Opknap project James

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Nu ik deze week begonnen ben met het strippen van mijn t3 1.6d, ook maar een project pagina beginnen.
Wat ik er aan wil doen is de buitenkant goed onderhanden nemen, roest is er natuurlijk genoeg te vinden. Dat vraagt dus om nieuw blik en strak maken.
De binnenkant was erg basic, dit wil ik zelf mooier en praktischer maken. Plus dat de carrosserie wel geïsoleerd was, maar het verhoogde dak totaal niet :roll: Dat wordt dus ook geïsoleerd.

Verder staat het scheurtje in de carterpan natuurlijk nog op het lijstje en en en :mrgreen:

Gisteren nog een kastje opgehaald voor achterin naast het bed. Eens zien of ik deze daadwerkelijk ga gebruiken of hem netjes namaak.
Onlangs ook alvast 2 gave portieren van de sloop opgeduikeld.
vw3.jpg
vw4.jpg
vw5.jpg
Ondertussen zijn ook de zijpanelen eruit en het glaswol dat erachter zit na het nodige jeuken verwijderd. Wat erachter zat viel me nog niet eens tegen, alleen de binnenkoker bij het keukentje is zoals verwacht (waarom zou ik het beter hebben dan een ander :wink: )zo goed als weg.

Het zal geen hoog tempo project worden, maar deze winter zal ik de nodige vrije avonden wel in de schuur doorbrengen...heeft mijn vriendin ook wat rust
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door koenen op 09 nov 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Koen, leuk project! (Ik blijf de blauwe kleur mooier vinden, maar het is jouw bus). Volgens mij zijn er wel tekeningen met maten van de originele Westfalia-interieurs te vinden. Die zijn relatief simpel na te maken en dan zit je qua maatvoering wel met een perfect uitgekiende bus, waarin alle ruimte optimaal benut wordt. In ieder geval zou ik even wat fabriekscampers bekijken om inspiratie op te doen. Wat ik zelf minder handig vind van de T3 Westy's is de rock and roll bank. (Het T4 systeem is veel beter). Tussen de grote bank onder de zitting en het aanrecht zit een smalle strook waar altijd van alles in dondert, en waar je hopeloos bij kunt. En qua koelkast/vak zou ik niet meer met gas beginnen te prutsen. Een moderne compessorkoelkast verbruikt nauwelijks stroom en op de langere termijn kun je je 'off grid' gehalte altijd nog verhogen door een paar zonnepanelen te monteren.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Thanks voor de reactie. Ik ga inderdaad goed wat inspiratie opdoen van anders T3 campers. Hopelijk om het beste van alle te kunnen gebruiken ;)
Dat over het bed is een goede om daarbij mee te nemen, zal ook eens kijken naar het T4 systeem.
Er zat een koelboxje 12V/220V/gas in, geen idee wat de werking daarvan is. Maar ik had deze zomer al een mooie hybride compressor koelbox op de kop getikt, die komt ook in de T3. Afgelopen zomer met de camper (Fiat Ducato FFB integraal) daar ook al dankbaar gebruik van gemaakt. Voorgaande jaren daarmee vaak problemen bij temperaturen >30 gr. dat de normale koelkast het niet trekt, resultaat dit jaar 100% koud bier! [[toast]]
Het gas wordt alleen gebruikt voor het koken en de vloerkachel.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door krisg »

Het enige wat Westfalia niet goed gedaan heeft, is de uitgang van de standverwarming in de richting van de koelkast laten blazen. Zo krijgt je koelkast warme lucht te verwerken terwijl je het achter je koelkast net zo koud mogelijk wil houden voor betere keeling.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door Coen »

Nou.... er is toch wel een duidelijke constructiefout gezien de rot achter de koelkast. Condens loopt zo naar beneden. Bij mijn California was er een hoop staal weggevreten daardoor.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door Roerdomp »

krisg schreef: 09 nov 2017 12:32 Het enige wat Westfalia niet goed gedaan heeft, is de uitgang van de standverwarming in de richting van de koelkast laten blazen. Zo krijgt je koelkast warme lucht te verwerken terwijl je het achter je koelkast net zo koud mogelijk wil houden voor betere keeling.
Het is al een poosje geleden dat ik met 30 graden de standkachel aanzette, maar goed... :mrgreen: Gelet op de stand van de techniek was de Westfalia Joker een prima ding, die (mits goed onderhouden) tot op de dag van vandaag voor veel plezier zorgt. Maar door de tijd heen is er op het gebied van laad- en koeltechniek wel wat verbeterd. Het eerste (laden) boeit mij persoonlijk niet zo veel omdat ik toch altijd veel rijd (en dus via de dynamo laad), maar als je eenmaal een moderne compressorkoelbox (of -kast) gewend bent, is dat echt een genot. Niet dat de 184 EGI niet goed koelt, maar de warme gasvlam achter je aanrechtje gaf mij altijd een vreemd gevoel als ik de bus weer achterliet voor een dagwandeling. Zeker toen door een combinatie van slecht weer (gebrekkige ventilatie), en felle valwind langs de kust van Schotland het koolmonoxide alarm eens afging, was ik er wel klaar mee. Als je met een nieuwe inrichting begint is dat niet de weg die je op wilt, lijkt me. Als je een originele camper hebt, zijn er argumenten om je bus origineel te houden, maar de voordelen van de compressorkoelbox (-of kast) zijn vele malen groter dan de nadelen. Ik begrijp in ieder geval niet waarom er nog steeds nieuwe campers met adsorptiekoelkasten worden verkocht.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door krisg »

Er zit bij ons wel meer i nde koelkast dan alleen drank hoor :)
En waarom nog absorptie, voor de prijs misschien ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Ondertussen ook maar eens begonnen met de slechte delen eruit te slijpen en kijken wat er onder de dicht geplamuurde naden :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
Wouter jb
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017 21:00

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door Wouter jb »

Hi Koen,

Je bent lekker bezig. heel herkenbaar. Ik heb nog een vervangend paneel liggen voor 'Schade op de hoek om te herstellen, eens zien hoe ik er van binnenuit makkelijk bij kanvw7.jpg'. Als je interesse hebt, laat het dan weten. Dank verder voor de tip van de T3 designer, had m al eerder gezien, maar was m weer kwijt en heb nu de kleurstelling van mijn busje vastgesteld

Wouter
Groet Wouter

1600cc T3 1980
Kip Kompakt 300 1982
Citroen c5 break 2006
Stevens e-bike 2017
Trek mountainbike
NS businesscard
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Ondertussen niet stil gezeten en al aardig op weg met de voorkant en de rechterzijde.
Het uitdeuken van de hoek rechtsachter werd geen succes, deze hoek heb ik dan ook maar uit een andere bus geslepen. Deze moet ik nog verder pas maken en erin zetten.
Aan de voorzijde de slechte plek in de raamsponning eruit geslepen en een nieuw stuk in gelast. Hetzelfde voor een paar slechte stukken in achter de voorbumper en bij de rail van de schuifdeur. Ook de naden aan de voorzijde schoongemaakt, bijgeplamuurd en in de menie gezet.
Het dak intussen ook voor een groot deel ontdaan van de oude lak. Het meeste kon ik er met de compressor afblazen :| blijkt dat ze dit zonder de onderliggende paarse lak te schuren hebben gespoten [[head]]

Verder is het nu wachten op frisse plaatdelen om de rechterzijde af te kunnen maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door Ewout »

Kijk, dat wordt serieus aangepakt, heel goed [[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
IVARIO
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door IVARIO »

Leuk om te volgen; succes met de resto, Koen!
Gr.,
Ivar

"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Ondertussen weer wat vorderingen gemaakt met de rechterzijde.
Gaten in de wielkas achter dichtgelast, de bemachtigde hoek erin gelast en het nieuwe spatbord plus stukje ervoor erin gelast.
Zoals je ziet staat het nu her en der in de primer en plamuur. Oftewel druk bezig met schuren, plamuren, schuren, plam... etc
Als het geheel strak is verder in de primer en de naden afkitten.
Rest aan deze zijde nog de dakgoot rechts en het u profiel voor het schuifdeurrubber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door luizenbos »

Koen lekker bezig gaat helemaal goed komen [[thumbup]]

voor de scheuf deur heb ik een rails ophang styeem waar je de haken in kan hangen dat is nagenoeg de zelfde maat mits dit bedoelt :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Die bedoel ik inderdaad. En had ik stiekem al afgekeken van jouw projectpagina :mrgreen:
Volgens mij hebben we er zelfs nog eentje op zolder liggen, binnenkort maar eens opzoeken en anders maar weer naar de bouwmarkt
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door luizenbos »

Dan begrijp je het :mrgreen: en stiekem hoeft daar is het voor [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie