke cilinder te zijn. Dit vind ik erg hoog, afgezet tegen de slijtnorm van 8 bar en 10 – 13 bar nieuw uit de fabriek. De monteur vertelde dat de meeste van zijn metingen (andere auto’s) tussen 12 en 15 bar aangeven.
- Verdelerkap, rotor, bougies en alle 5 bougiekabels vervangen door nieuwe onderdelen
- Stationair toerental afgesteld op 950 tpm en ontstekingstijdstip afgesteld (door andere automonteur dan die van de compressie) met stroboscoop en toerentalmeter volgens de handleidingen (Haynes / Jetzt helfe ich mir selbst / So wird’s gemacht). Dit is gebeurd op het zeldzame moment dat problemen (a) en (b) zich niet voordeden (zonder aanwijsbare reden).
- 3 vacuumleidingen gecontroleerd op lekkage (door erop te zuigen) en de aansluitrubbers ervan vernieuwd op verdeler, carburateur, thermostaat in luchtfilterhuis evenals de vacuumdoos in de luchtinlaat waarmee toevoer van warme lucht wordt geregeld. De 3 vacuumleidingen vertoonden geen lekken.
- Gecontroleerd of er vacuum in de 3 leidingen onstond als de motor draaide. Dit bleek het geval. De sterkte ervan heb ik nog niet kunnen meten aangezien ik daarvoor geen juiste instrumenten heb.
- Choke klep werking gecontroleerd en bijgesteld (koud en warm) volgens handboeken.
- Luchtfilter vervangen.
Daarnaast zijn de volgende eigenschappen specifiek voor mijn motor wellicht relevant voor het oplossen van het probleem:
- - Het bovenste tapeind op cilinder 1 is afgebroken waardoor de relevant uitlaatflens niet meer strak op de cilinderkop is geklemt.
- Olielekkage rond de voet van de carter ontluchtingskoker evenals bij de aansluiting van motor en koppelingshuis.
- De carterontluchtingslang (naar het luchthuis op de carburateur) was afgescheurd. Deze tijdelijk vervangen door stuk tuinslang aangezien ik nog geen echte vervanging heb kunnen vinden.
- Beetje (vettige) olie aangetroffen in het luchtfilterhuis.