Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door rick »

Uiteindelijk blijkt ondanks de revisie het probleem weer terug waar het de eerste 500 km goed ging. Dat lijkt mij erop te wijzen dat de oorzaak in de bak zit.
Als de bak door het bedrijf is gemonteerd is en je andere zaken min of meer kunt uitsluiten komt het neer op garantie en service van het bedrijf. Bedrijf zal dus onderzoek moeten doen. Breng het bedrijf altijd schriftelijk op de hoogte van de problemen en verzoek daarbij om een oplossing.

Het zelf op zoek gaan naar de oorzaak (b.v. bak demonteren) is niet verstandig omdat dat je de garantie kan kosten.
Jens zegt dat dat het onmogelijk is dat het toplager nu al kapot is. Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt. Hoewel?
Het geluid wat je hoorde toen de bak nog niet gereviseerd was kwam door een defect toplager zei Jens. En nu hoor je hetzelfde geluid na 500 km na de revisie?
Een toplager kan natuurlijk ook op korte termijn kapot gaan. Voldoet b.v het priseasuiteinde aan de tolerantie of is deze "bijgewerkt".Is het vet op de juiste manier aangebracht? Heeft de gedeelde prise-as voldoende vrije beweging. Is het toplager bij montage beschadigd of tijdens het monteren van de bak? Is het toplager van voldoende kwaliteit? En zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen. Het blijft zo, naar mijn mening (zeker als de bak ook door hem gemonteerd is) hij onderzoek moet doen en misschien doe ie dat ook wel.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb een dun alu hitteschildje aan de uitlaat dat bij elke tak in de berm weer krom is en geluid maakt bij lage toeren in eerste 2 versnellingen. Enkel bij optrekken en niet meer als je koppeling indrukt of gas loslaat. Dacht eerst ook van alles aan de aandrijving maar is enkel met de resonantie in lage toeren in lage versnelling..... Enige oplossing is terug buigen of steviger schildje maken. (de zincor bodembeschermingplaten dekken dit niet af en hebben echt hun verdienste heb ik al gezien en gemerkt)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

Maak je geen zorgen Rick, Jens werkt volledig mee om de oplossing op te sporen en verhelpen. Morgen hebben we een afspraak.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zag nu de foto's pagina terug. Revisie incl. de vermelde onderdelen voor 1000,- is aan lage kant. Een revisieset met pakkingen en lagers kost los al 740,- incl. Daar kan een revisiebedrijf wel goedkoper aankomen maar dan nog....de set heeft nog niet eens alle lagers en wat je nog zou willen/kunnen vervangen of verbeteren na 30+ jaar.

De nieuwe price-as op foto lijkt mij niet nieuw. Ik zie dat je lagerschild ook ingelopen was. Had je speling op, of los dubbelkegelrollenlager? Ik weet niet meer zeker wat de oorzaak bij mijn bak was van het inlopen op lagerschild. Denk de speling op het diff, maar dit kan ook gekomen zijn door los kegelrollenlager. Ook vanwege het aluminium slijpsel wat tot een fijne kleverige pasta was verworden heb ik echt alle lagers incl. de naaldlagers vervangen, de schakelmoffen, clips en ook de synchroonwielen welke nog de 3 haakse scheurgevoelige inkepingen hadden. Die heb jij er ook inzitten. Daarnaast de schakelas opnieuw (uitgeboord) en gelagerd en gelijk ZA oliespatplaten. Het nieuwe lagerschild was de versterkte versie zodat je het kegelrollenlager niet persé hoeft te fixeren met een stalen ring om zeker te zijn.

Ik zal even navragen wat de oorzaak van inlopen op lagerschild was. foto geeft de zwakke plekken op deze synchroonwielen welke vanaf 1990 als verbeterde versie met afgeronde hoeken zijn toegepast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

RoonT3 schreef: 12 sep 2022 14:45 Ik zie dat je lagerschild ook ingelopen was.
Ja, dat is gevlakt.
Gevalklt huis2.jpg
Ik heb zo'n 8.000 km gereden met het kapotte toplager. Ik neem aan dat mede daardoor de prise-as is gaan zwabberen en allerlei speling in de hele bak heeft veroorzaak. Ik wil nu voorkomen dat dat weer gebeurt. Daarom is voor mij een check van het nieuwe toplager essentieel. Helaas moet de bak hiervoor weer los. Ook verdenk ik het nieuwe druklager (Luk) van geluid maken; bij het aangrijpen hoor je soms wat gierend geluid. Dat had ik met de oude Sachs niet.
Het lastige is dat al deze geluiden er meestal niet zijn, maar af en toe dus wel. Vervelend als je op het punt staat naar Griekenland af te reizen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

de 'echte' prise as loopt aan het einde langer en meer taps toe. al weet ik niet of dat wat uitmaakt.
het lukt me niet een voldoend scherpe foto te maken.
maar als (als) inderdaad het toplagertje weer kapot is, lijkt mij de verlengde prise as toch de allereerste verdachte.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

die 'inloopsporen' op het einddeksel drukken alleen het grote kogellager aan. en dat draait niet op de buitenring als het goed is. kan ook niet draaien, tenzij er veel meer kapot is.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

ja zie dat de inloopsporen op het deksel zitten. Maar ik bedoelde dan de passing van het lager in het lagerschild (en sowieso de passing van het kegelrollenlager). Als het grote kogellager te los zit kan de buitenrand dus meedraaien en inslijten op het deksel. Dan helpt vlakken niet, passing moet goed zijn of moet het deksel het lager (klemmend)borgen? Dan vraag ik mijzelf nog af of datzelfde lager aan de binnenzijde van het lagerschild ook slijtage heeft gegeven (kan zijn dat de axiale belasting enkel op het deksel ligt) Maar misschien moet ik me even onthouden, mijn bak was van een syncro en steekt net wat anders in elkaar.

De ingekorte price-as heeft wel een afgeschuinde rand, maar zo te zien minder zacht verlopend als een originele. Dat kan misschien bij plaatsen net voldoende randje geven dat je toplagertje ontzet? Toplager heeft aan 1 zijde als goed is een afdichtingringetje en aan welke zijde moet dat? Bij verschillende merken zit merkje/tekst verschillend namelijk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

het lager wordt geborgd door een pen in de montageplaat van het keertandwiel van de achteruit. dus kan niet meedraaien.
exact diezelfde "inloopsporen" zitten op 2 verschillende deksels die ik hier heb, wat mij doet denken dat de fabriek die zelf aangebracht heeft.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

en stel dat die ingekorte prise as net iets te lang is waardoor hij als alles warm is net klem komt te zitten?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RVB »

(mooi topic. Er wordt lekker diep op de materie ingegaan. Ik geef toe. Ik snap er weinig van. maar ik krijg echt zin om n bak uit elkaar te halen. )

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

w.m.weemhoff schreef: 12 sep 2022 19:20
exact diezelfde "inloopsporen" zitten op 2 verschillende deksels die ik hier heb, wat mij doet denken dat de fabriek die zelf aangebracht heeft.
Ja als je goed kijkt lijkt het er zeker op dat het spoor in het gietstuk af fabriek zit. Bij zoeken op getriebe deckel t3 vind je er meer met die 'sleuf'.

Bij mij was dat hoofdlager dus te los in de passing en heeft de R en G versnelling aan de behuizing gevreten. G tandwiel was ook wel defect. Dat hoofdlager hebben ze een beugel voor bedacht waarbij er vervolgens wel een stuk van dat deksel weggefreesd (die rand met de 'sleuf') moet worden voor plek van de beugel. Het nieuwe HD-lagerschild is van een sterkere legering gegoten dan de oorspronkelijke series waardoor het hoofdlager niet meer los zou komen, daarbij zitten er naast de passing ook óortjes' waar die beugel in bevestigd wordt met M6 boutjes in tapgaten. Bij de oorspronkelijke verzie kan dat maar met M5 boutjes door het huis. Bij de SA versie met m6 boutjes door het huis. Origineel en SA versie hebben te weinig vlees voor getapte gaten. Dubbelkegelrollenlager was dacht is enkel te los (de borgmoer) en met axiale speling waardoor het diff kapot gelopen was. Ergens zorgde dit er wel voor dat de R en G ook van de plek gedrukt werden.

de WBX heeft een 298mm price-as (langere doorn waar toplager op zit) en de diesel versie 287mm maar met beduidend kortere doorn?

