.
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik neem aan dat je de schokbreker hebt verwijderd om de veer eruit te kunnen krijgen. Op de bovenkant van de stofkap van de schokbreker zit een rond buisje die om de plunder van de schokbreker valt. Dat buisje zit normaal vast aan de bovenkant van de stofkap. Maar dat wil op den duur nog wel eens losgaan dat zou betekenen dat je de schokbreker weer hebt gemonteerd zonder het buisje. Om het buisje bovenop de bovenste draagarm zit een rubber schijf daarboven een metalen rond schijfje en daarop de bovenste moer van de schokbreker. Als T buisje ontbreekt heeft T ronde rubber speling en dus ook de schokbreker.
Ik kan alleen vanaf de foto niet goed inschatten hoe lang jouw buisje is. T buisje dat ik bedoel is circa 2.5 cm
Hoop dat je er wat aan hebt
Groet,
Herman
Ik kan alleen vanaf de foto niet goed inschatten hoe lang jouw buisje is. T buisje dat ik bedoel is circa 2.5 cm
Hoop dat je er wat aan hebt
Groet,
Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik denk dat Herman nr 23 bedoelt.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Hier lijst met veren en hun eigenschappen. http://www.t3-pedia.de/index.php?title=Federn
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik heb nog een setje Multivan voorveren liggen. Code volgens mij twee keer geel. Op de foto : links een Multivan-, rechts een normale veer, code blauw
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Na een vakantie in Frankrijk (met de nodige verkeersdrempels), heb ik een paar maand geleden rondom de schokdempers vervangen van mijn Caravelle uit 1990. En ik denk dat daar nog de originele veren en schokdempers onder zitten/zaten.
Ik heb gekozen voor Koni schokdempers, omdat ik daar goede ervaringen mee had met een Land Rover (uitstekende demping en toch comfortabel). Gewoon de standaard instelling 'gebruikt' (die Koni's zijn in-/nastelbaar).
De demping is nu wat strakker, wegoneffenheden worden iets meer doorgegeven aan de carrosserie, maar het springen en duiken bij verkeersdrempels is wel verminderd. Ik kan verkeersdrempels niet zo snel nemen als met de Land Rover, maar daarvan is de veerweg ook heel veel groter.
Groet,
Erik.
Ik heb gekozen voor Koni schokdempers, omdat ik daar goede ervaringen mee had met een Land Rover (uitstekende demping en toch comfortabel). Gewoon de standaard instelling 'gebruikt' (die Koni's zijn in-/nastelbaar).
De demping is nu wat strakker, wegoneffenheden worden iets meer doorgegeven aan de carrosserie, maar het springen en duiken bij verkeersdrempels is wel verminderd. Ik kan verkeersdrempels niet zo snel nemen als met de Land Rover, maar daarvan is de veerweg ook heel veel groter.
Groet,
Erik.
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Zijn de Jokers origineel ook niet met licht versterkte veren uitgerust? Daar staat me iets van bij.
Ik had Koni rood onder mijn vorige E46. Die vond ik wel iets fijner dan de stuiterschokbrekers van Sachs die ik er nu onder heb. Vooral op korte ribbels wordt mijn huidige E46 gelanceerd. Maar e.e.a. hangt ook van type veren en gewicht van de auto af, dus of dat alleen aan de schokbrekers ligt....
Ik had Koni rood onder mijn vorige E46. Die vond ik wel iets fijner dan de stuiterschokbrekers van Sachs die ik er nu onder heb. Vooral op korte ribbels wordt mijn huidige E46 gelanceerd. Maar e.e.a. hangt ook van type veren en gewicht van de auto af, dus of dat alleen aan de schokbrekers ligt....
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 17 dec 2019 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik heb de Koni Classic dempers; vóór 82-2100 en achter 82-2101 (en qua kleur zijn die gewoon rood).
Nog twijfelt over Bilstein B6 schokdempers, maar daar las ik minder goede berichten over m.b.t. de duurzaamheid.
Qua prijs maakte het niet zo veel verschil.
Groet,
Erik.
Nog twijfelt over Bilstein B6 schokdempers, maar daar las ik minder goede berichten over m.b.t. de duurzaamheid.
Qua prijs maakte het niet zo veel verschil.
Groet,
Erik.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Busschmiede heeft zijn eigenaardigheden blijkbaar. Versterkt betekend blijkbaar dat deze overeenkomt met de 'groene' gemerkte veer. Maar die hebben volgens mij redelijk normale sterkte. Dus gewoon standaard veer naar mijn mening. Maar dat is wat busschmiede gebruikt, verwijzing naar groen (1,2 of 3 strepen?) wat af fabriek 'versterkt' zou zijn.... Niets gelogen maar je verwachting niet waargemaakt.
http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... C3%BCstung
Hetzelfde met veel andere HD kwaliteit onderdelen. Dat staat dan voor bv 1 mm meer materiaaldikte maar ze vertellen niet dat de materiaal/afwerk kwaliteit lager is.
http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... C3%BCstung
Hetzelfde met veel andere HD kwaliteit onderdelen. Dat staat dan voor bv 1 mm meer materiaaldikte maar ze vertellen niet dat de materiaal/afwerk kwaliteit lager is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Praatjes zijn goed maar smoesjes deugen niet. Het mooi(er) voorspiegelen en verwachtingen wekken maar niet waarmaken is wat ik meer tegengekomen ben in afgelopen jaren bij BS. En achteraf geen speld tussen te krijgen.
Versterkte veren die enkel goed werken met 'zijn' schokbrekers.......
Misschien zegt het wel wat over de kwaliteit van de schokbrekers.
Versterkte veren die enkel goed werken met 'zijn' schokbrekers.......
Misschien zegt het wel wat over de kwaliteit van de schokbrekers.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
een jaar of 5 geleden heb ik bilstein B6 dempers geplaatst.
een rib uit m'n lijf. ook lang over gedacht, koni? sachs? bilstein? B4?, B6? de 6 is wel bijna 2 x zo duur als de 4, merkloos?
uiteindelijk dus B6 geworden, ook omdat de wegligging daardoor wat stugger zou worden.
dat viel dus best tegen, ik merkte eigenlijk niks van stugger.
wat ik wel merkte, dat in die paar uur die ik nodig had voor de ombouw, de franse staat er in geslaagd was de wegen in mijn ruime omgeving glad te strijken.
wel knap, nergens iets van wegwerkzaamheden gezien.
verwachtingen en ervaringen zijn best bedrieglijk.
maar die B6, ook al veert het soepeler als ik gedacht had, rijd best fijn.
een rib uit m'n lijf. ook lang over gedacht, koni? sachs? bilstein? B4?, B6? de 6 is wel bijna 2 x zo duur als de 4, merkloos?
uiteindelijk dus B6 geworden, ook omdat de wegligging daardoor wat stugger zou worden.
dat viel dus best tegen, ik merkte eigenlijk niks van stugger.
wat ik wel merkte, dat in die paar uur die ik nodig had voor de ombouw, de franse staat er in geslaagd was de wegen in mijn ruime omgeving glad te strijken.
wel knap, nergens iets van wegwerkzaamheden gezien.
verwachtingen en ervaringen zijn best bedrieglijk.
maar die B6, ook al veert het soepeler als ik gedacht had, rijd best fijn.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Die Koni's zijn 'gewone' dubbelpijps schokdempers. De Bilstein B6 zijn enkelpijps en gasgevuld.
De Koni's heb ik onder de VW T3 en onder een Land Rover 300 Tdi (al jaren; alleen bij de achterdempers is de bovenste beschermpijp bijna weggeroest). De Bilstein B6 zitten sinds een half jaartje onder de Land Rover Td5 (de auto staat nu een cm hoger), montage was even wat lastig, zeker vóór, omdat de schokdempers vanzelf uitschuiven, dus eerst (met je volle gewicht) indrukken en ingedrukt vastknopen, dan monteren en het touw losmaken.
