Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Deel je werk met het forum,
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door krisg »

(zit ik mijn dus af te vragen hoe je met de peilstok de olietemperatuur kan meten)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Harleyman schreef: 03 jan 2021 20:42
Weet iemand hoe de sluiting van het motordeksel heet toevallig?
Zoek even op inspectieluik. Als je dit bij Bus-ok.nl in de zoekbalk intikt komt de ‘sluiting inspectieluik’ als eerste naar boven: T3 sluiting inspectieluik 251813789

Wel 2e hands, dus wellicht worden ze niet meer nieuw gemaakt.

Edit: nummer in zoekresultaat is artikelnummer. Via Google ook in UK te koop (lockbolt)
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

krisg schreef: 04 jan 2021 10:10 (zit ik mijn dus af te vragen hoe je met de peilstok de olietemperatuur kan meten)
De standaard peilstok wordt vervangen door een aftermarket peilstok met sensor aan de tip. AAn de top zit dan de aansluiting van de kabel. Je moet deze peilstok wel 'ijken' op de standaard peilstok zodat de diepte en markeringen kloppen.

Sommigen monteren een temperatuursensor op de kop omdat daar doorgaans de eerste schade optreed. (cilinder 2 of 3?)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door krisg »

alweer wat bijgeleerd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

@Ronald, deze adapterplug had ik inderdaad ook al gezien maar vind de plaatsing weinig zeggend over de daadwerkelijke temperatuur van de olie.
En het is voor mij geen “extra” meter maar de enigste meter aangezien ik nu standaard geen temperatuur meter heb in de bus maar wel graag wil weten wat er gebeurt achter mijn rug.

@Ewout, bedankt voor de tip! Precies waar ik naar op zoek was!
Sebastiaan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat bedoel ik met zin of onzin van de meter. Wat is de 'daadwerkelijke temperatuur' ?

1) Meten op aangepaste aftapplug kan variaties geven met rijwind afkoeling van je carter.
2) Meten met peilstoksensor in je oliebad/carter geeft waarschijnlijk vanwege het volume een stabiel meetbeeld maar mogelijk wat lagere waarde dan gewenst (klutsen van de olie in carter)
3) Meten in oliekringloop (na de oliepomp) geeft m.i. een beter stabiel meetbeeld maar wel mogelijk fluctuaties bij stationair en belaste motor. Maar dat is juist wat je wil, bij belasting kunnen zien of de temperatuur (te) veel op loopt.

Verder zal je de sensor ten opzichte van je meter moeten ijken. Is de 80 graden op de meter ook 80 graden van je vloeistof? Wat je meter dan op welke positie van de sensor ook aangeeft, bij gezonde motor moet de waarde redelijk stabiel blijven. Temperatuur is en blijft gissen, tenminste je wil dat de olie een temperatuur heeft waarbij deze optimaal presteert. Tussen 80 en 110 graden?

Bij normaal gebruik (zoals deze motoren al decennia op de weg gebruikt worden) heb je eigenlijk geen meter nodig. Anders had VW die er wel af fabriek opgezet toch? Bij slecht /zwaar belast / zware voet 'gebruik' kan je beter je mindset aanpassen voor een duurzame instandhouding van je blok.

Als je perse een meter wil. Waarom moeilijk doen over iets dat 30 jaar geleden al is bedacht...... peilstokzender of oliekanaal adapterplug.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Even iets anders...
Zojuist dacht ik even de startmotor te wisselen.
Startmotor die we hebben gekocht zou de correcte zijn voor onze bus echter degene die eraf komt is wel degelijk anders...
De lengte van de as is anders.
De positie van de montage flens is anders
De afstand van as naar tandwiel is anders
Omdat zo een beetje alles wat op en aan de bus zit niet is wat het hoort te zijn vraag ik mij dus af op de startmotor die ik er net afhaal wel de juiste is?
Wie o wie kan mij verder helpen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sebastiaan
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RVB »

Geen kenis van. Ik tikte in google in "208 425" en "startmotor",. Ik kwam op een link. Die ging over n bosch startmotor voor diverse t3 modellen. Maar niet(!) de 1600 benzine.

Mss kun je er wat mee.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Niet goed? terugsturen. Die je hebt lijkt eerder voor de 1900/2100 WBX. Ben je gelijk op de hoogte van de valkuilen bij webshops en vermelde data bij onderdelen. Je moet weten wat je hebt om goed te weten wat je besteld. Ook bij winparts en autodoc klopt er veel niet (tenminste onvolledig). Elke keer dat ik onderdelen bestel krijg ik een mail na met de vraag om de onderdeelnummers en beschrijving extra te controleren op het juiste model wagen. Ik kan bijvoorbeeld onderdelen voor mijn jumper niet onder kenteken of merk vinden maar wel bij bouwgelijk de ducato of boxer. Ook voor de 308SW bv de remmen, je moet weten welk remsysteem je wagen heeft voor de juiste maat schijven en blokken, dan nog dat met de electrische handrem er eigenlijk maar weinig keuze overblijft. Desondanks komen alle merken en maten naar boven als je zoekt op merk/type of kenteken.

https://eu.psh.nl/artikel-specificatie- ... ikelNummer
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Sebastiaan

De oude starter is van een T2 bus 1,6 benzine luchtgekoeld. die past dus ook op een T3

De nieuwe kan waarschijnlijk wel passen ik heb vroeger alle soorten kever en bus starters onderling gewisseld . Jij hebt ook een koppeling kabel ipv een vloeistofkoppeling.

Gewoon de nwe er onderzetten en proberen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

De T2 starter is 0,7 kw

De Nwe starter 0,95 kw dus wat krachtiger
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

motnamol schreef: 17 jan 2021 14:01 De T2 starter is 0,7 kw

De Nwe starter 0,95 kw dus wat krachtiger
onderdeelnummer geeft toch echt 1,4 kW aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Mitch »

Even een tussenvraag, waarom de oude niet reviseren? Wil je meer power?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Tom ik heb gedaan wat je zei en hij past inderdaad perfect zonder problemen!
Start als een tierelier nu het is net een moderne auto!
Super bedankt weer voor het delen van je kennis👍
Sebastiaan
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Graag gedaan . Ervaring opgedaan als autosloper. Genoeg gesleuteld aan kevers en T2 en T3 maar nu met die elektronica in die moderne hoofdpijn auto's liever niet.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Kire »

Harleyman schreef: 17 jan 2021 16:15 Tom ik heb gedaan wat je zei en hij past inderdaad perfect zonder problemen!
Start als een tierelier nu het is net een moderne auto!
Super bedankt weer voor het delen van je kennis👍
Die nieuwe starter lijkt een 'moderne' te zijn met eindvertraging en zo'n elektromotortje maakt lekker veel toeren.

Groet,

Erik.
Plaats reactie