Eesti & Latvija 2019

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

20190714_170830_resize_90.jpg
20190715_194627_resize_91.jpg
20190715_172232_resize_15.jpg
20190716_181958_resize_36.jpg
20190716_112717_resize_51.jpg
20190717_181524_resize_88.jpg
20190717_115539_resize_11.jpg
20190716_221540_006_01_resize_82.jpg
20190719_114326_resize_3.jpg
20190721_111542_resize_39.jpg
20190720_185933_resize_46.jpg
20190719_181415_resize_5.jpg
20190722_113024_resize_48.jpg
20190721_121113_resize_20.jpg
20190722_150931_resize_97.jpg
20190724_175136_resize_51.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dit was de 2100 Lada, luxe model.
Heb ik ook gehad, reed als een Volvo.
Mooie plaatjes.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

20190724_164250_resize_58.jpg
20190725_221050_resize_51.jpg
20190725_171126_resize_68.jpg
20190726_092216_resize_65.jpg
20190726_140027_resize_65.jpg
20190726_120805_resize_99.jpg
20190727_115951_resize_80.jpg
20190726_092216_resize_65.jpg
20190727_114813_resize_85.jpg
20190728_112213_resize_16.jpg
20190728_121526_resize_48.jpg
20190729_142444_resize_45.jpg
20190729_154023_resize_82.jpg
20190729_143107_resize_88.jpg
20190730_222123_resize_48.jpg
20190731_160932_resize_92.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Kire »

Theo Postma schreef: 08 aug 2019 21:42 Dit was de 2100 Lada, luxe model.
Heb ik ook gehad, reed als een Volvo.
Mooie plaatjes.

Theo
Absoluut mooie plaatjes, maar die Lada is volgens mij een 1500 S. Mijn vader heeft ooit zo eentje nieuw gekocht, en later heb ik hem over genomen.
Inderdaad de luxe versie van de Lada 1200, met een 1500 cc motor i.p.v. 1200 cc (oorspronkelijk een Fiat 124).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zit niet zo in de Lada's, maar het is een 1500 of 2103, dacht ik. Ik heb in totaal maar 2 Lada's gezien. We zijn van Kiel naar Klaipėda (Litouwen) gevaren. Dat scheelt mooi wat km's.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het was de 2100 serie de laatste cijfer gaf de uitvoering aan.

Theo
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door ReneK »

Mooie foto's weer Michel.
Naar aanleiding van je foto's van vorig jaar zijn we deze zomer ook naar Noorwegen gegaan en dat is een zeer goede keuze geweest.
Ondanks de mooie foto's denk ik dat we volgend jaar je voorbeeld niet volgen en het iets dichter bij huis houden [[thumbup]] .
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi fut weest Michel [[toast]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Na de kleine selectie uit de foto's dan nu nog even een kort verslagje voor de geïnteresseerden. Ik ben nu bijna 2 weken weer thuis en hoewel het niet gelijk weer hoog op mijn lijstje staat om te bezoeken, moet ik zeggen dat ik toch wel behoorlijk onder de indruk ben van de Baltische Staten. Niet vanwege het spectaculaire landschap, want dat is eerlijk gezegd nogal saai. Heel veel productiebos en hoogvenen. Een beetje zoals Zweden wat hogerop, maar waar Zweden nog wat rotsige ondergrond heeft is dat hier zeer beperkt. Het heeft het glooiende van Zuid-Limburg, althans, wat wij er van gezien hebben. Het bijzondere aan de Baltische Staten is de onvoorstelbare geschiedenis die deze landen de afgelopen 100 jaar hebben meegemaakt. Gemakshalve verwijs ik naar Wikipedia voor de exacte gegevens, maar gaat mijn voorstellingsvermogen te boven wat zich hier afgespeeld heeft. En dat heeft zijn weerslag op alles in deze landen. Zo is het groeten van iemand op straat schijnbaar heel apart, want ze keken me meestal aan of ik niet goed bij mijn hoofd was. (Of veel mensenkennis...) Maar tegelijkertijd zijn ze wel behulpzaam als het nodig is. (Daarover later meer). Het verschil in deze landen is groot. Estland doet in veel niet onder voor Zweden qua prijsniveau van drank en brandstof, de andere landen zijn aanzienlijk goedkoper. De grote gemene deler is dat deze landen van de Middeleeuwen tot ongeveer de Eerste Wereldoorlog onder invloed stonden van Duitsland, Denemarken en Zweden (afgewisseld in tijd en locatie) en dat merk je langs de westkust vooral aan de bouw van boerderijen, huizen en de inrichting van de landerijen. Tijdens de Sovjettijd is er weinig gedaan aan onderhoud en daarom is er een groot deel van de huizen op het platteland onbewoonbaar geraakt of gewoon verlaten. Met een beetje geluk heeft een fraai pand uit de Pruisische tijd tijdens de Sovjettijd een functie gehad als overheidsgebouw, dan is het in redelijke staat van onderhoud. En anders resteert vergane glorie, maar nog steeds spat de allure van de panden af. De Sovjetbouw is bouwtechnisch dramatisch slecht. Zelfs dikke lagen pleisterwerk kunnen niet verhullen dat hier elke liefde voor bouwconstructies of vakmanschap ontbreekt. Het lijkt erop dat er ook niks gedaan wordt aan onderhoud en dat de Sovjetpanden het liefst zo snel mogelijk ten prooi mogen vallen aan de tand des tijds, voor zover dat al niet gebeurd is. Dat levert gelijk een enorm asbestprobleem op, maar ik heb niet de indruk dat ze zich daar heel druk om maken. De nieuwbouw die er gepleegd wordt, moet zich qua bouwstijl nog duidelijk ontwikkelen. Het is beter gebouwd dan tijdens de Sovjettijd, maar elke vorm van stijl of vormgeving ontbreekt. Vierkante, praktische dozen, meer niet. Alleen de echt onder architectuur gebouwde woningen zijn interessant, vanwege de subtiele knipogen naar de oorspronkelijke Laat-Middeleeuwse bouwstijlen in het agrarisch gebied. Bij de restauratiewerkzaamheden aan oude kastelen mist elke vorm van historisch besef, zowel qua stijl alsook kennis van de historische bouwmaterialen. In dat opzicht heeft onze Monumentenzorg toch echt wel wat meer verstand van zaken, hoe vervelend dit soms kan zijn voor een eigenaar van een Rijksmonument. Mijn hart bloedde af en toe hevig bij het zien van dat gepruts in en aan zulke mooie panden. Maar goed, ze bouwen in sneltreinvaart aan een modern land. Infrastructuur, natuur en erfgoed wordt met een stevige donatie vanuit Europa op een modern peil gebracht. Maar het gaat met horten en stoten. Een derde van de bevolking is Russisch, maar een groot deel hiervan heeft geen stemrecht, omdat zij vanwege het verplichte inburgeringsexamen om Ests staatsburger te worden ook de Estse taal machtig moeten zijn en dat was ten tijde van de USSR niet nodig...
De EU geeft veel geld voor de herontginning van de 20 jaar geleden verlaten Sovjetboerderijen. Dit gaat helaas met grof geweld, vergelijkbaar met de ruilverkavelingen in Nederland. Gelukkig blijven de meeste beekdalen tot dusver nog gespaard in deze gesubsidieerde ontginningsdrift, dus hoeven ze ze ook niet klimaatadaptief te maken, want dat zijn ze al van nature.... En wat mijzelf erg aansprak is dat op een aantal locaties circulaire agrarische economieën worden gestimuleerd, gecombineerd met een rol in het beheer van bijzondere landschappen, zoals de Alvars langs de kust. (Alvar is een soort begraasd heidelandschap, maar dan heel kalkrijk, dus stikvol orchideeën en andere floristische hoogtepunten). Sterker nog, er zijn nog veel kleine melkfabriekjes die een winkeltje hebben, behouden gebleven, dus lag het er ook al klaar voor. Wat dat betreft is het voor wie gevoelig is voor nostalgisch sentiment wel een enorme spiegel die je als westerling voorgehouden krijgt. Wat zijn wij ver doorgeschoten in de industrialisering van ons agrarische landschap. Maar goed, ik ben ook natuurbeheerder, dus ik houd van '' linkse hobby's. " Waar ik helemaal niet van hield is de enorme recreatieve ontwikkeling in de Nationale Parken. Elk Nationaal Park heeft een belachelijk lang vlonderpad dwars door het hoogveen met een kijktoren. Prachtig om dat ergens te hebben, maar overal??? En waar ik ook helemaal niet van houd is dat er onder invloed van Westerse 'natuurbeheerders/deskundigen' veel begrazingprojecten zijn met 'natuurgrazers' als Schotse Hooglanders en Koniks. Ook de Tauros (een soort teruggefokt oerrundtype) zie je er. Ook hiervoor geldt weer: heel mooi, maar overal? Ik weet wel dat de agrarische sector na de val van het communisme op zijn gat lag, en dat de schreeuw om die bijzondere gebieden te beheren groot was, maar ik had een meer streekeigen veetype interessanter gevonden als ik eerlijk ben. Nou ja, schijnbaar moeten ze gewoon dezelfde ontwikkeling doormaken als die wij hier de afgelopen 50 jaar hebben doorgemaakt, alleen doen zij het in minder dan de helft van de tijd. Het grote geluk is dat er maar weinig mensen wonen en dat er daardoor nog veel overhoekjes zijn. Langs de kust is het soms zoeken om een mooi plekje, want hier woont de gegoede burgerij, al dan niet met een vakantiewoning, maar als je er één hebt, ben je ook alleen op de wereld.
Wij hebben maar een klein stukje van de landen gezien, dus echte aanbevelingen kan ik niet doen, maar wat me aan Letland aansprak was het grote aantal halve agrarische ruïnes en het verlaten agrarische landschap. In Estland vond ik (hoewel ver ontwikkeld en daardoor eigenlijk voor mij minder interessant) het eiland Saaremaa wel echt de moeite waard, en met name het Vilsandi Nationaal Park aan de westkust. Bij 1 van de twee geweldige wandelroutes loop je een groot deel van de route tot je knieën door zee en rietland. Bij mooi weer is dit prachtig. Ook de massale aantallen fossielen in de panks (kliffen) zijn geweldig, met Panga pank als de bekendste (maar ook eigenlijk wel de mooiste). Gewoon voor 10.00u er zijn, dan is er nog geen kop. En verder is er in deze landen heel veel van hetzelfde: veel grove den, op nattere locaties veel linde- en iepenbos, een idioot grote dichtheid aan kraanvogels en andere bijzondere dingen als hop, roodmus, schreeuwarend, zeearend e.d. Wat ik wel mooi vond was dat de grote recreatieve attracties bijna altijd een natuurverschijnsel zijn. De Nationaal parken, meteorietinslagen, de krijtrotsen. Er is nog maar weinig toeristische idioterie. Het duurt dus ook even voor je in de gaten hebt dat je toch wel een ijsco kunt kopen hier en daar.
Ten aanzien van de bus kan ik melden dat de remlichtschakelaar die ik dit voorjaar had vervangen (vorig jaar getipt tijdens de Siepelrit dat ik geen remlicht had), het weer begeven heeft, maar dan andersom. Het remlicht ging nu niet meer uit. De Volkswagendealer Moller in Ventspils belde even met de lokale automaterialenzaak en die hadden er nog 1. Aan de productiedatum te zien lag die al even op de plank, maar niet onbelangrijk: hij doet het en ik zat weer een stuk prettiger achter het stuur! Verder heb ik nog twee keer vastgezeten in rul zand, waarbij 1 keer een dikke Audi Q7 verlossing moest brengen. Op zijn zomersloffen had die geen enkele moeite met deze klus en dat vond ik toch wel indrukwekkend moet ik zeggen, want ik zat echt goed vast. Veel kilometers hebben we niet gemaakt, want we zijn zowel heen als terug met de ferry van Kiel-Klaipeda gevaren. Dat is een lange zit op een boot zonder vertiervoorzieningen maar heeft me 2000 km en 4 reisdagen uitgespaard. T3's zijn echt heel zeldzaam. Ik heb maar 1 op een Ests kenteken gezien. De rest waren Duitsers en Zwitsers. Maar met zijn dirtroads zijn het wel echte T3-landen. Ik heb mijn T3 weer heerlijk misbruikt op de meest ontoegankelijke bospaden en ik ben elke keer weer verbaasd over het schijnbare gemak waarmee dat antieke onderstel de oneffenheden wegpoetst. Ik ben vast wat vergeten, maar dit verhaal is alweer veel te lang om gelezen te worden in deze analfabetische tijd, dus tot zover!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Voormalig Lid 24

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Mooie plaatjes en een prachtige reisbestemming. Kan ook op de lijst om nog eens te bezoeken.
Ja ik denk ook eerder aan een 1500S dan een 2100. Best een luxe en fijne bak als je altijd Kevers had gereden. Mijn vader had een rode Lada 1500S in 1977 of daaromtrent nadat hij een paar jaar een beige 1200 reed. Het enige dat me doet twijfelen aan deze zwarte Lada zijn de bumperhoeken, die zien er wat jong uit. Overigens vloog de auto van mijn pa een jaar later spontaan in de brand vlakbij Gieten... Pa is toen over gestapt op Peugeot.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Kire »

Voor de Lada, heeft mijn vader een Scaldia (Moskvitsj) gehad, waarmee we in Noorwegen eens gestrand zijn met een kapot achterdifferentieel (twee zwarte strepen op de weg). Dit is toen ter plaatse gerepareerd, dus verplicht een paar dagen in een "hytte" aldaar overnacht.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door insomnia »

Mooie foto's en even mooie inhoudelijke toelichting. Klinkt als een mooi avontuur!
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Theo Postma »

VoormaligLid24 schreef: 12 aug 2019 23:33 Ja ik denk ook eerder aan een 1500S dan een 2100.
Niet om te zeuren of zo, heb nagevraagd bij een oud Lada dealer en die zei dat het een 2107 is.

Theo
Gebruikersavatar
JKGW
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 okt 2014 19:19
Locatie: Groningen

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door JKGW »

Ben er geweest met de Carbadgerun. Als je iemand aankijkt, betekent dat min of meer dat je de aandacht wilt om iets te vragen. Mensen stoppen ook zomaar met lopen als je ze aankijkt, want je gaat iets vragen. Als je direct naar de grond kijkt, weet men dat je niets wilt en lopen ze door. Als je iemand herkent, en een praatje maakt, maar er is een vreemde bij, stellen ze elkaar ook alleen voor als er aanleiding voor is. Niet om onbeleefd te zijn, naar zo werkt het daar gewoon.

Iemand belande in de sloot, veel geklooi, lukte niet. Kwam er een oude man met een oudere trekker aan, sleepte ze eruit, en reed ook weer weg zonder woordenwisseling. Heel behulpzaam, maar je kent elkaar niet, en daar is verder geen reden voor, dus is dat voldoende. Zelfs de dames achter de kassa spreken niet of nauwelijks. Heel apart voor ons westerlingen.

Mooie plaatjes :-)
Gr,

Arjan
Voormalig Lid 24

Re: Eesti & Latvija 2019

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Theo Postma schreef: 14 aug 2019 17:19 Niet om te zeuren of zo, heb nagevraagd bij een oud Lada dealer en die zei dat het een 2107 is.

Theo
Ik zeur nog wel even door...😉
Er zitten veel oudere portierhandels op dan bij de 2107, ik zie dubbele koplampen en volgens mij heeft de 2107 dat toch niet standaard? Ook lijken de hoofdsteunen anders dan bij de 2107. Maar misschien wilde de Let of de Est zijn Lada wel pimpen.
Wat wel weer pleit voor een ander type dan de 1500 S is dat hier geen chrome strip langs de zijkant loopt ter hoogte van het knipperlicht, want die had de 1500 S wel als onderdeel van het sjieke pakket.

Maar ach, ik vind het verder wel prima, voor mij is het een tijdscapsule naar eind jaren '70. Erg leuk dat hij bij het reisverslag stond. Na die oude Lada's (1200, 1500 S en de Niva) was voor mij de charme bij dit merk er wel af.
Plaats reactie