Wbx stoterstangen concentrisch

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
josefmartens
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2022 14:19

Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door josefmartens »

Ik heb mijn stoterstangpijpjes vervangen. Maar ik merk op dat de stoterstangen concentrisch in de buisjes zitten. (Dit was voor de vervanging ook) Ze raken bijna de wand van de buisjes. Is dit normaal of heb ik iets verkeerd gemonteerd? Stangen en klepstoters kun je niet verkeerd monteren lijkt mij.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

je moet in elk geval opletten dat de stangen in de kom van de klepstoters vallen. dat kan je vrij makkelijk fout doen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door krisg »

Ik vraag me af hoe je dat ziet, dat ze concentrisch in de buisjes zitten, als alles in mekaar zit.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Laten we bij de les blijven,

Concentrisch is in dit geval dat je stoterstang in hetzelfde middelpunt zit als dat van het stoterstangbuisje.

Als je bedoeld dat de stoterstang buiten het middelpunt van je stoterstangbuisje zit noemen we dat excentrisch.

Volgens mij klopt dat wel want ik heb ooit bij demontage van het uitlaatgewei de haakse slijper in een stoterstangbuisje gehad en de stoterstang leek mij meer naar de onderkant uit het midden te zitten.

Toch als ook Kris zegt, is dat visueel waarneembaar vanaf de kop? Het kan ook wel zijn logica hebben dat de stoterstang bij het liften van de kleppen radiaal bewegingsruimte nodig heeft. En het zal ook te maken hebben dat de stoterstangbuisjes volgens mij schuin terug het blok inlopen zodat de olie terug kan vloeien.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
josefmartens
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2022 14:19

Re: Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door josefmartens »

Ik ben vrij zeker dat de stangen in de kommetjes van de nokkenasvolgers zitten. Want ik heb ze allemaal even omhoog gewipt voor ik de rockerarm heb vast gezet. Ik kan geen foto posten door de filesize maar alle 8 stangen raken bijna de zijkant van de buisjes. Soms op 2mm speling. Dus de stangen zitten heel duidelijk niet in het midden maar naar 1 kant gedrukt
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wbx stoterstangen concentrisch

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Naar 1 kant zou ik niet zo verwachten, wel dat ze naar boven of onder kunnen aanlopen.

Kan je de stoterstangbuisjes nog 'beter' centreren? (heb je de vaste of telescopische?)

Heb je alles standaard of aftermarket 'tuning' rockers / stoterstangen etc? Door hoogte van de lifters of lengte van de stangen kan de geometrie ook anders uitvallen. Zeker als je e.e.a. niet passend met elkaar combineert.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie