E10 of E5 benzine

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat denk ik niet Erik. De herkomst van de grondstof zal beter gereguleerd worden.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Op papier ja......Van alles minder (consumptief) is de enige (uit)weg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het verhaal komt uit de koker van Shell, en deze staat nu niet bekent om hun zorgen over het milieu.
Neemt niet weg dat ze naar mijn inziens hier wel een punt maken.

Theo
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door wouth »

deze gast is wel vaker aan het testen, maar deze test vond ik wel interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=bEf9Fdvx_Sc

en ook

https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, daar blijkt uit dat je benzine, E10 of E85 beter in een niet of nauwelijks geventileerde tank kunt bewaren, zeker als je de tank slechts half vol of bijna leeg voor een langere periode weg zet.
Sowieso is het beter om welke brandstof dan ook, niet langer dan 3 maanden in een tank te laten staan. En een kunststof tank is niet 100 % dicht, met name ethanol (en de lichte fractie uit benzine) gaat daar doorheen.
Daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (bij tropische temperaturen en luchtvochtigheid): https://ethanolrfa.org/wp-content/uploa ... -09-16.pdf

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Kire schreef: 27 sep 2019 20:23 De brandstofleidingen had ik inmiddels allemaal vervangen......

Groet,

Erik.
Tja, inmiddels ben ik er achter dat gewone nbr brandstofslang na 3 jaar (en een aantal vakanties, want daar gebruik ik de bus voor, ook al heb ik geen camper) gaat lekken. Onlangs zag ik dat de brandstofleiding over de motor naar het verdeelstukje vochtig was (van de benzine).
Gelijk maar weer een nieuw stukje brandstofleiding gemonteerd, dus het probleem is vooreerst opgelost.
Slang opengesneden
IMG_2965.png
Na wat meer onderzoek nu andere brandstofslang besteld, Gates Barricade, dure slang en zo'n beetje overal tegen bestand.
Belangrijker is dat deze slang tot 125°C temperatuur kan hebben. De nbr brandstofslang (ook Gates) kan tot zo'n 90°C hebben. Waarschijnlijk komt de temperatuur op het motorblokje bij het T-stukje boven de 90°C (tijdens of na een lange rit) waardoor het rubber heel snel verouderd.
Ook heeft de Gates Barricade een hogere werkdruk (15 bar) waar de 'oude' brandstofslang een werkdruk heeft van 4 bar en is opgebouwd uit meerdere lagen.

Ik heb weer een nieuw klusje, alle brandstofleidingen vervangen voor betere kwaliteit.

Groet,

Erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Wel geluk dat je het op tijd ontdekte. Gebruik je ook Oetiker of vergelijkbare klemmen? Ik heb nog van die miniatuur schroef klemmen en die moest ik onlangs weer aandraaien wegens lekkage. Heb nog in de planning staan om alles te vervangen door Oetiker of veerklemmen.

Ik neem aan dat je de korte stukjes naar de injectoren ook vervangt?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Ik heb van dit soort klemmen gebruikt en die voldoen uitstekend (ze klemmen mooi egaal rondom):
Schermafbeelding 2022-06-13 om 23.23.04.png
Geen rvs uitvoering (dat is misschien beter), maar gewone verzinkte klemmen.
De originele veerklemmen heb ik ook nog wel, maar die zijn lastig in te knijpen zonder speciale tang en er waren er een paar behoorlijk verroest (minder klemkracht). En je kunt niet overal makkelijk bij.

En weet je zeker dat de klem onvoldoende klemde? Zitten er niet ook kleine scheurtjes in de slang zoals bij mij. Die scheurtjes zaten net op de verdikking van het tuitje waar de slang op schuift (strak naast de klem). Ik kan mij voorstellen dat bij mij het strakker aandraaien van de klem mogelijk ook geresulteerd zou hebben in het (tijdelijk) stoppen van de lekkage.

Die korte stukjes bij de injectoren heb ik nog steeds niet vervangen (nu heb ik ook complete nieuwe injectoren liggen, maar ik twijfel of ik die zal monteren, de bus loopt uitstekend en afgelopen vakantie zelfs een tank vol 1:10). Daar zitten dus ook nog die originele veerklemmetjes.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb die verzinkte gehad maar die roesten toch wel snel. Gebruik nu RVS slangklemmen voor grotere diameters maar gewoon stalen veerklemmen(tjes) voor de benzineslangetjes op mijn machines. Makkelijk te vervangen en beter roestbeschermd dan de verzinkte gewone.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Omdat die verzinkte mini slangklemmen kunnen roesten (en dit natuurlijk na verloop van tijd ook gaan doen) heb ik nu rvs mini slangklemmetjes besteld.
Ik hoop dat die nieuwe brandstofslang de nodige jaren mee gaat en dan zijn rvs klemmetjes wel zo mooi. Ook al heb ik op de verzinkte klemmetjes nog geen roest aangetroffen (na 3 jaar).

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Kire schreef: 14 jun 2022 00:08 En weet je zeker dat de klem onvoldoende klemde? Zitten er niet ook kleine scheurtjes in de slang zoals bij mij. Die scheurtjes zaten net op de verdikking van het tuitje waar de slang op schuift (strak naast de klem). Ik kan mij voorstellen dat bij mij het strakker aandraaien van de klem mogelijk ook geresulteerd zou hebben in het (tijdelijk) stoppen van de lekkage.
Ik heb dezelfde slangklemmen (in RVS) en dat ziet er erg fraai uit. Ik verwacht dat de lekkage met de klemming te maken had maar ik zal het binnenkort nog eens nader bekijken. Ik controleer af en toe de klemmen en dan blijkt dat er af en toe toch wel eens eentje tussen zit die een slagje extra kan hebben. Het scheuren van NBR slang herken ik overigens wel. Ik heb onlangs de NBR vaccumslangetjes vervangen. Die waren na 5 jaar al flink ingescheurd aan de uiteinden. Wat was overigens het merk en type van de slang die je had?

Hierbij nog een fotootje van de bijna "krokante" injectorslangetjes (lekten nog niet overigens):
Injectors.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, aan de injector zijde zit er een klemhuls (en aan de andere kant een veerklemmetje), dat is de reden dat ik die slangetjes nog niet vervangen heb.
Die klemhulsjes krijg je er niet makkelijk af (en zo'n kunststof tuitje kan makkelijk afbreken).

De brandstofslang die ik gebruikt had (die scheurtjes vertoonde en lekte) is deze: SH GERMANY 601 506 DIN 73379 TYP B 7,5 x 2,5.
Ik denk nog steeds dat die slang de hitte niet kan hebben.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: E10 of E5 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Vanmiddag (ik heb nog vakantie) eindelijk de andere NBR brandstofslangetjes vervangen voor Gates Barricade brandstofslang.
De laatste tijd rook ik weer benzine na gebruik van de bus. Één van de aanvoerslangen (bovenop de motor) naar de verstuivers lekte.
Met draaiende motor zag ik de leiding en het slangklemmetje gewoon vochtig worden. (Zonde van de dure benzine).
De 12 mm mini slangklemmetjes vervangen voor 13 mm rvs mini slangklemmetjes (dat past beter om de iets dikkere nieuwe Gates slang).

Nu alleen nog een keer de verstuivers wisselen, dan zijn die korte stukjes brandstofslang ook vervangen.

Groet,

Erik.
Plaats reactie