Maar dat klopt allemaal nog niet met de storing die Leo geeft...

Hebben andere bussers al eens meegekeken? Ben benieuwd wat je nu gaat vinden.

Edit, naar aanleiding van de lengte van de price-as heb ik de afgebeelde ingekorte as proberen te schalen.

Ik kom op een verschil van ca. 0,6 tot 1,5 cm ten opzichte van een TD/D priceas. Dus de doorn van de ingekorte is langer dan de TD/D versie maar korter dan de WBX versie van busschmiede. Maar om zeker te zijn moet je nameten. (ik heb geschaald op diameter van de doorn 15 mm en dan de lengte van de doorn, lengte doorn + spiebaan, lengte doorn tot (en met) glimmend center. Dat schaalt allemaal ongeveer in zelfde orde met de aangegeven marge tussen WBX/D-TD?ingekorte versie.)

als ik de originele ook nog schaal kom ik op 1 tot 5 mm verschil met de busschmiede TD/D price-as.

Lijkt erop dat de 'nieuwe' (ingekorte gebruikte wbx price-as?)dus te lang is?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

de syncrobak verschilt natuurlijk op een paar essentiële onderdelen van de gewone bak, die beugel waar jij het over hebt kan ik me niks bij voorstellen.
bij de gewone bak worden de r en de 1, wat bij de syncro de g is, afgesteld door een loopring onder de r en een loopring tussen de 1 (g) en het axiaallager in het huis. dat is er bij de 4bak niet.
mijns inziens zijn allebei die grote lagers, dus het dubbele kegellager en het grote kogellager de zwakke plekken. zo gauw daar speling op komt gaat alles wat daar om heen zit ook mis.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

RVB schreef: 12 sep 2022 19:56 (mooi topic. Er wordt lekker diep op de materie ingegaan. Ik geef toe. Ik snap er weinig van. maar ik krijg echt zin om n bak uit elkaar te halen. )

groetjes Rolf
wees welkom, ik heb nog 2 bakken liggen die uit elkaar mogen.
het is echt wel heel interessante techniek! en na de eerste keer ga je er steeds meer van begrijpen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hier filmpje van een lagerschild met de 4 oortjes rond de passing van hoofdlager en andere zijde de stalen beugel die het lager insluit. De modificatie met gerichte oliekoeling is wellicht over de top, maar als je veel lange snelle ritten maakt misschien wel op zijn plaats. Volgens mij is dit niet de ZA-versie maar de na-productie van VW met de grotere oortjes zodat montage in getapte gaatjes mogelijk is. De na-productie was indertijd volgens mij een Busschmiede actie, volgens mij was dat de enige aanbieder.

https://www.youtube.com/watch?v=k0MT9nV ... rnoDeGraaf

Nu verschillen de lagerschilden van de oorspronkelijke bakken (4/5/syncro, maar welke verschillen moet ik daarlaten, zie onderdeelnummers)maar de na-productie was geschikt voor de 4/5 bakken en syncro. De 091 301 117C met oortjes zou op de nieuwere 4/5 bakken en syncro passen. de oudere 4 bak is anders.

Bij een oorspronkelijk lagerschild komen de boutjes erg dicht op de rand van het lager. Met de oortjes kan dat wat verder eraf en ipv M5 naar M6.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

interessant, ik zou nooit verwacht hebben dat dat lager het risico loopt eruit gedrukt te worden, zeker niet omdat het al door het deksel opgesloten wordt.
wel dat het door de axiaalkrachten kapot gedrukt kan worden of ieg versneld verslijten.
ik ben er zelf over aan't piekeren of ik daar geen taatslager kwijt zou kunnen.
van de syncro weet ik niet, maar het lagerschild van de 4- en de 5 bak is in elk geval uitwisselbaar. gelukkig voor mij.

overigens heb ik nog even gekeken, en het lager steekt ongeveer 0,5mm boven het lagerdeksel uit, dus het vlakken van dat einddeksel lijkt een heel erg slecht idee.
hoewel de voornaamste consequentie zal zijn dat ie op de naad zal gaan lekken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Plaats reactie