Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er was eens jaren terug een bus (mijn bus) met een spelingsvrij, maar rauw voorste lager in de dynamo. Met de vakantie voor de boeg geen fijne gedachte en dus scoorde ik in de buurt een goede tweedehands dynamo voor weinig. De oude dynamo gooide ik aan de kant en op enig moment heb ik die uit nieuwsgierigheid uit elkaar gehaald. Nu, jaren later, vond ik de speling op mijn huidige dynamo te hoog worden, maar deze werkte verder nog prima qua laden.
Ik bestelde nieuwe lagers voor de dynamo die in onderdelen op de plank lag en na schoonmaken zette ik deze weer in elkaar. Ik monteerde de dynamo op de bus. Hij laadde niet. Tsja, ik had ook niet gecontroleerd of de losse onderdelen nog goed waren, dus dynamo er weer af en alles doormeten met behulp van een YouTube filmpje. Moest goed zijn. Nou ja, zoveel weet ik er ook niet van, dus wellicht toch iets niet goed? Dus ik het achterste deel van mijn huidige dynamo op die met de nieuwe lagers. Werkte ook niet. Inmiddels kwam ik op het stadium dat ik aan mezelf begon te twijfelen. Alles weer uit elkaar, nogmaals doormeten. Alles was goed, zo leek het. Dus nog een keer alles met zorg weer gemonteerd en na het starten van de bus ging na ca 10 seconden alsnog het laadlampje uit en laadde hij 13,7 V op de accu. Vreemd dat het zo lang duurde, maar hij deed het. [[thumbup]]
Maar ja, nu zat ik nog met die andere dynamo met teveel speling op de lagers. Ook daarvan waren alle elektrische componenten goed, zo had ik gemeten. En dus werd ik nieuwsgierig. Met behulp van het 'rauwe' half open voorste lager uit mijn oorspronkelijke dynamo wat ik van nieuw vet voorzag en uit diezelfde dynamo het achterste lager, zette ik deze dynamo weer in elkaar. Dit voelde goed qua speling, maar nog wel een beetje rauw. Wel een stuk beter. Ik monteerde deze op de bus om te kijken of deze het ook deed. Ja! Nu had ik twee werkende dynamo's. :mrgreen: En toen zag ik het... De + kabel vanaf de dynamo naar de accu was ter hoogte van de accuklemmen bijna helemaal doorgesleten. En met het aansluiten van de dynamo beweeg je deze kabel natuurlijk. Dus hoogstwaarschijnlijk was het niet laden van de accu bij de eerste montages gewoon een contactgebrek, want nadat dit weer degelijk hersteld is, werkt het zoals het hoort. Wel heel onnozel dat ik dat niet eerder gezien had. En waar ik voorheen nog wel eens een klein toefje in toeren omhoog moest voordat de dynamo pakte, is het laadlampje nu gelijk uit na het starten. Dus wat in eerste instantie op een weinig vruchtbare sleuteldag leek uit te draaien, werd uiteindelijk een lesje nederigheid en leverde uiteindelijk weer een betrouwbare elektrische installatie op met een heel mooi schone dynamo... En één op reserve. En ik heb weer een hoop geleerd van dat oude hok. :D
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door leof »

Mooi. En gaat het laadstroomcontrolelampje nu meteen uit na het starten?
Bij mij meestal niet. Kan kort of lang duren. Als de boel nog warm is gaat het wel direct uit, maar na langs stilstaan kan het wel tot 10 minuten duren.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door hippie »

Mooi verteld .👍
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Roerdomp schreef: 04 apr 2022 07:32 En waar ik voorheen nog wel eens een klein toefje in toeren omhoog moest voordat de dynamo pakte, is het laadlampje nu gelijk uit na het starten. . :D
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Misschien beter een andere laadstroomregelaar te plaatsen met 14.2V Zeker als je veel met licht aan rijd en bijgebouwde verbruikers hebt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waar mijn dynamo-acties bedoeld waren om ellende onderweg te voorkomen, is het uitgedraaid op 'don't fix it if it ain't broken...' Vorige week zaterdagochtend waren we vol goede moed vertrokken naar Normandië. Na een korte testrit waarbij de poelie los was gelopen en mijn riemen had vernield, bleek de tweede testrit van 150 km beter. Voor de zekerheid de moer van de poelie (op de dynamo) krachtig en met Loctite vastgezet. Accu laadde goed en geen rare geluiden o.i.d. Maar ter hoogte van Gent begon het acculampje te branden. Vervolgens ging het weer uit en weer aan en uiteindelijk bleef het flauw branden. De lokale Gamma kon mij aan een multimeter helpen (die gaat dus vanaf nu standaard mee...) en ik las een waarde van 13,5V af, gemeten op de accupolen. Daarom maar doorgereden. Lampje aan, lampje uit, lampje flauw, lampje fel... van alles hebben we gezien. De V-riem was gewoon op spanning en ik kon er geen touw aan vast knopen qua gedrag van het lampje. Op enig moment de V-riem wat nagespannen (was nieuwe riem). Voor de zekerheid de blauwe draad hier en daar wat doorgemeten en geen gekke dingen gevonden qua kortsluitingen of massagebrek. Het lampje was na enkele dagen weer normaal gaan doen, behalve dat het heel flauwtjes brandde (nauwelijks te zien). Ineens een gierende V-riem. Controle. Wat blijkt? Hele bevestigingsbout van de dynamo pleitte. Losgelopen. Bijzonder. Via een vriendelijke lokale garage een bout en moer gehaald en weer vrolijk verder. Ging perfect, totdat na enkele dagen de V-riem weer los ligt. Inmiddels vraag ik me af waarom dit ook zo'n fragiel spansysteem is. Maar goed, weer opgespannen en vrolijk verder. Maar na een kilometer of vijftig een geluid wat me niet bevalt en jawel, weer de poelie van de dynamo losgelopen. Uiteindelijk zijn we na wat rekenwerk op de laadcapaciteit van de LG20 op de campings aan de netspanning zonder dynamo weer veilig thuisgekomen. (Je kunt met een TD dus prima >400 km op een volle accu rijden... :wink: ) Ik heb het zonet eens even bekeken, maar wat ik zie is dat mijn dynamosteun uitgelubberde, ovale gaten heeft. Zou dit de verklaring kunnen zijn voor die loslopende poelie's? Die tweede zat echt wel vast. En is er iemand die nog een poelie voor een D of TD 65 A in de aanbieding heeft?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door RVB »

Het is erg belangrijk dat je dynamo lastig tussen de steun komt. Met de bout kan daarna de steun de dynamo goed vastklemmen. Is de ruimte te groot dan lukt dat niet voldoende. De dynamo trekt scheef.

De oorzaak dat die ruimte te groot is is een afgesleten steun, een afgeseten dynamo... . maar ook sommige aftermarket dynamo s (!) Die hebben soms niet de juiste maat). Het gevolg is dat de steun te ruim is voor de dynamo. Hij kan met alle wil vd wereld de dynamo niet meer goed vastklemmen. De dynamo trekt scheef door de kracht van de V snaar. En de bout zélf geeft uiteindelijk de weerstand en deze wordt daarmee zijdelings belast.. je gaten worden ovaal.. en er vindt slijtage plaats aan het contactvlak dynamo-steun. Je bout wordt er ern bertje moe van... kapotte poelies, snaren en soms nog veel meer...

Waarschijnlijk moet je meer vernieuwen dan de poelie. Een ring tussen de houder en de dynamo kan mss helpen... zolang de dynamo maar zo wordt vastgeklemd dat hij niet scheef kán trekken.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb evt nog wel wat reserve materiaal in de aanbieding.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ah, mooi! Ik ga de rommel er morgen even afschroeven en een strijdplan maken. De bedradingsisolatie van de 3 polige stekker is ook doorgesleten bij de stekker, dus misschien ga ik ook wel updaten naar het nieuwere type met moer. Ik heb nog wat meters 10 mm2. En het andere spansysteem lijkt me ook wel wat. En misschien 90A ipv 65. Maar eens kijken of dat kan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door servicebus »

Of een upgrade naar multiriem.
Ik ben er alleen niet zeker van of dat gaat passen op een 1.6
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De dynamosteum was volledig uitgelubberd met ovale gaten. Met behulp van wat bussen en wat opboren is het weer spelingsvrij. En ik ga voor de 65A geschroefde B+ en D+ versie. Dan ben ik niet meer afhankelijk van de slecht verkrijgbare 055903845C.
20220507_183404(1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door servicebus »

Netjes opgelost zo
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door blauw »

Mooi verhaal van zelfredzaamheid. En respect voor je reisgenoten. Bij ons wordt op deze momenten de druk om de bus te verkopen aardig opgevoerd...

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In de 10 jaar dat ik de bus heb, heb ik nog elke vakantie gereedschap moeten gebruiken, dus het gezin is wat gewend. :buiken: Tot nu toe nog altijd zelf op kunnen lossen en rijdend thuisgekomen, maar ik snap het wel dat je er op een gegeven moment helemaal klaar mee bent dat er geen einde aan komt. Maar goed, er stonden 3 'moderne' campers onderweg langs de peage met pech, dus nieuwer is niet altijd betrouwbaarder.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door BusBart »

En die drie zijn niet klaar met een boutje en was bussen, daar ziet de factuur er wel anders uit!

Zoals met alle moderne auto's!
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onnozele dynamo acties met goed resultaat...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ha, oude koeien uit de sloot. Dit systeem mis ik niet. Ik ben zo blij met de zelfspannende multiriem op mijn Frankenstein mTDI! :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie