"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik weet niet wat er aan computers in een bus zit, welke gevoelig zijn.
Zeker de diesels en carburateur versies niet.

Theo
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?

Ongelezen bericht door hippie »

Ik dacht dat het voor de dynamo slecht is , wij moesten 20 jaar geleden altijd de min van de auto loshalen als er aan een voertuig gelast werd .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?

Ongelezen bericht door hippie »

Ik dacht dat het voor de dynamo slecht is , wij moesten 20 jaar geleden altijd de min van de auto loshalen als er aan een voertuig gelast werd .
Voorkomen is beter dan genezen en baat het niet schaadt het ook niet :wink:
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?

Ongelezen bericht door tdn »

Eindelijk een update!

Heb na lang wikken en wegen me bedacht dat als ik de bus bij een carrosseriegarage zou binnen geven, ik snel met alle reparaties die er aan nodig zijn aan honderden euros, indien tegen de 1000 euro zou zitten, zonder iets bij te leren. Daarom me toch goed online ingelezen en een MIG/MAG lasapparaat gekocht en zelf aan de slag gegaan. (voor de geïnteresseerden: ik ben voor een Giant Super MIG180 gegaan, aangezien dit Chinees toestel binnen budget paste, een afneembare toorts heeft, en zeer breed instelbaar is voor dun/dik plaatwerk van 20 tot 180 ampere)

Afbeelding

Een kleine reportage van de werkzaamheden aan de ophanging. Ik moet zeggen dat als je hier op internet over leest, het een makkelijk klusje lijkt waar je hoogstens een paar uur mee bezig bent. Wel, dat was in mijn geval toch niet waar. Of het nu aan m'n gepruts lag of aan de vele verrassingen die je onder een bus van 1986 tegenkomt, ik ben er alles bijeen zeker een aantal volle dagen aan bezig geweest. :???:

Ben achteraan begonnen, aangezien die het makkelijkst zijn. Zo zag het er uit rechts achter. Dennis, de vorige eigenaar, had de bus verlaagd met -60mm vering en kortere schokbrekers. Op zich niks mis mee, maar was voor mij toch iets te laag voor een T3, en ook de Belgische wegen lenen zich niet tot een harde ophanging. Gelukkig was hij zo vriendelijk om me alle originele onderdelen (schokbrekers, vering, etc.) ook mee te geven.

Afbeelding

Hier is het inderdaad relatief makkelijk om te vervangen, zo lang je de bouten van de schokbreker loskrijgt (sleutel 19). WD-40 helpt zoals gewoonlijk.
Als je enkel de vering vervangt moet de schokbreker enkel bovenaan los, wat de gemakkelijkste is. Wel zien dat je jezelf goed positioneert en beschermt voor als de sleutel af de moer springt. Ik deed dit niet, en heb de wielboog onbedoeld een kopstoot gegeven [[head]] (de bus heeft gewonnen, heb nu een mooi litteken op m'n neus om me aan dit avontuur te herinneren :buiken: ). Krik ook best de arm een beetje op om de spanning van de bout te halen.

Om de nieuwe veer er in te krijgen kan je ofwel een houtblokje en koevoet gebruiken om de arm wat naar beneden te houden, ofwel een potkrik zoals ik gedaan heb. Die potkrik is trouwens voor dit soort werk echt een meerwaarde. De bus zelf stond op de garagekrik en assteunen. Let op dat je hem opkrikt op een manier dat de draagarm wel nog kan bewegen.

Afbeelding

Je ziet het op deze foto niet zo goed, maar hier is de veerschotel nog OK. Blijkbaar is deze kant ooit al eens opgelapt/vervangen, en ik heb de schotel toen ik de schokbreker deze week verving nog even opgeschuurd met de staalborstel en een laagje metaalbeschermingslak gegeven, en een nieuwe rubber onderin gelegd. Het metaal zelf was nog volledig in orde.

Hoe het er nu uitziet met de nieuwe veer & rubber, en de originele schokbreker:

Afbeelding

De andere kant was een ander paar mouwen. Het opstekende stuk van de veerschotel zat gewoon los te rammelen in de veer:

Afbeelding

Ik heb ter vervanging dit reparatiedeel bij Brickwerks gekocht. Door de lage pond is het daar voor onderdelen heel wat goedkoper dan in Duitsland momenteel.

Dan met behulp van een vriend die kan lassen wat proefstukjes met even dik afvalijzer gemaakt met de MIG180, en dat ging eigenlijk vrij goed. Eens je de juiste instellingen vindt en de snelheid wat aanvoelt valt het echt super goed mee om eenvoudige verbindingen te lassen. Dus maar meteen de bus binnengereden en aan de slag gegaan.

Eerst met een beitel/koevoet de puntlassen van de oude veerschotel losgewrikt. Hier ben je al makkelijk een half uur zoet mee. Ook heb ik hier gemerkt dat er blijkbaar ooit al eens een poging is geweest om deze "op te lappen" met elektrodelassen of fluxcore. Heb echt heel veel verroeste slak gevonden onder de schotel.

Afbeelding

Bleek dat er nog een flink gat onder de schotel zat. Hebben uiteindelijk besloten dit nu gewoon te ontroesten en te beschermen en zo onder de veerschotel te laten, aangezien er toch een dik stuk nieuw staal bovenop komt, en de integriteit van de rest van de draagarm best nog goed was. Hier gaan puristen nu over vallen, aangezien dit stuk nog verder zou kunnen roesten, maar ik bekijk het zo: de tijd dat ik terug aan de draagarm moet werken om de rubbers te vervangen zal sowieso eerder komen dan dat stuk dik metaal zal doorroesten. En dan vervang ik gewoon de hele zooi.

Stukje dus proper gemaakt met de slijpschijf en beschermd met metaalbeschermingslak. Wel achteraf de plaatsen waar gelast moet worden terug lakvrij gemaakt om een mooie stevige las te bekomen.

Afbeelding

Dan de handleiding van Brickwerks gevolgd en met 6 proplassen het nieuwe stuk metaal er op bevestigd. Deze punten kwamen trouwens vrij goed overeen met de originele puntlassen, waardoor je deze niet te ver moest terugslijpen.

Afbeelding

Bij brickwerks zeiden ze dat je de proplassen nu vlak kon slijpen, maar aangezien dit een stuk is dat je niet kan zien, en de proplassen zoals ze nu zijn steviger zijn dan afgeslepen, hebben we ze zo gelaten. Beter extra stevig en lelijk dan zwak en mooi denk ik zo.

Ter referentie mijn instellingen op het apparaat:
Afbeelding

Alles 3 laagjes metaalbeschermingslak gegeven om de roestduivel tegen te houden.

Afbeelding

En dan kan de nieuwe veer er al op!

Afbeelding

We kunnen al terug met een gerust hart de baan op :D

Om de originele schokdemper terug te plaatsen moet je uiteraard ook de onderste bout loskrijgen. Geen makkelijk klusje. Die zit echt muurvast, zelfs na een volledige dag met WD-40 te bespuiten. Ik heb het uiteindelijk kunnen klaren met de volgende constructie: steeksleutel 19 op de kop van de bout en de potkrik hieronder, dopsleutel met lange arm vastzetten tegen de grond, en met een stuk metaal of hout de draagarm belemmeren om naar boven de bewegen. Dan langzaamaan de potkrik verhogen en alles goed in het oog houden zodat het niet los schiet. Beetje bij beetje draait de bout dan rond en na 2 of 3 keer dit te herhalen was ze los genoeg om verder te gaan met de hand.

Afbeelding

Het verschil in de schokbrekers achter:

Afbeelding

En het verschil in de vering, van links naar rechts: origineel Caravelle, Brickwerks -30mm *star veren, xparts -60mm veren
Afbeelding

Zoals je ziet is er tussen de -30mm en -60mm niet veel verschil qua hoogte onbelast, maar wel qua dikte van de veer. Daardoor staat de bus ook hoger met de nieuwe veren en heb je (hopelijk) betere rij-eigenschappen.

Zo, achter gedaan, op naar de voorkant!

Dit is ook geen makkelijk werkje, zeker als de bouten goed vastgeroest zijn. Tips die ik kan meegeven:
- begin verschillende dagen op voorhand met WD-40 in te spuiten
- koop of leen een veercompressor waarvan je er maar 1 per veer, aan 1 kant moet vastzetten. Als je er 2 goedkope moet gebruiken zoals ik gedaan heb, ben je echt vaak aan het losdraaien en terug vastdraaien als ze nét niet goed zitten. Gebruik je er toch 2, zorg dan dat je ze onderaan, niet bovenaan moet vastdraaien en dat ze niet te lang zijn.
- zorg dat je een héél stevige inbus 8 dop hebt. Ik heb er 2 kleintjes kapot gedraaid vooraleer ik naar de FLAPS gegaan ben voor een deftige set.

