Dieselpomp lek
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Dieselpomp lek
Na het openen van de motorruimte afgelopen week bleek dat de LDA hendel naar de brandstofpomp weer los zat. Dit is het kogelgewricht wat aan het eind van het draadeinde zit, helemaal rechts op deze foto dus:
Twee weken terug zat deze ook al los, toen dacht ik dat ik de vorige keer was vergeten om te borgen met een moer. Toen opnieuw vastgezet met een nieuw moertje, maar dat zat na een ritje van 250km dus weer los.. Na inspectie blijkt het schroefdraad op de draadeind beschadigd, lastig om hier een foto van te maken, maar voor het idee:
Gisteravond de LDA weer uitgebouwd, langs de gamma voor een nieuw stuk M5 draadeind en de "revisie" van de LDA overgedaan. Vanochtend de LDA ingebouwd en blij toen we om 10:30 richting het 25-jarige jubileum van de KCN Groningen in Vlagtwedde zouden gaan (een oom heeft een kever). Na 10 meter gereden te hebben
Dit is een foto na een eerste schoonmaakactie met water & afwasmiddel, maar het geeft wel het spoortje aan. Na het achteruit rijden zag ik een plasje liggen waar de bus vandaan kwam. Daar heb ik aan geroken: DIESEL! Snel de bus terug gezet en de motor uit. Het lekt onder de verrijkingshendel op de dieselpomp, die zit aangesloten op de LDA. Zie voor een plaatje hieronder de foto met pijl.
Nu heb ik eea opgezocht op dit forum en op het internet. Het staat niet beschreven bij Autoschrauber (http://www.autoschrauber.de/content/000 ... rieren.php), dit gaat om een pomp voor een niet turbo denk ik. Het lijkt het meest op het probleem van Koendd:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=19782
Oplossing die daar door LeoM werd voorgesteld was een nieuwe (blauwe) dichtring bij een Bosch dieselservice center, voorbeeld bijv. van dieselkontor.de:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2817
Nu had Koen een afgebroken asje, waardoor hij uiteindelijk het hele deksel heeft omgewisseld. Kun je dit moertje losdraaien of moet je hierbij nog iets speciaals doen? Iemand tips?
Alternatief is wegbrengen naar een dieselspecialist in de buurt (bijv. Hannink Diesel Service in Enschede), maar rijden heb ik niet zoveel zin in. Hij lekt best veel. Eventueel de ANWB maar bellen, maar zelf vervangen lijkt voor deze hendel wel een optie?
Vandaar mijn vraag: Kun je dit moertje losdraaien of moet je hierbij nog iets speciaals doen? Iemand tips? En hoe gaat het weer vast? Op moment / met borgmiddel?
Twee weken terug zat deze ook al los, toen dacht ik dat ik de vorige keer was vergeten om te borgen met een moer. Toen opnieuw vastgezet met een nieuw moertje, maar dat zat na een ritje van 250km dus weer los.. Na inspectie blijkt het schroefdraad op de draadeind beschadigd, lastig om hier een foto van te maken, maar voor het idee:
Gisteravond de LDA weer uitgebouwd, langs de gamma voor een nieuw stuk M5 draadeind en de "revisie" van de LDA overgedaan. Vanochtend de LDA ingebouwd en blij toen we om 10:30 richting het 25-jarige jubileum van de KCN Groningen in Vlagtwedde zouden gaan (een oom heeft een kever). Na 10 meter gereden te hebben
Dit is een foto na een eerste schoonmaakactie met water & afwasmiddel, maar het geeft wel het spoortje aan. Na het achteruit rijden zag ik een plasje liggen waar de bus vandaan kwam. Daar heb ik aan geroken: DIESEL! Snel de bus terug gezet en de motor uit. Het lekt onder de verrijkingshendel op de dieselpomp, die zit aangesloten op de LDA. Zie voor een plaatje hieronder de foto met pijl.
Nu heb ik eea opgezocht op dit forum en op het internet. Het staat niet beschreven bij Autoschrauber (http://www.autoschrauber.de/content/000 ... rieren.php), dit gaat om een pomp voor een niet turbo denk ik. Het lijkt het meest op het probleem van Koendd:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=19782
Oplossing die daar door LeoM werd voorgesteld was een nieuwe (blauwe) dichtring bij een Bosch dieselservice center, voorbeeld bijv. van dieselkontor.de:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2817
Nu had Koen een afgebroken asje, waardoor hij uiteindelijk het hele deksel heeft omgewisseld. Kun je dit moertje losdraaien of moet je hierbij nog iets speciaals doen? Iemand tips?
Alternatief is wegbrengen naar een dieselspecialist in de buurt (bijv. Hannink Diesel Service in Enschede), maar rijden heb ik niet zoveel zin in. Hij lekt best veel. Eventueel de ANWB maar bellen, maar zelf vervangen lijkt voor deze hendel wel een optie?
Vandaar mijn vraag: Kun je dit moertje losdraaien of moet je hierbij nog iets speciaals doen? Iemand tips? En hoe gaat het weer vast? Op moment / met borgmiddel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Ik vind net nog via het forum nog een vergelijkbare post, zelf vervangen schijnt dus goed te kunnen:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... ring+bosch
Bosch nr is 1460280301. Wordt vervolgd.
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... ring+bosch
Bosch nr is 1460280301. Wordt vervolgd.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Dieselpomp lek
Ik heb dat ringetje ook vervangen, fluitje van een cent. Een beetje pielen met een kleine schroevendraaier maar het is simpel.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Dieselpomp lek
Ik heb het ringetje zelfs liggen.
Als noodreparatie kun je onder de handle een ringetje leggen waardoor de huidige rubber wat harder wordt aangeperst. Een koperen afdichtring van juiste maar voldoet. De kans is wel groot dat je LDA het dan niet meer doet (te hoge draai weerstand) maar je kunt iig rijden
Als noodreparatie kun je onder de handle een ringetje leggen waardoor de huidige rubber wat harder wordt aangeperst. Een koperen afdichtring van juiste maar voldoet. De kans is wel groot dat je LDA het dan niet meer doet (te hoge draai weerstand) maar je kunt iig rijden
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Ondanks het weer (wel goed om de diesel weg te spoelen ) toch aan de slag om het ringetje te verwijderen.
Begin foto. Dopje 10mm om de moer los te draaien, gaat vrij makkelijk.
Na het verwijderen van de moer en de hendel zie je een metalen ringetje wat op het rubber drukt (het plan van Ad is dus prima als je de afmetingen hiervan hebt!
Dit metalen ringetje kun je eruit halen en daarna kun je de pakking / keerring / afdichting eruit friemelen. Dit heb ik gedaan met een kleine schroevendraaier en een hoop gepiel, waarbij de bovenkant van de dichtring wel iets beschadigd is. Wel is er niets in de pomp terecht gekomen. Het asje beweegt omhoog en omlaag, met een soort "klik". Waarom dit zo is, geen idee! De onderdelen op de keukentafel:
Morgen naar het Bosch service center voor een vervanger van die blauwe ring (Bosch nr. 1460 280 301). Deze zit volgens mij niet standaard bij een "pakkingset" (Bosch nr. 1467 010 467) van Bosch voor je VE dieselpomp. Als alternatief vond ik nog ergens in een catalogus van "Cargo HC" een ring met nummer 080948. Morgen verder!
Begin foto. Dopje 10mm om de moer los te draaien, gaat vrij makkelijk.
Na het verwijderen van de moer en de hendel zie je een metalen ringetje wat op het rubber drukt (het plan van Ad is dus prima als je de afmetingen hiervan hebt!
Dit metalen ringetje kun je eruit halen en daarna kun je de pakking / keerring / afdichting eruit friemelen. Dit heb ik gedaan met een kleine schroevendraaier en een hoop gepiel, waarbij de bovenkant van de dichtring wel iets beschadigd is. Wel is er niets in de pomp terecht gekomen. Het asje beweegt omhoog en omlaag, met een soort "klik". Waarom dit zo is, geen idee! De onderdelen op de keukentafel:
Morgen naar het Bosch service center voor een vervanger van die blauwe ring (Bosch nr. 1460 280 301). Deze zit volgens mij niet standaard bij een "pakkingset" (Bosch nr. 1467 010 467) van Bosch voor je VE dieselpomp. Als alternatief vond ik nog ergens in een catalogus van "Cargo HC" een ring met nummer 080948. Morgen verder!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Re: Dieselpomp lek
Prima opgelost!!
