2019 Vakantie Noorwegen

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door ReneK »

Er komen vergt inderdaad wat van het geduld. Wij reden de 1100km naar het noorden van Denemarken in twee keer en dan is het nog steeds een behoorlijk end, zeker als het warm is. Voordeel is wel dat onze kinderen 14 en 16 zijn en begrijpen dat ze niet moeten zeuren :D .
Met de suggestie van Michel zou je de heen en terug reis op een dag kunnen doen. De overtocht via Hirtshals is maar 2.5 uur met de catamaran maar niet perse comfortabel. Op de heenreis behoorlijk misselijk.

Ter plaatse hebben we minder dan 1300km gereden in ruim 2.5 week en dat is goed te doen. Op het gemakje ontbijten, koffie drinken, inpakken, onderweg even een winkel in voor de proviand, onderweg lunchen en eventueel een bezienswaardigheid mee pakken. Daarna voor een uur of vier alweer op de volgende stek om een potje bier open te trekken. Kinderen hebben dan nog tijd om te zwemmen of kanoën.

Als je via de navigatie naar de volgende stek rijd heb je de snelste route. We hebben een aantal alternatieve kleinere wegen genomen met bergpassen die erg mooi waren maar ook veel extra tijd kostten.
insomnia schreef: 13 aug 2019 09:52 verder nog tips do's en don'ts die je, nu het nog vers is, wil delen?
Het Noorwegen zuid boekje van de ANWB is een goede bron van info mbt bezienswaardigheden.

De helicoptervlucht rond de Preikestolen is een aanrader en met €50,- pp niet exorbitant duur (vertrek vanaf Preikestolen camping). Als de kinderen redelijk kunnen wandelen is te voet er naar toe ook leuk.
Naar de Kjeragbolten zou ik alleen aanraden met kinderen die zeer goed kunnen lopen en klimmen (en gehoorzamen :wink: ). Ik zou zeggen vanaf een jaar of 12.
Verder hebben we bij Eidfjord geraft. Niet enorm spectaculair maar wel erg leuk.
Wildkamperen met een kampvuur doet het ook erg goed bij de kinderen.
De campings die we gezien hebben waren eenvoudig. Geen animatie, zwembaden enz. Vaak wel een simpel speeltuintje en springkussen of trampoline. Soms ook een gratis te gebruiken kano.

Met melden van bijzettentjes moet je uitkijken dat je niet teveel betaalt. We moesten soms voor een camper en twee tenten betalen terwijl we minder ruimte gebruiken dan een personenauto met een grote tent.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door insomnia »

Mooie en bruikbare tips.. dankjewel! [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door sander »

wat een prachtige fotos :D moet er nog steeds een keer heen. Als de kids ook langer kunnen wandelen zou ideaal zijn :D 3, en 5 dus duurt denk ik nog eventjes als jij 12 adviseert
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is een persoonlijke afweging, maar ik zou niet weten waarom je kinderen 12 jaar moeten zijn. Er is meer te zien dan Kjeragbolten. Ga je later nog een keer... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door insomnia »

Blijft gaaf.. en zeker met alle tips tot nu toe een aardig beeld van de mogelijkheden. Voor mij gaat dit land waarschijnlijk nog wel even in de ijskast wegens privé omstandigheden :(
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Staat op de rol voor komende zomer. Wordt zuid/midden zweden, altijd midden en noord Scandinavië gedaan. Zou beter thuisblijven en uitstoot beperken. Klimaatschaamvakantie.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door ReneK »

Als je een vliegreis met een paar eurootjes kan compenseren dan zal dat voor z'n busreisje toch ook wel meevallen :D.

Ik probeer het naar mezelf altijd te verantwoorden door de uitstoot van een vliegvakantie voor het gehele gezin te vergelijken met die van onze busvakantie en dan valt het nog enigszins mee.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als we onze eco-schade maar kunnen bagatelliseren. Voor compensatie van jaarlijkse CO² uitstoot van Nederlands vliegverkeer is een bosaanplant nodig van 1/3e landoppervlak van Nederland zelf. En dat elk jaar weer. Hoezo houdbaar? Op de CO² uitstoot is al een enorm voorschot genomen naar de toekomst toe. (hoe loopt zoiets in de financiële markt af denk je?)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is CO2 (subscript, niet superscript). Voor de rekkelijken onder ons niet zo interessant, maar ter kennisgeving.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 2019 Vakantie Noorwegen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Code: Selecteer alles

O[sup]2[/sup]

=

O2

Ook weer gevonden :wink:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie