Brandstofpomp Cs op 1y

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Ik hoef de klinkers er ook niet mee uit de straat te trekken gelukkig. Wens was om iets meer over hebben, om eens een vrachtwagen in te halen of ietsje vlotter een bult over te komen.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: 1y perikelen

Ongelezen bericht door koenen »

De test die zaterdagmiddag was zonder luchtfilter. Dat maakte in de inlaat wat meer geluid natuurlijk, ik dacht ook dat het ploffende geluid daar van kwam....
Enfin, afgelopen weekend alles opgebouwd en bij het starten was daar nog steeds het ploffende geluid... ook geen trekkracht bij een klein testritje [[head]]
Ik vermoedde kromme inlaatkleppen, kon me zo niet wat anders bedenken bij ploffend geluid in de inlaat en missend vermogen.
Met tegenzin gisteren dan ook maar weer de kop eraf getrokken... De kleppen zijn recht en sluiten ook goed aan. Dus maar verder aan het onderzoeken.
De nokken van de nokkenas eens opgemeten, van cilinder 1 zijn de inlaat en uitlaat ongeveer 1 mm korter dan de overige nokken. Toch leek mij dit niet het ploffende geluid direct te verklaren. Daarna viel me gelukkig op dat 2 van de hydraulische klepstoters niet goed waren! het binnenste van het klepje zat een heel stuk naar binnen... bij een of 2 andere was dit ook heel iets het geval.
Lijkt er dus op dat cilinder 1 al eens wat op zijn donder heeft gehad en de klepstoters daarin de zwakste schakel waren.
Het zit me nog niet mee met dit blok zeg, maar goed, nieuwe nokkenas, klepstoters en koppaking besteld. Klepsteelrubbers had ik nog een setje van liggen, dubbel besteld. Hopelijk dit weekend weer opnieuw opbouwen en is het eindelijk gedaan met alle tegenslag
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

En Koen, hoe gaat het er verder mee?
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: 1y perikelen

Ongelezen bericht door koenen »

De kop is weer gemonteerd, met nieuwe klepstoters, nokkenas, klepsteelrubbers en koppakking.
Bij het monteren van de distributieriem viel me nu een klein scheurtje op in het tandwiel van de krukas, deze was me niet eerder opgevallen, dus of deze nieuw was?.... Enfin, het tandwiel van mijn CS blokje erop gezet met een nieuwe bout die ik gelukkig nog had liggen. Hopelijk komende dagen tijd om hem verder af te bouwen (inlaat/uitlaat) en een nieuwe poging tot starten. Hopelijk is het nu dan gedaan met alle tegenslagen..
(Wie zei dat de ombouw naar een 1y simpel was? :-? Achja we houden goede moed! En ik troost me ermee dat een hobby tijd en geld mag kosten [[thumbup]] )
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

Mooi!
Ik weet niet precies wat je ervan verwacht, maar in het verleden had ik een KY in mijn bus, en ik ben naar een 1Y gegaan, en eigenlijk bleef het rijgedrag hetzelfde, alleen onderin had ik meer torque.
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

in combinatie met wat hogere banden hoop ik net wat minder toeren te hoeven maken (cq minder lawaai voor de kinderen achterin) en iets meer pit te hebben wanneer het bijvoorbeeld heuvelop gaat. Ik verwacht zeker geen snelheidsmonster
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Afgelopen weekend de bus weer gestart en jawel, hij liep meteen mooi [[toast]] een eerste proefrit leerde me dat ik de stelschroef van brandstofpomp weer terug gedraaid had naar waar die stond, oftewel hij reed prima, alleen was niet vooruit te branden :buiken:
Vandaag een nieuwe poging gedaan en jawel, hij trekt lekker vlot :mrgreen: Blij mee! Kunnen we dit hoofdstuk afsluiten en binnenkort beginnen met het interieur!
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

En, zien de mensen achter jou nog iets als jij ergens wegrijd?

:he!!!: [[toast]]
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Haha zelfs dat! En dan niet eens een zwarte rookwolk ;-)
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

Ik heb ietsdergelijks aan de hand. Ook een 1y. En het geluid wat jij beschrijft komt overeen. Ik heb van alles gecheckt, zonodig vervangen en ik kom er steeds niet uit. Het geluid is pofpofpof uit de inlaat. Stationair loopt hij "unrund". Hydrolische klepstoters zijn ok. Verstuivers waar nodig vervangen. Compressie 29, 30, 29, 29 bar. Geklooit met de roetafstelschroef(volgens mij zit hier ook een 1.6d pomp op) De nokken op de nokkenas heb ik eigenlijk geen aandacht gegeven. Maar na jou verhaal wordt het dus wel mijn volgende optie.

Her en der steeds op internet gezocht.. allerlei motorgeluiden vergeleken en ik kwam steeds net niet "mijn" geluid tegen. Nu ik ook zoek op de term nokkenas kom ik (overigens) steeds uit bij falende t5 tdi motoren. Die staan bekend om hun probleem met die nokkenas. En wanneer je luisterd naar het geluid van die motoren herken ik wel mijn geluid. Ik heb dus goede hoop. Maar ook wel terughoudend... want dat had ik steeds.

Wat ik mij afvroeg...
Hoe heb je de nokken gemeten?
Heb je ook nieuwe lagerschalen geplaatst? (Ik neem aan dat dit noodzakelijk is)
Hoe zitten die vast?
Speciaal gereedschap nodig?
Waar heb je deze gekocht?

Ik hoor het graag.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

Hoi Rolf,
Jij schrijft: Verstuivers waar nodig vervangen, dit laat mij denken dat je her en der enkele delen van een of meerdere verstuivers hebt vervangen?

Ik neem aan dat jij weet dat je verstuivers als set van 4 allen tegelijk hetzelfde repareert en test en vervangt?
juist omdat het bij verstuivers zo belangrijk is dat ze alle vier hetzelfde presteren.
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

BusBart schreef: 04 mei 2022 11:28 Hoi Rolf,
Jij schrijft: Verstuivers waar nodig vervangen, dit laat mij denken dat je her en der enkele delen van een of meerdere verstuivers hebt vervangen?

Ik neem aan dat jij weet dat je verstuivers als set van 4 allen tegelijk hetzelfde repareert en test en vervangt?
juist omdat het bij verstuivers zo belangrijk is dat ze alle vier hetzelfde presteren.
Hoi Bart, Verstuivers moeten binnen bepaalde normen vallen. En toen ik ze testte was de afwijking van de norm niet zo groot. Ze waren ook tamelijk gelijkwaardig. Ik hoopte dat er 1 heel slecht zou doen... want dat zou her gedrag van de motor verklaren. maar dat was niet zo. Desondanks heb ik mbv andere verstuivers en enkele nieuwe nozzles die ik nog had liggen ze beter gemaakt. En zelfs nieuwe nozzles kan ik je vertellen kunnen onderling al een verschillende spuitbeeld geven.

Daarna heb ik ze nog 3 keer eruit gehaald.. om verschillende redenen.. o.a. dat met die oude verstuivers je aan het moment houden niet voldoende is om ze niet te laten lekken. Wel nieuwe brandplaatjes. Ik heb het misschien niet volgens het boekje gedaan. Maar het verklaart niet echt de afwijking (... is mijn stellige overtuiging althans...)

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Hoi Rolf, ik heb de nokken 'gewoon' opgemeten met een schuifmaat, ik weet zo niet meer wat de waardes waren, wel dat van cilinder 1 en 2 er 2 nokken afwijkend waren.
Ik was op zoek naar een kromme klep, maar die vond ik niet... Toen ben ik verder gaan kijken en kwam op het verschil in de nokken uit. Pas daarna zag ik dat er 2 klepstoters defect waren. Maar dacht ik vervang ook direct de nokkenas, vanwege het verschil in de nokken.
De nokkenas heeft geen lagerschalen, hij zit vast met 5 'bruggetjes' waarvan je ze het beste van te voren kunt merken zodat de volgorde gelijk blijft. (bij mijne waren deze al gemerkt).
Hier heb je verder geen speciaal gereedschap voor nodig (buiten die om je distributie op tijd te zetten).
Ik heb de nokkenas zelf bij winparts vandaan, maar er zijn diverse sites waar je ze kunt vinden
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

koenen schreef: 05 mei 2022 14:29 Hoi Rolf, ik heb de nokken 'gewoon' opgemeten met een schuifmaat, ik weet zo niet meer wat de waardes waren, wel dat van cilinder 1 en 2 er 2 nokken afwijkend waren.
Ik was op zoek naar een kromme klep, maar die vond ik niet... Toen ben ik verder gaan kijken en kwam op het verschil in de nokken uit. Pas daarna zag ik dat er 2 klepstoters defect waren. Maar dacht ik vervang ook direct de nokkenas, vanwege het verschil in de nokken.
De nokkenas heeft geen lagerschalen...
Dank je voor je antwoord. Vandaag de boel open gehad en gesloten. Nokkenas los en ik heb ook de de nokken gemeten zoals jij deed. Op youtube zag ik echt zwaar afgesleten nokken voorbij komen. Gewoon op het film te zien. Dat was bij mij niet het geval. Ik heb ook gemeten. Het maximale verschil was 1mm.

Hoe groot was bij jou het verschil? Verder was voelbaar dat sommige nokken minder vloeiend waren. Buurgaragist er naar laten kijken. Hij zag niks echt zorgelijks.

Wat wel gold.. en de vorige keer heb ik dat dus niet ontdekt... dat ik twee van de hydrolische klepstoters met de vinger kon indrukken. Die heb ik nu allemaal vervangen. Alles weer in elkaar ... morgenochtend vroeg ff gaan testen. In een binnenruimte met ook anderen is een diesel testen wat ongepast.

bedankt voor je reactie.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

Goed.. Wel verbetering.. maar nog voldoende. Nokkenas en wat kleppen (wie weet is het bij mij toch n klep) bestellen... Dan 1e andere nokkenas.. bij onvoldoende succes de kop er af.

Het is niet anders...

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Ik had de hoogte van de nokken opgemeten, maar het blaadje ben ik kwijt, waarschijnlijk al weggegooid. Ik geloof dat er bij mij op de 1e en 3e nok het grootste verschil was, ik dacht iets van 2mm korter dan de overige gemiddeld. Ook niet veel, maar wilde het zekere voor het onzekere. Vergeleken met de nieuwe nokkenas was het verschil nog ietsje groter (in de orde van 1 of 2 mm).

Ben benieuwd naar hoe het jou afgaat Rolf!
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Plaats reactie