Roest T3 westfalie

Deel je werk met het forum,
Ralf
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2022 17:59

Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Ralf »

Hallo

Ben van plan om.een T3 westfalia 1987 te kopen
Rijd goed. Optische wel plekken.
Chassie lijkt hard.
Schuifdeur deuren en achterklep zijn goed.
Hierbij foto's van de plekken.
Zijn dit kostbare ingrepen
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat ziet er niet goed uit. Dit is wel een optelsom van alle plaatsen waar wat mis kan zijn. Aangezien het er op lijkt dat de bus enkele jaren eerder is overgespoten is er half werk aan schadeherstel/preventie uitgevoerd. (zoiets als busje oppoetsen en flippen vanwege de hoge kosten voor roestherstel) Probleem is dat de schade dus niet meer objectief te beoordelen is zonder heel goed te weten waar je mee bezig bent. Klein putje kan al een groot slecht hersteld probleem zijn dat je pas vindt zodra je eraan gaat werken.

# roest plekje zichtbaar aan raamrubbers is vaak maar een fractie van de schade.
# roest in naden zichtbaar is ook maar fractie van wat er aanwezig kan zijn.

goed herstel zal een veelvoud van de aanschaf zijn vermoed ik. Dat kan de investering waard zijn als je daar echt voor gaat. Maar dan moet het wel een echte westfalia zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RVB »

Fotos zijn lastig. Zelfs zonder fotos kan het soms lastig oordelen zijn.

Ik zie echt niks ongewoons. Dit is een bus zoals er vele zijn. En als dit het is, dan lijkt het mij echt geen slechte bus. De meeste bussers leven met bussen die meerdere aandachtspunten hebben. Maar niet alles wat onregelmatig is hoef je aan te pakken hoor.

De vraag is een beetje waarom je die plekken allemáal wilt aanpakken? (Bij sommige zie ik geen probleem) Of wil láten aanpakken. Ik zou op sommige plekken gewoon zelf iets smeren om de roest wat te remmen. En alleen wat doen als de veiligheid in het geding is of wanneer het probleem andere problemen veroorzaakt. ZOn hoek bij de voorruit bijvoorbeeld kan leiden tot nattigheid onder de vloermat... En dat zorgt weer dat de bodem daar gaat roesten. Maar ik zou als ik jou was ookmandere aandachtspunten onderzoeken. Hoe staat het met de draagarmen bijvoorbeeld.. hij je westfalia bus een hoogdak.. hoe is de goot... etc.

Ik zou je overigens wel willen adviseren om ook zelf , als je in zon bus wil gaan rijden en hem wilt (laten) onderhouden, echt een beetje te leren wat de aard van zon busje is. Dan kan je namelijk een beetje een inschatting maken wat de kosten zijn.

Succes, Rolf.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zie nu ook de foto op je voorsteltopic.. Hij ziet er netjes uit lijkt mij. ik zou alleen wat doen aan die plekken bij het raam... Desnoods kit je het even dicht.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Rolf, je hebt gelijk dat foto,s lastig zijn. Maar 30 jaar ervaring met T3 laat mij weten dat opgepoetste bussen met roest veelal meer verbergen dan ze laten zien. Bus in originele lak met zulke plekken zou te overzien zijn. Echter blazen en al bewerkte naden en zo te zien niet bewerkte sponningen maar wel overgespoten is een teken aan de wand.

Daar zijn gewoon kosten mee gemoeid als je het zelf niet kan of wil doen.

Dan rest de vraag wat het je waard is. Investeren en goed doen en wellicht na paar jaar op overwaarde quite spelen. Of afrijden en afschrijven en met enig geluk op quite spelen als de camperhype aanhoud.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door motnamol »

Roest bij raam is een probleem dat betekend vaak dat hij daar lekt en dan onder de rubbermat de bodem aan het roesten slaat.
Ook het zijpaneel achter bestuurder, een verborgen probleem achter de keuken kan alles verrot zijn zo te zien op foto is dat volgens mij ook al het geval.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk inderdaad ook dat keukenkantdorpel en raam prioriteit hebben. Maar ik vraag me ook af waarom je nog een T3 wilt kopen. De prijzen zijn absurd en je blijft ermee bezig. Als je een leuk camperbusje wilt zijn er betere alternatieven. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op mijn bus, maar wat hij nu waard is zou ik er in geen 100 jaar voor geven.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Ralf
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2022 17:59

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Ralf »

Aanschaf is rond de 10k
Iets investeren kan zeker.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RVB »

RoonT3 schreef: 14 mei 2022 19:52 Rolf, je hebt gelijk dat foto,s lastig zijn. Maar 30 jaar ervaring met T3 laat mij weten dat opgepoetste bussen met roest veelal meer verbergen dan ze laten zien. Bus in originele lak met zulke plekken zou te overzien zijn. Echter blazen en al bewerkte naden en zo te zien niet bewerkte sponningen maar wel overgespoten is een teken aan de wand.

Daar zijn gewoon kosten mee gemoeid als je het zelf niet kan of wil doen.

Dan rest de vraag wat het je waard is. Investeren en goed doen en wellicht na paar jaar op overwaarde quite spelen. Of afrijden en afschrijven en met enig geluk op quite spelen als de camperhype aanhoud.
Ik weet tamelijk goed wat busjes kunnen verbergen. Mijn idee van de bus is juist dat het wegmoffelen niet is gebeurd. Je kan nl. zien dat er aan is gewerkt.. Kortom het is vrij duidelijk wat aandacht nodig heeft. Op rnkele fotos zie ik nauwelijks een probleem. De hoeken achter.. dat is meestal niet zon probleem.. al vallen ze er af. Maar die kunnen nog wel even. De hoek van de schuifdeurrail... zit er mss een toedtrandje? Dat is echt beter dan de meeste bussen die ik zie. De instap. Die lijkt nog niet gelast... er is wel roest, maar voor een bus van die leeftijd minimaal. Dat zegt misschien ook wat. Verder oogt hij nog volledig en origineel... dat zegt mij dat er met zorg mee is omgegaan. . . Volgens mij is de basis prima om jaren plezier van te hebben. En mbt de financien. Een bus voor jezelf kost altijd geld. Maar daar heb je dan ook plezier van.

De prijs klinkt wel goed denk ik.

Maar ondanks mijn positieve visie over de bus zelf... er is een ander gevaar.. en dat ben ik het eens met eerdere sprekers... Een oud busje is de enige oldtimer die wordt aangeschaft door niet-oldtimer liefhebbers. En als eigenaar kom je er onherroepelijk achter wat het betekend om er een te hebben; een auto die is gemaakt om hooguit 10 jaar mee te gaan. En die kan je leven tot een hel maken als het niet jouw ding is. Je geeft mij de indruk tot die groep te horen. (Ik wil jeniet in een hoek zetten, maar je helpen een juiste keuze te maken)


Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dus als je verliefd wordt, houd de kop erbij... :mrgreen: De vlakke rand achter de bumper kan ook veel zeggen. Geen tot weinig roest betekent dat hij droog is gestald of al is aangepakt op dit punt. En mocht je voor de bijl gaan: we slepen je er door! :buiken:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

10K voor deze staat aan de carrosserie? Laat me niet lachen. Er is absoluut geen vakkundig roestherstel uitgevoerd als je de dicht gesmeerde naden ziet en blazen in de lak aan vuldop en zijwand. Laat staan de niet behandelde sponningen en instap 'want dat valt wel mee'. Ook lakwerk oogt verre van strak met volgens mij nog zichtbaar schuurwerk. Juist dat maakt dat er is weggemoffeld.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Tja, kat in de zak, gaat dat nog op tegenwoordig? Waarde van de bus kan je willen bepalen aan wat er in de markt gevraagd wordt maar is dat ook reëel? Dat de vraag/aanbod/hype/lifestyle de prijs kan opdrijven geloof ik wel. Het is aan je zelf om te bepalen of je daar in mee wil gaan. Zo ja dan komt de kat in de zak snel dichterbij. Voor forumleden met een bus is het makkelijk praten. Deze hebben die veelal in een andere (prijs)tijd aangekocht en goed onderhouden. Ze kennen de bus inmiddels door en door en hebben het proces van vallen en opstaan al doorlopen. Alleen al onderdelen voorziening kan een knappe uitdaging worden om de bus fatsoenlijk op te knappen. Er zijn puristen die heel lang naar NOS spullen zoeken of 1 of meer bussen achter de hand houden voor slooponderdelen/plaatwerk.