Wat ik een beetje mis in je verhaal is dat men de pomp eerst grondig moet reinigen voordat iets aan de pomp wordt losgeschroefd. Dus met b.v. een zeep goed reinigen en met perslucht droog- en schoonblazen. De omgeving afdekken en dan demonteren. Dat zal dat bij deze reparatie overigens iets minder nodig zijn dan bij andere reparaties aan de pomp.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is dat men de pomp eerst grondig moet reinigen voordat iets aan de pomp wordt losgeschroefd. Dus met b.v. een zeep goed reinigen en met perslucht droog- en schoonblazen. De omgeving afdekken en dan demonteren. Dat zal dat bij deze reparatie overigens iets minder nodig zijn dan bij andere reparaties aan de pomp.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Re: Dieselpomp lek
Wouter de "klik" komt omdat de as tegen een tast stift komt die in een (uit het center geplaatste) uitholling van de as valt
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Dus die klik hoort zo! Hij hoort wel in de "bovenste" stand zeker? Daarmee span je immers de dichtring.
Was al bang dat ik schade aan het veroorzaken was (dat is het eerste wat mijn vrouw denkt als ik bezig ben.. )
Ringetje is besteld via Bosch Diesel Service, komt morgen aan. Morgenavond dus een poging om deze te monteren. Moest er wel 5 tegelijk kopen, stuur mijn vrouw om ze te halen, misschien verkopen ze die ringen wel aan haar per stuk .
PS: Rick, ik heb het gebiedje om de hendel, na het verwijderen van de hendel maar voor het verwijderen van de ringetjes, schoongemaakt met remmenreiniger op een doekje. De hendel zelf is inmiddels ook al schoon, dat moet toch wel zo rond de dieselpomp
Was al bang dat ik schade aan het veroorzaken was (dat is het eerste wat mijn vrouw denkt als ik bezig ben.. )
Ringetje is besteld via Bosch Diesel Service, komt morgen aan. Morgenavond dus een poging om deze te monteren. Moest er wel 5 tegelijk kopen, stuur mijn vrouw om ze te halen, misschien verkopen ze die ringen wel aan haar per stuk .
PS: Rick, ik heb het gebiedje om de hendel, na het verwijderen van de hendel maar voor het verwijderen van de ringetjes, schoongemaakt met remmenreiniger op een doekje. De hendel zelf is inmiddels ook al schoon, dat moet toch wel zo rond de dieselpomp
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Eerst het goede nieuws: het nummer van de ringetjes klopt en het Bosch service center had ze ook binnen vandaag! Gelijk 5 ringetjes, let op het plaatje: niet voor normale mannen, alleen voor mannen in overal met een grote steeksleutel in de hand.
Ringetje met een dop 10mm erin gedrukt. Het lastige is dat de as naar beneden gaat en je deze niet door de dop heen weer omhoog kunt trekken (als je snapt wat ik bedoel ). Ik heb dus de ring er zover in gedrukt zoals op de foto gezien, daarna het metalen ringetje erop gelegd, de hendel erop gelegd en de moer aangedraaid.
Je ziet dan gelijk dat je de as nog omhoog moet trekken, zeg maar door de ring heen. De bovenkant van de ring ligt niet vlak (vergelijk met een van mijn eerste foto's van het lek: het asje komt niet helemaal door de moer heen.
En dan het slechte nieuws: bij het starten (controleren of het lek weg is..) helemaal niets, behalve wat gezoem en gerammel van het voorgloeirelais. Accuspanning nagemeten: 9V... Dat wordt een nachtje aan de lader.. en dan hopen en bidden dat de accu het nog doet Als je in een appartement woont en geen 220V naar je Joker (Met LG20) kunt brengen, is een losse lader helaas noodzakelijk! Nu maar 12uurtjes wachten.. Morgenochtend kan ik om 7:30 de bus starten!
Ringetje met een dop 10mm erin gedrukt. Het lastige is dat de as naar beneden gaat en je deze niet door de dop heen weer omhoog kunt trekken (als je snapt wat ik bedoel ). Ik heb dus de ring er zover in gedrukt zoals op de foto gezien, daarna het metalen ringetje erop gelegd, de hendel erop gelegd en de moer aangedraaid.
Je ziet dan gelijk dat je de as nog omhoog moet trekken, zeg maar door de ring heen. De bovenkant van de ring ligt niet vlak (vergelijk met een van mijn eerste foto's van het lek: het asje komt niet helemaal door de moer heen.
En dan het slechte nieuws: bij het starten (controleren of het lek weg is..) helemaal niets, behalve wat gezoem en gerammel van het voorgloeirelais. Accuspanning nagemeten: 9V... Dat wordt een nachtje aan de lader.. en dan hopen en bidden dat de accu het nog doet Als je in een appartement woont en geen 220V naar je Joker (Met LG20) kunt brengen, is een losse lader helaas noodzakelijk! Nu maar 12uurtjes wachten.. Morgenochtend kan ik om 7:30 de bus starten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Nog een korte update, de bus vanochtend gestart en geen diesellek meer
Dat is in ieder geval geregeld! De accu vandaag laten zitten, er zit een lekstroompje van 0.12A ergens.. Met een 62Ah accu ben je in 3 weken leeg.... In de motorruimte nagemeten, het is in ieder geval niet het voorgloeirelais en niet de startmotor. Dit weekend maar eens in de zekering & relaiskast kijken of ik dit ergens kan opsporen. 0,12A bij 12V is trouwens maar 1,44W.. Dat is nog niet eens een interieurlampje.. Puzzelen dus!
Dat is in ieder geval geregeld! De accu vandaag laten zitten, er zit een lekstroompje van 0.12A ergens.. Met een 62Ah accu ben je in 3 weken leeg.... In de motorruimte nagemeten, het is in ieder geval niet het voorgloeirelais en niet de startmotor. Dit weekend maar eens in de zekering & relaiskast kijken of ik dit ergens kan opsporen. 0,12A bij 12V is trouwens maar 1,44W.. Dat is nog niet eens een interieurlampje.. Puzzelen dus!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Howlin' wolf
- † R.I.P.
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
- Locatie: Urmond
Re: Dieselpomp lek
Alle zekeringen eruit en de meter tussen de +kabel en de +accu, zekeringen 1voor1 monteren en dan haal je de stroomverbruiker er zo uit. Daarna wordt het verder speuren.
groet, ruud
groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Dieselpomp lek
Heb je toevallig een klok die je accu leeg snoept?
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Goedermogen heren!
Er zit een klokje in mijn dashboard, maar is dit al 0,12A? Ik wil het plan van Ruud volgen, maar daarvoor moet mijn vrouw de meter aflezen en dan kan ik de zekeringen (en de relaisplaat) eruit halen . Dat wordt komend weekend!
Er zit een klokje in mijn dashboard, maar is dit al 0,12A? Ik wil het plan van Ruud volgen, maar daarvoor moet mijn vrouw de meter aflezen en dan kan ik de zekeringen (en de relaisplaat) eruit halen . Dat wordt komend weekend!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Dieselpomp lek
120 mA is toch niet verkeerd?
Radio en een klokje, wat lek stroompjes en je zit er al op.
Theo
Radio en een klokje, wat lek stroompjes en je zit er al op.
Theo
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Dieselpomp lek
Hoi allemaal, bedankt voor de tips!
Vandaag was de "lekstroom" 0.30A, iets heftiger dus. Alle relais één voor één gewisseld, hielp niets. Het is de zekering waar ikzelf de GPS op heb gezet
Blijkbaar vreet deze 0.12A bij standby en 0.30A bij laden van de interne accu.
Met deze zekering eruit was de lekstroom 0.01A, verwaarloosbaar dus. Als ik de bus langer parkeer (bij mij op de stoep) kan ik altijd de zekering verwijderen van de GPS. Dan kan ik daarna ook weer starten!
Vandaag was de "lekstroom" 0.30A, iets heftiger dus. Alle relais één voor één gewisseld, hielp niets. Het is de zekering waar ikzelf de GPS op heb gezet
Blijkbaar vreet deze 0.12A bij standby en 0.30A bij laden van de interne accu.
Met deze zekering eruit was de lekstroom 0.01A, verwaarloosbaar dus. Als ik de bus langer parkeer (bij mij op de stoep) kan ik altijd de zekering verwijderen van de GPS. Dan kan ik daarna ook weer starten!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982