Zo zag het er eerst uit:

Afbeelding

Je ziet dat er echt niet veel plaats is om te werken met 2 lange spring compressors:

Afbeelding

Deze bovenste moer kwam aan 1 kant makkelijk los, maar aan de andere draaide de as van de schokbreker mee.
Normaal moet hier een plastic kapje op zitten om dit scenario te vermijden, maar dat was er niet. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de schokbreker onderin zo hoog mogelijk op te krikken met de potkrik, en met behulp van een griptang de as vast te zetten.

Afbeelding

Uiteindelijk bleek de bron van al de zware klappen die de verlaagde ophanging me gaf helemaal niet aan de veren te liggen!
Kijk eens hoe het onderste rubber van deze schokdemper versleten is :shock: Merk op dat dit nieuwe schokdempers waren die Dennis er onder gehangen heeft pakweg 8 jaar geleden...

Afbeelding

Na heeeeeel veel trial en error toch de nieuwe veer en originele demper er in gekregen:

Afbeelding

Dit is het soort 8mm inbus dop die je moet hebben voor deze klus:

Afbeelding

De arm een beetje opkrikken helpt om deze bouten terug te zetten.

Uiteindelijk heb ik ook nog de remblokjes vervangen, aangezien ik daar nu toch bezig was.

Na een avontuur dat dus maanden heeft aangesleept kunnen we terug rijden :-)
Gisteren een eerste testrit gemaakt, en de Belgische wegen zijn nu in ieder geval een stuk aangenamer! De bus voelt terug veel meer als een T3 aan nu (ik laat het in het midden of dat positief is :lol: ). Ik denk dat ik volgende maand wel nog een setje Bilstein B4 schokdempers bestel om er onder te hangen, aangezien de originele dempers nog niet 100% versleten zijn, maar toch niet zo fantastisch meer aanvoelen.

Het uiteindelijk verschil in hoogte:

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat achteraan het verschil minimaal is, maar vooraan er toch heel wat is bijgekomen. Op termijn zou een setje 15 inch multivan wielen met iets grotere banden niet misstaan denk ik :wink:

Maar eerst gaan we de carrosserie aanpakken. Wordt ook nog een hele klus, maar ik heb er zin in! [[toast]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door luizenbos »

Mooi dat je het inactief durfde te nemen je houd geld in je zak en gereedschap voor heeeel veel andere klussen [[toast]]
die je nu ook aan durft [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Vakwerk!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi! (Maareh, 15 inch Multivan? Dat is toch ook gewoon 14 inch? )
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door tdn »

Ik dacht dat ik ooit een multivan eens met grotere wielen had zien staan, maar zie nu dat ik me inderdaad heb miskeken en het enkel de banden waren die groter waren. 205R14C staat op de foto die ik toen getrokken heb. Zag er echt fijn uit onder de bus :-)
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De 15" käseloch zijn de zuidafrika versie. Wel als nieuwe productie leverbaar. https://tk-carparts.de/satz-atiwe-alufe ... 01025-7-15
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> ophanging gerepareerd!

Ongelezen bericht door tdn »

Lang geleden dat ik hier nog een update plaatste.
Zal het maar als teken zien dat ik niet veel problemen meer gehad heb met de bus :lol:

Dit is ineens een mega-update 8)

Vorig jaar in de zomer moest de bus naar de oldtimerkeuring. De bus had 2 grote roestplekken die sowieso problemen zouden geven, dus die maar eerst aangepakt.

1. De oude schuifdeur was meer plamuur dan metaal in het midden, wellicht ooit een dikke bluts gehad. In plaats van te sukkelen met strak te proberen krijgen, vond ik met veel geluk voor 75 euro een vervanger in goede staat. Helaas verkeerde kleur, dus eerst gespoten met spuitbusjes. Niet zo'n mooi resultaat als professioneel gespoten natuurlijk, maar beter dan het was!

Afbeelding

Dan alles overzetten van oud op nieuw. Ook een ontbrekende steun voor de centrale vergrendeling eraan gelast.
Het helpt als je het raam pas plaatst als ze in de bus zit, dat werkt wat makkelijker bij de montage.

Afbeelding

Demonteren en plaatsen lukt trouwens perfect alleen hoor. Gewoon het raam er eerst uit, en dan voorzichtig en geduldig werken met een garagekrik er onder.

Afbeelding

Afbeelding


2. Achteraan rechts was de hoek lekker knapperig van de roest. Waren ook 2 plaatjes op elkaar blijkbaar, waar vocht tussen gekomen was.
Had geen plaatwerk hiervoor, en geen tijd meer om te bestellen voor hij gekeurd moest. Dan maar improviseren met carosserieplaat!

Afbeelding

What a hole! Weet iemand overigens waarvoor die stekker onderaan de luchtinlaat dient? Lijkt me echt de slechtste plaats ooit voor zo'n ding...

Afbeelding

Ik ben nog niet zo lang aan het lassen, dus dit is iets minder proper werk... maar hey, hij is door de keuring, en als ik beter word doe ik het wel nog eens met het juiste plaatwerk! Aan de puristen: sorry :oops:

Afbeelding

Afbeelding


3. Ik wou al langer een goede koelbox en huishoudaccu, maar was er nooit aan toe gekomen.
Vorige zomer een compressor koelbox voor (relatief) weinig geld gezien: de Mestic MCC 35 AC/DC . Was toen 360 euro, wat ik in vergelijking met een Waeco wel ok vond. Of het even goed is, is nog af te wachten... Zou 3,75 ampère verbruiken (ik vermoed enkel als hij draait, niet per uur zoals op de website van dewit schijndel staat), dus dat valt wel mee, zeker als hij niet té vaak moet draaien.

Dan deze week eindelijk een semi-tractie accu en alle aansluitmateriaal besteld. Voor diegenen die een semi-tractie loodzuuraccu zoeken die onder de stoel past: VMF Sportline Accu 70Ah Dual purpose. Met dank aan iemand op dit forum die hem ook al eens vermeldde. Voor zover ik kon vinden was dit de grootste accu die onder de stoel past met klepje, en een gewone loodzuuraccu is (geen gel/AGM), en dus gewoon via de dynamo kan geladen worden. Een semi-tractie accu mag je zo'n 50% ontladen zonder problemen, dus dat geeft me 35Ah om de koelbox 's nachts op te draaien.

Ik heb ook als impulskoop een opvouwbaar zonnepaneel van amazon gekocht: de ECO-WORTHY 120 W. Was "maar" 130 euro, en er zit een laadregelaar bij, die heel makkelijk aangesloten wordt op de accu, en waarin het paneel makkelijk in te pluggen is. Nu dubbelt die ineens ook als accumonitor. Het plan is om op zonnige dagen hiermee overdag de batterij op peil te houden, zodat we toch een weekendje kunnen ooverbruggen zonder stroom.

Hier ook veel gelezen over aansluiten, relais, draaddikte, enz. Ik heb het uiteindelijk zo opgelost, met de "slimme" cyrix-ct 120A er tussen:

Afbeelding

De vraag is of die 10mm2 draaddikte en 30A zekering het gaan trekken als de accu ontladen is, maar ik vermoed van wel. Lijkt me straf dat een 70Ah accu meer dan 30A zou trekken om te laden. Met volle accu werkt het in ieder geval prima.

Zo ziet het er uit aan de startbatterij:

Afbeelding

En zo aan de huishoudbatterij. De 10mm2 kabels lopen via de gaatjes aan de kant van de overloop onder de bekleding door. heb gekozen om zowel voor + als - pool met een kabel naar de startaccu te werken, zodat als ik daar de min er af haal, de huishoudaccu ineens ook van de massa is.

Afbeelding

Dennis, de vorige eigenaar van de bus had al een handige middenconsole gemaakt met 2 12V aansluitingen, dus heb deze nu op de huishoudaccu aangesloten. Zo heb ik hier stroom van de semi-tractie accu, en moest ik niet in de zekeringenkast gaan klooien. Is wel mooi afgezekerd op 10A (staat niet op het schema hierboven, maar is wel op de foto te zien).

Afbeelding

De laadregelaar van het zonnepaneel past mooi op de stijl achter de bestuurder. Toont mooi het voltage van de accu, en geeft ineens toegang tot 2 usb-poorten voor de telefoons. Beetje minder handig met de gordel ervoor, maar die is makkelijk uit de weg te halen, en vond de lader daar het mooist hangen.

Afbeelding

Bij starten zie je mooi dat de cyrix z'n werk doet:

Afbeelding

Dan eventjes het paneel getest, waarvan de kabel gewoon via het open (schuif)raam loopt. Met winddeflectors er bij wordt dit helemaal goed.

Past precies op de voorruit, maar ga toch een betere plek zoeken waar ik hem kan vastmaken denk ik :lol:

Afbeelding

Zo vouwt het paneel dan op, lekker handig. Is ook met 1 plug te bevestigen aan de laadregelaar, dus snel opgezet en afgebroken.

Afbeelding

Nu wachten op beter weer, en dan eens er op uit trekken om te testen! [[toast]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door RVB »

Ik kan niet alle fotos zien. Maar je verhaal klinkt best overtuigend.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door luizenbos »

mooi plekje ervoor op ruit houd de zon tegen en laden tegelijk :lol:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door tdn »

hylkeanne schreef: 19 feb 2021 03:19 Die oude loodaccu's zijn veel te duur, helemaal nu de prijs van lifepo4 flink gedaald is. Dat heb je vrij snel terugverdiend. Die 12V koelkasten vind ik ook veel te duur. Een 230V koelkast met omvormer kost hetzelfde en verbruikt minder energie. Voor huishoudelijke koelkasten is een energielabel verplicht, voor kampeerkoelkasten niet. Dat heeft klaarblijkelijk een positief effect op het energieverbruik.

Die 3.7A is 'gemiddeld per uur'. Ja welk gemiddelde dan? Dat kan in de zomer als het flink heet is dus nog veel meer zijn. En is het bij 12 of 230 volt? Ik denk bij 12 volt en dus zo'n 50 wattuur. Dat is veel. Dat is 1.2 kWh per dag!

Een tafelmodel koelkast verbruikt 82 kWh per jaar (A+++) volgens het Europese energielabel. Gemiddeld 0.25 kWh per 24 uur. Combineer dat met een lichtgewicht lifepo4 accu en je bent uiteindelijk goedkoper uit.

Op deze manier is de accu na 8 uur 'leeg' met alleen de koelkast en bij hoge temperaturen nog sneller. Deze koelkast, een paar lampjes en een kleine tv of laptop, 4 uurtjes?

Hylke
Deze semi-tractie batterij kostte me 90 euro, een gelijkaardige capaciteit in lifepo4 zit om en bij de 600... dat vind ik toch niet echt goedkoop. Kan 6 van die oude loodzuur accu's verslijten eer ik aan die prijs kom. En dan zou ik voor lifepo4 er ook nog een DC-DC lader tussen moeten hebben. Dus ik ben blij met m'n keuze ;-)

Bedoel je dat je een gewone huiskoelkast in je bus hebt zitten, en dat die energiezuiniger zou zijn? Ik dacht altijd dat een gewone koelkast zelfs niet mag draaien tot 24u nadat je ze vervoerd hebt ivm met olie en gas. Is dat dan niet meer zo? Plus vergeet het verbruik van de omvormer niet mee te rekenen. Wet van behoud op energie zegt dat niks gratis is.

Ik denk trouwens dat die 3.75 A gemiddeld verbruik per uur een fout is op de website van De Wit Schijndel. Denk dat het 3.75 A verbruik is wanneer de compressor aan staat. In de handleiding staat ook dat hij 45W verbruikt. Op 12V komt dat dus precies met die 3.75 A overeen.
Dus werkelijk verbruik mag je makkelijk delen door 4, aangezien de compressor maar 25% van de tijd aan staat. Dan kom je op net iets minder dan 1A uit.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door Bob »

Voor we het vergeten; Hylke heeft gelijk.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als ik het zo lees, is het een wonder dat ik koud drink bier op vakantie
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door tdn »

Roerdomp schreef: 21 feb 2021 17:41 Als ik het zo lees, is het een wonder dat ik koud drink bier op vakantie
:buiken: [[toast]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Plaats reactie