Ik zou toch aanraden te bekijken wat er aan aanbod is met minder werk. Wellicht wat duurder maar als je budget voor reparatiewerk hebt kan dat al een stuk interessanter worden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RVB »

"Voor forumleden met een bus is het makkelijk praten."

Heb jij geen bus meer dan? 8)

Ik denk dat een ieder hier ziin best doet om een genuanceerd antwoord te geven. Maar zoals je ziet.. zoveel mensen, zoveel....

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Rolf, ik heb 2 bussen en een vrachtwagen maar geen VW meer :roll:

Kan je op een VW-busforum een objectief antwoord krijgen? Alle positief oriënterende antwoorden ten spijt, wie staat er uiteindelijk aan de lat met die bus? Vraag was of reparatie een kostelijke ingreep gaat zijn. De locaties duiden er al op dat je rondom de bus moet aanpakken. Dat is bij elkaar veel werk. Voor de plekken moet je best veel uitbouwen om het goed te doen en dan is het nog afwachten wat je dan tegenkomt. Dat is allemaal te doen, maar tegen welke kost, inspanning en tijdsbestek. Dat hebben we nog niet gehoord, hoe Ralf erin staat. Er zijn diverse aanpakken van alles uitbesteden tot alles zelf doen en ertussenin. En bij alle manieren heb je successen en gefaalde projecten. Uiteindelijk is 'Das Beige' gesneuveld omdat ik tijd tekort kwam om hem terug op te bouwen zoals ik voor ogen had. Ik had hem eenvoudig rijdbaar kunnen maken maar met roesthersstel, preventie en in stand zetten rijwerk en motor zou dat een te lang lopend project worden. Conserveren was ook geen optie omdat ik de werkplaats gewoon nodig heb voor mijn werk. Uitbesteden was geen optie omdat je dan ook eerst alle onderdelen moet hebben liggen om niet aan een half dood paard te laten trekken. Nu besteed ik mijn tijd aan het zakelijk wagenpark, is net zo'n hobby zonder einde....

Er zit een roesthersteller op het forum die wellicht (in een PM) een idee over de kosten heeft voor Ralf.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Ewout »

Hoi Ralf, je hebt een bus gevonden die op alle klassieke T3 plaatsen roest (dus waarschijnlijk ook nog roest achter de voorbumper).
Als je alle roest professioneel wil laten vervangen door vers staal, praat je al gauw over 10-15k (incl geheel nieuw spuiten).
Als je vooral wil Camperen en je bus hoeft niet in showroomconditie te zijn zou ik - zoal ook hierboven gezegd - de roest bij je voorruit herstellen (geeft lekkage) en de achterwand van je keukenblok. Douwe van T3 roestherstel kan dat vast wel voor je doen. Alle andere plekken zou ik tijdelijk behandelen en de komende jaren aanpakken….MITS de bus als geheel het waard is (hoeveel km op de klok, technische staat etc. En diesel is ook een aandachtspunt). Twee weken geleden stond er een keiharde benzine T3 met gereviseerde motor op MP voor € 16,5. Weliswaar geen Westfalia, maar in mijn ogen een veiliger investering.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Roest T3 westfalie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mijn bus was wel enigszins vergelijkbaar toen ik hem kocht, behalve dat het achter de voorbumper nog puntgaaf was. Ik heb toen de bus helemaal gestript en aangepakt met BranthoKorrux nitrofest, carrosseriekit van Sika en 2K lak. Daarna alles behandeld met Mike Sanders Fett en Owatrol ter opfrissing van de bodembescherming. Dit heeft mijn bus 10 jaar lang roestvrij gehouden, maar inmiddels komen op de achterste delen in de naden de eerste aandachtspunten weer. In die 10 jaar heb ik een bult mooie lange reizen met de bus gedaan op gravelwegen, in bossen en inmiddels zijn alle technische delen vervangen of gereviseerd. Gewoon alles gaat een keer kapot als je een bus wat langer hebt, hoe goed je bus ook is. Ik doe alles zelf, maar zelfs dan is het onderhoud en wegenbelasting prijzig. Ik ben niet meer rationeel en kan het betalen, maar het is economisch en qua betrouwbaarheid geen aan te raden investering. De bus vraagt altijd aandacht, zelfs als je accepteert dat hij nooit in concourstaat zal zijn. Maar het is allemaal zelf te doen of te leren en dat maakt de bus voor mij de domste en beste aankoop die ik ooit gedaan heb.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie