DG motor start slecht als ie warm is

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Vissekop »

Ben dit weekend op pad geweest met onze nieuwe aanwinst, heerlijk geslapen, mooie camping net goede faciliteiten ( de oprit van mijn ouders).

Een ding dat opviel dat de DG motor slecht start als ie warm is en dan een poosje stil gestaan heeft. Iemand een tip ?

Denk zelf aan slechte aanvoer van benzine door vapour lock, maar weet niet of dat een bekend probleem is bij onze busjes?

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Kire »

Dat schijnt voor te komen, met name bij een mechanisch aangedreven opvoerpompje. Het plaatsen van een elektrische opvoerpomp verhelpt doorgaans het probleem van vapour lock. Dan kan er eerst 'druk' opgebouwd worden voor het starten.
Maar het mechanische opvoerpompje kan natuurlijk een slecht sluitend terugslagklepje hebben.

Het inbouwen van een elektrisch opvoerpompje dient wel volgens de regels te gebeuren, zodat het pompje, in geval van een ongeval, niet dom door blijft pompen.....

Groet,

Erik

p.s. Iemand met een oude benzine Land Rover heeft een tijd geleden ook een elektrische benzinepomp gemonteerd. Netjes met de nodige beveiligingen.
Zie hier, compleet met foto's en schema's (en op de foto's te zien heeft hij dat kastje in de cabine voor de bijrijdersstoel gemonteerd, onder handbereik).
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Vissekop »

Klinkt 'plausible', bedankt voor de hint. Ik ga me eens in dat terugslag klepje verdiepen, en in het plaatsen van een elektrische pomp, dat Land Rover verhaal is een goed uitgangspunt. Heb ooit een dergelijke pomp met beveiliging op de MG B van mijn vader aangepakt, komt inderdaad ene en ander bij kijken. Mocht er nog iemand tips hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag..
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb zelf een dieseltje, dus van de WBX-ers heb ik geen verstand, maar als een terugslagklep niet functioneert, verwacht je dan niet eerder bij een 'koude' start dat het even duurt voor hij aanslaat?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Vissekop »

Dat is waar.. dat land rover artikel is mooi, staat ook een inertie schakelaar beschreven die bij een aanrijding de stroom onderbreekt. Die was bij de MG van mijn vader stuk gegaan.. was ff zoeken voordat we dat gevonden hadden..
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 05 apr 2022 21:51 Ik heb zelf een dieseltje, dus van de WBX-ers heb ik geen verstand, maar als een terugslagklep niet functioneert, verwacht je dan niet eerder bij een 'koude' start dat het even duurt voor hij aanslaat?
Als een terugslagklepje niet 100% afdicht dan loopt de druk (0,2 - 0,3 bar volgens het werkplaatshandboek) in de leiding naar de carburateur terug en kan er met name bij hete motor een dampbel in die leiding ontstaan. Dan moet je een poosje starten voordat het mechanische opvoerpompje die dampbel heeft weggewerkt. Dat starten dient dan met vol gas te gebeuren (zo staat als oplossing in de storingstabel).

Groet,

Erik.

p.s mijn WBX heeft injectie en al een elektrische opvoerpomp, die na op contact zetten even een seconde of twee draait; dan is er weer brandstofdruk.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Theo Postma »

De benzinepomp van de landrover, zit ook in de Rooie.
Als beveiliging wordt er een relais van Hella gebruikt voor LPG, er komt een oppik spoel om de bobine kabel.
Geen hoogspanning vonk? Geen spanning op de benzine pomp.
Hoef je nergens meer om te denken, of zelf iets omschakelen.

Theo
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Vissekop »

Dat is ook een slimme..
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
hadeve
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door hadeve »

Hoe het bij een DG is weet ik niet, maar mijn DF moet ik bij warme motor gas bijgeven bij het starten (tot vol-gas). Dit staat ook in de handleiding volgens mij. Hij springt dan ook altijd makkelijk en snel aan. Je ervaring met de diesel smurfen-bus kan dus anders zijn dan met je mooie Joker boxer met carburateur.
Groeten,
Karel

T3 1.9 DF
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Vissekop »

Dat komt bekend voor.. kwestie van wennen dus. Bedankt voor de tip
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door BusBart »

Theo Postma schreef: 06 apr 2022 16:21 De benzinepomp van de landrover, zit ook in de Rooie.
Als beveiliging wordt er een relais van Hella gebruikt voor LPG, er komt een oppik spoel om de bobine kabel.
Geen hoogspanning vonk? Geen spanning op de benzine pomp.
Hoef je nergens meer om te denken, of zelf iets omschakelen.

Theo
Hoi Theo,

misschien een stomme kijk op zaken, maar ik heb wel eens een auto met lopende motor op z'n kant zien liggen?
[[feuer]]

is niet vervelend bedoelt, maar wat ik in jouw verhaal lees dat de motor in zo'n geval altijd uitgaat?
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bart, de diy onderbreking van de benzine/opvoerpomp gaat enkel in werking als de motor stilvalt, uitvalt of wordt uitgezet. Wanneer je op de zij of kop ligt en de motor blijft draaien blijft de pomp ook werken. Eigenlijk een halve (schijn)veiligheid dus. Het voorkomt dus enkel dat bij stilstaande motor en contact op spanning de pomp blijft draaien.

Moderne veiligheid systemen schakelen de brandstoftoevoer uit na bepaalde G-krachten (aanrijding) maar meestal wordt dit bij een herstart ge-reset.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door BusBart »

Ja, dat idee had ik ook.

Bedankt.
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Theo Postma »

BusBart schreef: 26 apr 2022 19:42 is niet vervelend bedoelt, maar wat ik in jouw verhaal lees dat de motor in zo'n geval altijd uitgaat?
Wat je leest is dat als er geen hoogspanning is, de spanning afgeschakeld wordt, niet meer en niet minder.
Iets anders heb ik niet beweerd. [[thumbup]]
De opmerking was aansluitend op de vraagstelling van het doorpompen bij niet lopende motor.
Als er gesproken was over het op de kant liggen, had ik ws niet gereageerd.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Remko vermelde nog wel gebruik van een inertieschakelaar. Er wordt dus gepraat over twee manieren om de elektrische brandstoftoevoerpomp te onderbreken. Middels inertieschakelaar die bij bepaalde krachten uitvalt of middels relais die onderbreekt als er geen spanning op bobine staat. Je kan beide ook wel combineren....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DG motor start slecht als ie warm is

Ongelezen bericht door Kire »

Die Landrover man wilde eerst dubbele beveiliging middels zo’n lpg relais (met hoogspannings pick-up) en oliedruk. (Als de auto op zijn kant ligt is de kans groot dat de oliedruk weg valt, zelfs bij een Land Rover). Op aanraden van een lpg-inbouwer toch maar gekozen voor een inertieschakelaar en oliedruk.
Tegenwoordig is het verplicht dat auto’s met een elektrische brandstof pomp voorzien zijn van een inertieschakelaar.

Groet,

Erik
Plaats reactie