Jokertje: winter 2018/2019

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Rolf,

Voordat ik de daf methode toepaste had ik 2 hrc’s vervangen, alle cillinders, ook 2-maal. De leidingen en toen pas de daf methode. Bleek wel raak te zijn... is veruit de meest goedkope kan ik je verzekeren, eerlijk is eerlijk na al het gekloot was ik eindelijk niet meer zo eigenwijs om het met de handrem te proberen. Gevoelsmatig doet het toch iets anders.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Idd ik heb laatst ook de manier van hylke gebruikt. Doorzichtige slang van nippel naar potje beetje vloeistof erin (de oude uit het reservoir bijv) reservoir bijvullen nippel open en in je eentje een kwart liter erdoorheen pompen. Geen belletjes meer en nippel dicht. Dit was na het vervangen van de achter cilinders waarvan er 1 aan het lekken was. Die 2e keer pompen heb ik al een jaar of 9 last van. Volgens de garage die hem in onderhoud had in de begin jaren zat dit in de remdruk verdeler
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Ik geef iedereen gelijk om alles in orde te brengen mbt remmen. Maar ik ben er zo erg klaar mee. Nu wil ik eerst gewoon apk. Straks bel ik die lui op. En vraag of ze willen ontluchten. Lukt dat dan heb ik apk (hoop ik) zo niet, dan hoop ik dat ze eea kunnen duiden. Veel blijft er niet over... afstellen achterrem en ev de remdrukverdeler.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou gewoon de garage het laten fixen. Remmen zijn geen experimenten waard.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Coen, ik ben niet aan het experimenteren met veiligheid! Het is meer dat ik op de niet conventionele manier iets maak waardoor je te snel weer het zelfde probleem krijgt.

Ik heb het niet llaten fixen by the way. De garage had er misschien wel/geen tijd voor. Ik kon hem achter laten en dan kwamen ze er misschien vandaag azn toe. Mbt remmerij heb ik rekeningen voorbij zien komen die echt niet leuk meer zijn. Ik heb met behulp van de eezibleedef tot 2x toe flink wat vloeistof door het systeem laten vloeien. Op fb heb ik goede ervaringsverhalen over het ding gehoord.. en het is idd een prima methode. Geen luchtbel gezien. Het resultaat blijft uit. In mijn ogen zijn er nog twee mogelijkheden. Toch de remschoenen achter, maar dat verklaard niet waarom ik er eerst geen last van had. (Dus ik had idd eerst geen problemen Hylke), of die remdrukverdeler.
1549007732677845.jpg


Ik begin met de remschoenen. Mocht dat onvoldoende zijn, dan de remdrukverdeler. Ik heb best lang gezocht naar hoe het ding functioneerd...maar ik kan het niet vinden. Wat ik mij ook afvraag... is het lucht of is het iets wat versneld stuk is gegaan doordat ik er mee bezig was en hij enkele dagen droog stond. Maar mss leven er nog andere ideeen....


Groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Ja, je verhaal klopt. Om die reden had ik hem dinsdag vervangen :D

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Mitch »

Probeer nou gewoon eens te ontluchten met de trommels vastgedraaid door de stelschroef. Werkt dat niet dan ben je hooguit 1 liter vloeistof kwijt lukt het wel dan ben je een gelukkig mens. Wel alles ontluchten dan hè, ook voor!

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Mitch. Nu ga ik aan de schoenen werken en met mijn eezibleeder ga ik dat vast doen. In mijn ogen heb ik wel gedaan wat jij beschrijft; met het ontluchten met de schoenen vast door de stelschroef en de schoenen vast door middel van de handrem gebeurt dus volgens mij exact hetzelfde. Ik sta altijd open voor mensen die mij wijzen op mijn beperkte kennis hoor. Het enige verschil is dat jij de stelschroef daarna iets terug draait waardoor de schoenen in de ideale positie komen. Mbv de handrem deed ik dat niet. De slag is bij mij vrij groot omdat het stelmechanisme niet goed meer werkt.

Groetjes, Rolf
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Rolf, ik vind het niet direct terug maar werkt je handrem goed?
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Leuk lekker doordenken, maar de kans is er dat we op een gegeven moment niet meer weten waar het om ging. Mijn probleem is dat bij het remmen ik te diep doortrap. Kort er na een tweede keer is dat niet het geval. Meest waarschijnlijke is lucht in het systeem. Maar het kan ook gebeuren doordat de schoenen te ver van de trommel staan. Een gedeelte van de slag vh pedaal wordt dan aangewend om de afstand van de voering tot trommel te overbruggen. Een goede afstelling is dat die ruimte zo klein mogelijk is zonder dat de voering devtrommel raakt. Dat de afstand te groot is kan gebeuren als het automatische stelmechisme in de remtrommel niet goed werkt. (Bij mij is dat het geval. Voor een deel heb ik dus dat probleem, maar een ande deel is gekomen nadat ik remleidingen, een remklauw en hoofdremcylinder heb vervangen).
De dafmethode van Mitch is dat je ontlucht wanneer je het stelmechanisme van de twee remschoenen handmatig zo ver doordraaid dat de voering oo de trommel zit. Mijn bewering is dat met de handremaangetrokken je hezelfde doet. De handremhefboom op het plaatje aan de rechter remschoen zal samen met de stelschroef er voor zorgen dat beide schoenen naar buiten worden gedrukt. De cilinder met de twee zuigertjes heeft geen idee of de handrem of alleen de stelschroef dat doet.

Mijn handrem doet het goed genoeg. Ik meen dat de handrem sinds ik hem heb verwisseld enkele maanden terug nu de maximale afstand bepaald tussen de schoen en de trommel.. als ik mijn handrem 1 klik omhoog zet dan loopt hij minimaal aan en hij remt iets hoger. Wat nu de reden is dat het pedaal beduidend dieper gedrukt moet worden dan voordat ik aan de klus begon is nog steeds een raadsel.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door luizenbos »

lees alleen het laatste stukje van je hoor kan het je rem bekrachtig misschien zijn

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ontluchter idee ?
moet er zelf ook 1 hebben
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoe vervelend ook, het klinkt nog steeds naar lucht...
EDIT: Rommel in de remleidingen. Spuit ze eens door met perslucht. Met verstand even, uiteraard. Jouw verhaal is 1 op 1 dat van een collega van mij waarvan het uiteindelijk rommel in zijn leidingen betrof.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Frits, ik heb de eezibleed, doet hetzelfde, alleen geen handpomp. De bekrachtiger werk naar behoren. Ik kan mij geen beeld maken van hoe dat dan zou kunnen...

Michel, kan. Maar allemaal nieuwe leidingen er er is liters vloeistof doorheen gegaan. Ik zit toch met de remkrachtverdeler in mijn hoofd. Mss dat door een bel blijft hangen of dat smurrie daar iets frustreerd.

Ik zit aan nog wat te denken. Ik heb remklauwen ATE met 2 cylinders en 2 nippels. De ondersre nippel is de leegloopnippel. Van een remklauw kreeg ik die niet los. Dat heb ik zo gelaten.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Mss heb je wel gelijk. Ik denk niet meer zo helder.
Rolf
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door hippie »

ik ga van de week ook met de remmen voor bezig en kwam dit op you-tube tegen .https://youtu.be/ZJ3lrcxNnio
mischien heb je er iets aan .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Thanks. Mijn probleem is anders. ....

STUPID BRAKE PROBLEMS....
http://haysvwrepair.com/stupid-brake-problems/

Onder andere uitleg over de remkrachtverdeler; Remdrukverminderaar.. of hoe ze het noemen. Ik was idd al een bypass aan het maken. Ik ga eens uitgebreid lezen. Veel boeiende tekst in de link.
 Vanagon Low Pedal Cure: Volkswagens’ Primitive Anti-Lock Braking System

So you have a Vanagon and you’ve bled your brakes with a friend, used the $2 hose method, paid a shop to pressure bleed the system or all of the above and you’ve replaced every single part you can buy and it seems no matter how many gallons fluid you bleed and you’ve properly bled the disc brake calipers as described above and you put in  new hoses, wheel cylinders, calipers, master cylinder, boosters, special brake fluid an still nothing – spongy low pedal – you’ve got air in the system … maybe.

If you’ve bled the calipers correctly, there’s no air in them unless the manufacturer made the interior of the caliper wrong in that air meant to be bled is not accumulating near the top bleeder screw due to the interior of the caliper being configured wrong. Unlikely – forget about it. So it’s probably not the calipers. You’ve been pouring all that fluid in the master – that’s not it. The wheel cylinders are too simple inside to fail to bleed. Although don’t rule out that the hole for the bleeder screw is not drilled all the way through into the cylinder – it’s happened.

There’s only one thing left – the proportioning valve.

The process of elimination will rule it out or not. The way you do it is to remove it entirely and connect the two metal lines together via a short metal line and two couplers. You can get this at any generic auto parts store.

If you do this bypass (bleed rear brakes after you do this) and you have a hard pedal, you’ve found the problem and it does happen  but seldom and I’ve only seen this on  air-cooled Vanagons but newer ones may do it too

Groetjes Rolf
Plaats reactie