T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door motnamol »

Gloei stiften controleren.
Draai van alle stiften de moertjes los en verwijder dan de koperen brug. neem een stroomdraad en zet die op de plus van de accu.
neem een lange schroeven draaier druk die op de gloeistift waar het moertje zat neem (zorg dat je niks anders aanraakt ivm kortsluiting) nu de plus draad en tik tegen het metaal van de schroeven draaier. als je dan een vonk ziet dan is die gloeistift nog goed . geen vonk stift stuk , dat doe je bij alle 4 de stiften maar let op dat je met de draad geen ander delen van de motor raakt .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Coen »

Heb je de grote zekering in het kastje achterin gecontroleerd? (Metalen plaatje). Als die eruit ligt start hij niet. Daarna pas de gloeiers demonteren. Is namelijk een ernstig pokkenwerk om ze er weer in en de koperen strip op z’n plaats te krijgen. Vooral achter de pomp is dat een vloekwaardig karweitje. Ook je voorgloeirelais is uiteraard een verdachte.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

Hallo allemaal,
Hardstikke bedankt voor alle tips. Heeft mij een stuk op weg geholpen. Laatste tijd nogal druk geweest met werk, maar ben toch weer iets verder gekomen.
Ik heb de stopklep met een losse draad met de plus pool van de accu verbonden. Vervolgens 12 v op de gloeipennen gezet en daarna gestart. De motor loopt prima! Geslaagde test, maar ik heb nog niet het probleem gevonden.
De hoofdverzekering heb ik voor de zekerheid vervangen. Ook de voorgloeirelais en de interval relais van de ruitenwisser. Ik een massa punt achter het luchtfilter weer vastgezet (bedankt voor de tip ;)
Helaas was dat alles dus niet de oorzaak. Ik ga nu kijken wat ik kan ontdekken bij de ruitenwissermotor aangezien de voorgloeiled kort brandt zodra ik de ruitenwisser bedien. Op dit moment knipperen de richtaanwijzers ook niet. Wel brandt het controle licht op in de display (zonder te knipperen). De massa punten boven de zekeringkast heb ik nagelopen en schoongemaakt dus dat kan het ook niet zijn.

Hopelijk heeft iemand nog een tip adh bovenstaand verhaal. Bedankt voor alle tips tot nu toe.

groet, Jaime
gr Jaime
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

nog een kleine aanvulling. Ik heb de zekering van de ruitenwisser los gehaald om te controleren of wellicht een storing in de ruitenwisser de oorzaak is dat er geen spanning staat op de gloeipennen en stopklep. Zonder de zekering van de wisser geprobeerd te starten en nog steeds geen spanning op de stopklep en gloeipennen. Contact connector onder contactslot heb ik ook vervangen en bleek geen oplossing.
Ik denk nu dat het misschien aan de bedienhendels van de wissers en knipperlicht kan liggen, misschien is daar een slechte massa of sluiting?
gr Jaime
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zou soweso ook de kabelbomen visueel controleren op schade. Niet dat ik zeg dat de kans dat je wat vind groot is. Maar het afbreukrisico is groot als kabels door weet ik veel wat in elkaar smelten.

Ik zie wel een verband.

Ruitenwissers worden niet alleen voorzien van stroom middels de hendel en het relais. ..... Bij de interval stand/of wanneer je de hendel op uit zet, wordt de slag afgemaakt door een constante + als het contact aan staat. (Dat is dus niet constant, maar de juiste benaming is iets als x-contact? ) . Daarom stoppen ze wél halverwege als je het contact uit zet en niet als je de hendel bediend. Die aansluiting zou je edns moet controlerdn en de kabel.

Richtingaanwijzers doen het ook alleen met het contact aan. Als de stroomvoorziening niet in orde is kunnen ze logischerwijs niet functioneren. Als de alarmlichten het wel doen, dan is dat ook een aanwijzing dat het te maken heeft met of het contact aan of uit staat. Ze hebben dezelfde massa, hetzelfde relais, maar een andere stroomleverancier. Alarmlichten doe het ook met contact uit itt tot de richtingaanwijzer.

Starten is ook een ding wat plaatvind wanneer het contact aan gaat; de startmotor, het relais op de pomp en het voorgloeien... allemaal zaken waar jij je vraagtekens bij zet.

Koertom je moet uitzoeken of er is mis gaat als je e sleutel omdraaid, en ook de bedrading checken van de bovengenoemde apparatuur. Maak eens de kap rond het stuur open ... check de bekabeling en de spanning. Ik heb het nog niet meegemaakt. Maar een versleten wit contactblokje voor vedl hoofdbrekens zorgen. Terwijl de oplossing simpel is... je moet het vervangen... :D

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

hippie schreef: 26 okt 2020 17:52 Dit is mischien een oplossing voor de ruitenwisser-probleem .
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30595

Wat betreft het starten , heeft jouw diesel een koudstart-versneller en gebruik je die ?
Ja die gebruik. Het is een electrisch probleem vermoedt ik.
gr Jaime
Plaats reactie