Wat het RDW verhaal betreft moet ik mij duidelijk oriënteren op wat de regels zijn en hen daar mee confronteren zodat er geen discussie over mogelijk is. Dus daar geef ik de moed op voorhand nog niet op. Met mijn kitcar heb ik daar al ervaring mee.

Wat mij meer zorgen baart is om een goede vervanger voor de motor te vinden in een dieseltype en waarbij ik de versnellingsbak aan kan gebruiken.' Extremen' zoals een ander fabricaat /leverancier dan VW voor een motor is natuurlijk bij de RDW al smeken om een oeverloze discussie dus dat is geen optie.
Laten we bij het begin beginnen; op welke motortypen van VW kan ik de originele versnellingsbak van de T3 gebruiken. Dat is al een primair uitgangspunt. Mijn ervaring met VW is dat ontwerpen die betrouwbaar zijn gebleken in het verleden niet veel veranderd worden in maatvoering.
Uit het aanbod van type motoren in voorkeur van diesel en dan benzine (gas is geen optie vanwege heel slechte ervaringen met gas-ombouw) kan ik verder gaan selecteren.
Bestaat er een soort van crossreference-list van motoren en versnellingsbakken?? Misschien dat ik daar bruikbare informatie uit kan halen. Tekeningen met maten van het koppelingshuis van diverse bakken is ook bruikbaar voor het zoeken naar de juiste combinatie.
er is ook een overweging geweest om 'tijdelijk' een 1.6 of 1.9 diesel zonder enig milieu keurmerk om de tijd te overbruggen voor in de toekomst een ombouw te doen met een TESLA-kit. Maar dan moet eerst het schip met geld aanmeren en wij hebben in Westdorpe maar een heek kleine K..-haventje
Ik verwachtte hier geen pasklare oplossing maar een goede onderbouwing voor een oplossing is, nogmaals, van harte welkom. Hoewel ik soms ook mijn bedenkingen over de RDW heb is mijn ervaring met de kitcarclub-keuringen dat hoe meer je je ontwerp of ombouw kan onderbouwen met originele onderdelen en specificatie van (in dit geval) Volkswagen des te meer kans je maakt de RDW erkenning te verkrijgen.
Als ik kans zie in het verleden om van een AcaDiane met een bedrijfswagenregistratie en 1e toelating naar een Personenwagen registratie te krijgen (die bij de RDW nooit bestaan heeft) zonder aan het chassis of motor iets te wijzigen moet dat met een ombouw naar een schone aandrijflijn ook lukken.
Een van de redenen waarom ik een 70 a 75 pk motor zoek. Dat is de eerste wind die ik hen al uit de zeilen neem. De JX motoren zijn ook maar 70pk en ik zoek geen scheurmonster maar een bruikbaar geaccepteerd voertuig.
to be continued ha,haa.........