Groet,
Erik.
p.s. Die Koni's voor de T3 kosten mij € 410,-. Als ik Bilstein B6 gekocht had was ik zo'n € 30,- meer kwijt geweest.
De Koni's heb ik onder de VW T3 en onder een Land Rover 300 Tdi (al jaren; alleen bij de achterdempers is de bovenste beschermpijp bijna weggeroest). De Bilstein B6 zitten sinds een half jaartje onder de Land Rover Td5 (de auto staat nu een cm hoger), montage was even wat lastig, zeker vóór, omdat de schokdempers vanzelf uitschuiven, dus eerst (met je volle gewicht) indrukken en ingedrukt vastknopen, dan monteren en het touw losmaken.
Groet,
Erik.
p.s. Die Koni's voor de T3 kosten mij € 410,-. Als ik Bilstein B6 gekocht had was ik zo'n € 30,- meer kwijt geweest.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Naar ik heb horen zeggen worden de BS veren in Nederland (enkel voor BS) gemaakt. Dit bedrijf heeft in verleden ook enkele sets veren in maatwerk gemaakt op aanvraag, of ze het nog doen? ben even de naam kwijt. Volgens mij was dat eens voor René die al een tijdje hier weg is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik had al wel gelezen dat Koni 'speciale' dempers had ontwikkeld, maar dat die er niet zijn voor de T3 verbaast mij niet. Er zal wel te weinig omzet zijn om de investering eruit te halen. De Koni's die ik er nu onder heb mochten wel iets minder stug zijn, maar de demping is veel beter dan de originele schokdempers, wat voor merk dat dan ook mag zijn.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Koni's. Je noemt ze "classic", dit zijn toch de instelbare versies die door ook door veel andere T3 specialisten worden aangeboden? Ik lees mbt de Bilsteins voornamelijk dat de B6 nog relatief soepel is. Gowesty heeft HD versies die veel stugger zijn. Ik heb echter een relatief lichte bus en verwacht dat de HD's dan weer te stug zijn. Hij weegt naar schatting nog geen 1600kg, hoeveel weegt die van jouw?
Mijn voorkeur gaat na wat speurwerk ook richting de Koni's. Dit ook met het idee dat er nog wat te tunen is als de standaardinstelling niet bevalt. Volgens de beschrijving moeten ze wel gedemonteerd worden voor het verstellen.
Mijn voorkeur gaat na wat speurwerk ook richting de Koni's. Dit ook met het idee dat er nog wat te tunen is als de standaardinstelling niet bevalt. Volgens de beschrijving moeten ze wel gedemonteerd worden voor het verstellen.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Je gaf aan dat met de nieuwe veren de bus hoger staat dan voorheen. Hoeveel hoger schat je in?
Zou je bij gelegenheid de afstand van hart wielnaaf tot onderzijde wielkast eens kunnen meten?
Ik heb nu maar een beperkte vrije hoogte onder mijn garagedeur dus kan ik kan me niet veel extra hoogte veroorloven.
Zou je bij gelegenheid de afstand van hart wielnaaf tot onderzijde wielkast eens kunnen meten?
Ik heb nu maar een beperkte vrije hoogte onder mijn garagedeur dus kan ik kan me niet veel extra hoogte veroorloven.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ok, bedankt.
Ik neem aan dat dit verschil de oorzaak is van je ontevredenheid. Zoveel verschil had ik niet verwacht. Ik zal het eens nameten maar als ik het me goed herinner heb ik maar 0.5-1cm verschil waarbij de achterzijde hoger is dan de voorzijde.
Ik neem aan dat dit verschil de oorzaak is van je ontevredenheid. Zoveel verschil had ik niet verwacht. Ik zal het eens nameten maar als ik het me goed herinner heb ik maar 0.5-1cm verschil waarbij de achterzijde hoger is dan de voorzijde.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)