Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Beste allen!

Ik / wij moeten ons nog even officiëel voorstellen, dat komt spoedig uitgebreider, maar nu even kort:

Mijn vriendin en ik hebben een kleine maand geleden Barry gekocht: een prachtige kanariegele T3 Camper uit 1981, voorzien van de (tot nu toe heerlijke) 2.0 CU LBX luchtgekoelde benzinemotor (70 PK).

Barry is zowel uiterlijk (geheel roestvrij en hard) als motorisch (volledige motorrevisie twv 4500 euro bij 190.000 km, huidige km-stand 200.00)
zeer goed in orde, en klinkt ook erg gezond en levenslustig. We gaan het interieur op een paar punten wat opfrissen / verbeteren, maar verder lijkt Barry een zeer fijne aankoop geweest te zijn, en een ideale basis voor vele jaren plezier!

Nu mijn vraag.

We gaan er aanstaande vrijdag mee naar Zwitserland (Alpen), en vanuit daar naar Italië (Dolomieten). Ten minste, dat is het plan.
Aan jullie de vragen: Kan dat zomaar? Is Barry hier wel geschikt voor? is 70pk in het huidige verkeer voldoende om Barry zijn 1700+ kilo omhoog te sleuren? Wat nou als hij te warm wordt? Hoe merken we dat? Lampjes? Rook? Brand? :)

We willen Barry absoluut niet te veel pijn doen, en al helemaal geen domme dingen uithalen. Dus alle tips / waarschuwingen / bemoedigende woorden / wijsheid is/zijn welkom!

Met hartelijke groet, Anja en Vincent

PS. Foto's komen ook spoedig! :D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In de bergen rijden: toeren maken. In dezelfde versnelling naar beneden als omhoog. Kan er weinig mis gaan. Qua motor dan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Ewout »

Dat gaat Barry prima lukken hoor. En zoals Michel zegt: de motor goed op toeren houden. Dus ruim op tijd terugschakelen en hoog in zijn toeren houden. Mocht je vrezen dat je motor te warm wordt, dan gewoon even stoppen.
Ander tip is bij mogelijke oververhitting: je kachel op de warmste stand. Dan geeft je motor maximaal hitte af. Nadeel is dat het in je bus ook stervensheet wordt....
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Kachel in warmste stand gaat weinig opleveren bij een Luchtboxer.
Eerste proeve van bekwaamheid is de helling in de E411 bij Namen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zorg in ieder geval voor goede remmen. En een stopblok om voor de wielen te plaatsen bij de hand (kan ook je leveler zijn).

Trek je niks aan van snellere chauffeurs. Rij je eigen tempo (tempo van je bus dan) en als je het 'te druk' vind achter je zoek dan even ruimte om te laten passeren. (het helpt als je bij voldoende overzicht op weg/tegenliggers de ruimte schept door uiterst rechts te rijden en je richtingaanwijzer te gebruiken, dan weten snelle jelle's dat er ruimte is om in te halen)

Wat temperatuur betreft, olietemperatuurmeter kan dan uitkomst bieden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Wow, wat een toffe en snelle reacties al, dank jullie allen!

Als ik het tot nu samenvat:

1. Ja, dat kan zeker (want dat kon in 1981 ook al - dit was ook één van mijn eigen argumenten)
2. Rij je eigen tempo en laat je niet opjagen (gaat zeker niet gebeuren, zo 'rollen' wij niet)

Maar:

3. Wat gebeurt er als de motor wél oververhit? Er is geen lampje op het dashboard dat je hiervan op de hoogte stelt? :)

Groeten! Vincent
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je zorgt dat je olie op peil is en je houdt hem op toeren gebeurt dat niet. Zorg dat je iets 'gas' over hebt
Liever met minder gas, meer toeren in lage versnelling langzaam omhoog dan doorschakelen en plankgas omhoog. Wel zou ik de motor niet gelijk uitzetten als je op de top van het uitzicht wilt genieten. Even 4-5 minuten stationair laten draaien. Zit je tijd goed. Geniet ervan. Mooiste wat er is man, met de bus over een bergpas.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Dankjewel Michel! Ben heel benieuwd!

Ik zal je advies (en dat van anderen) ter harte nemen, gaat vast goedkomen!

Over olie gesproken, welk merk/type/viscositeit vinden jullie het meest geschikt voor dit type motor?

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Hoi Steven,

Helaas (?) hebben wij niet de 112 pk sterke 2.1, maar een luchtgekoelde CU 2.0 met 70 pk :). Een soortgelijk diagram voor onze motor zou ik overigens wel mooi vinden om te hebben!

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

BarryHetBusje schreef: 16 sep 2020 11:35Wat nou als hij te warm wordt? Hoe merken we dat? Lampjes? Rook? Brand?
Tja, bij luchtgekoelde tractoren o.a. Deutz (Güldner, etc.) zit een (puur) mechanische temperatuurmeter in een cilinderkop geschroefd die daar de temperatuur meet. Zoiets, maar voor de bus ongeschikt omdat de leiding veel te kort is en er zit vermoedelijk geen schroefdraad in de cilinderkop, waar je de voeler in kunt draaien.

Nu kwam ik wel dit bericht tegen: https://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=8962. Dus ook bij een luchtgekoelde VW boxer zou er een cilinderkop temp. meter geplaatst moeten kunnen worden.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Kijk ook eens hier voor nut en nadeel van een meter T2
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Helder, Steven! En dank, Coen en Erik. Een beetje nuancering kan geen kwaad. Vertrouwen op de degelijkheid van de techniek van 'toen', en zelf geen domme dingen doen, en de halve berg is al beklommen :).

Kunnen jullie (of anderen) me nog vertellen welke motorolie goed (het best?) is voor dit motorblok?

Vincent
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Even gekeken op de site van Kroonoil en daar wordt een 15W40, ACEA A3/B4 minerale motorolie geadviseerd voor de 2 liter CU motor (51 kW). Die olie voldoet ook aan de VW specificatie 501.01.
Minerale 15W40 motorolie kan (volgens VW) gebruikt worden bij buitentemperaturen vanaf -15°C en iedere 7500 km verversen.
Een semi-synthetische olie 15W50, ACEA A3/B4 zou ook kunnen.

In mijn bus, met 2,1 l WBX injectie, gooi ik een vol synthetische motorolie 5W40, ACEA A3/B4. Dit wordt op de site van Kroonoil ook aangegeven. Deze olie mag volgens VW gebruikt worden in het buitentemperatuurtraject van -30°C tot +35°C.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 16 sep 2020 23:4510W60 is bestand tegen hogere temperaturen
Is dat zo?
Castrol EDGE 10W60 heeft een vlampunt van 203°C. De Castrol GTX 15W40 heeft een vlampunt van 208°C.
Een W60 olie is wel dikker dan een W40 olie bij dezelfde (hoge) olietemperatuur.
In een gereviseerd blok waar alles weer netjes aan de fabrieksspecificaties voldoet is een 'dikke' olie niet nodig en kan zelfs nadelig werken.
Een dikke olie wordt moeilijker rondgepompt (minder liters per minuut door het blok), waardoor de koelende functie van de olie afneemt.
Shell adviseert Shell Helix HX7 10W40 (in de 2,0 CU, vlampunt 246°C) en Mobil adviseert Mobil 1 15W50 (juist omdat de olie in een luchtgekoelde motor doorgaans heter wordt, vlampunt 232°C)

Tegenwoordig wordt in moderne motoren dunne olie gebruikt 0W30 of 0W20 vanwege betere inwendige koeling (en uiteraard brandstofbesparing).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Wederom dank, mannen!

Samengevat: 10W40, 15W40, en 15W50, volledig mineraal olie is het beste geschikt, van een premium fabrikant à la Shell, Mobil, of Castrol.

Ik ga vanavond controleren wat er nu inzit (het is de olie die er na volledige revisie in is gekomen), en weet nu dus ook wat er bij in moet.

In jullie ervaring: is dit een blok wat olie verbruikt en dus regelmatige controle behoeft? Of zal dat na revisie niet/nauwelijks aan de orde zijn?

Ik zal het in alle gevallen zelf met regelmaat controleren, maar ik vind het leuk om op deze manier kennis op te doen :).

Groet, Vincent
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door casss »

Goedemorgen;

Ik gebruik zelf castrol 20w50 classic oil in mijn CU.
Als ik jou was zou ik checken:
Zijn de banden niet te oud
Zien je brandstofleidingen er fris uit
Zit het doorvoerrubbertje van de brandstofleiding er nog in tussen motorruimte en onderkant auto
Leg een reserve v-snaar achterin
Zorg dat je olie bij je hebt om bij te vullen. Ik zou na de eerste 1000km even checken of hij verbruikt.
Zijn de accupolen onder de stoelen afgeschermd, zodat er geen kortsluiting kan ontstaan tegen de afdekklep of het stoelframe.
Is je reservewiel opgepompt.
Heb je een krik en een wielsleutel die zowel voor als achter past aan boord?
gr, Cas
Plaats reactie