AFN Tdi loopt op 3 cilinders bij warme motor.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
MrAnderson
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2022 20:23

AFN Tdi loopt op 3 cilinders bij warme motor.

Ongelezen bericht door MrAnderson »

Goedemiddag allen,

Even kort voorstellen.. Ik ben Leo, nieuw op het forum en beschik over een VW Transporter T3 camper van 1982 met een AFN Tdi motor.
Na een lang project van ombouw heb ik eindelijk de motor aan de praat en rijd de bus als een beest :D !!
Alleen als de motor op temperatuur komt begint hij op 3 cilinders te lopen stationair..
Geef je een beetje gas loopt hij weer op 4 en zakt het toerental weer naar +/- 850 a 875 rpm begint hij weer op 3 te lopen.
Voor de rest bij warme motor rijd hij super! trekt als een beest en loopt gewoon goed.

Het volgende heb ik al gedaan.

Brandstoffilter vervangen. (eerst gevuld met Diesel fuel treatment van JB)
Brandstof systeem reiniger door de diesel.
Brandplaatjes verstuivers vervangen.
Brandstofpomp dynamisch optijd gezet met de computer er aan.
Komstoters gecontroleerd op slijtage. (zijn als nieuw)
Een flinke rit gemaakt van +/- 400km.

Geen foutcodes in de computer.

Wie heeft een idee of tip? Ik heb al heel wat af gegoogled maar kom niet echt verder.

Groet Leo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AFN Tdi loopt op 3 cilinders bij warme motor.

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Leo, welkom,

Ik ben natuurlijk benieuwd naar je compressie. Want als die niet in orde is, dan ligt daar ws een oorzaak.
Verder kan ik slechts wat ideeen opperen.
1 er van komt wel eens voir bij de niet-tdi motoren. Ik ken de tdi motoren niet om te weten of wat ik zeg ook van toepassing kan zijn. Wanneer de motor begint te haperen bij stationair, kan de brandstofpomp niet goed vast zitten. Vergeten vast te draaien of slijtage in het onderdeel. Het betreft de bout aan de achterzijde van de pomp. De pomp gaat te veel trillen/resoneren waardoor het mechaniek in de pomp zijn werk niet meer goed doet. De pomp moet t.o.v. het blok niet! kunnen bewegen.

Verder; zijn de verstuivers nieuw? / getest?
Hoe doet het blok het bij iets hogere toeren. Loopt hij gelijk rond? Of zit er nog een onbalans in?
Welk toerental heb je bij een koude motor? (Ligt het aan de toeren of de temperatuur?)

Groetjes Rolf
Plaats reactie