1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
bryanv
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2022 12:58

1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door bryanv »

Hoi allen,

Als ik met mijn T3 2.0 CU stop aan een stoplicht en dan terug wil vertrekken lukt het mij bijna niet om hem terug in de 1ste versnelling te krijgen. Ik moet dan bij stilstand de koppeling loslaten en opnieuw indrukken, daarna kan ik wel naar 1ste.

Iemand hier ervaring mee? Is dit normaal bij deze bussen of hoort dit niet?

Alvast bedankt

Groet,
Bryan
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door motnamol »

lijkt op lucht in koppelings cilynders of een van de koppelings cilinders zijn slecht.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door RVB »

Het hoort niet. Nu leert iedereen soms leven met sommige dingen die niet horen. Maar ik zou dit als ik jou was wel even uitzoeken.

Ik denk niet dat het een probleem is met de koppeling. Als hij niet goed zou ontkoppelen doordat de platen niet ver genoeg uit elkaar gaan, dan is het niet logisch dat hij het wel doet als hij kort er voor de bus in stilstand, in zijn neutraal en gekoppelt had staan. Terwijl hij het niet doet als je kort ervoor in zijn neutraal, in stilstand met een ingetrapte koppeling staat. Denk ik dan...

Er gebeurt dus blijkbaar iets wat niet klopt als de bus is ontkoppelt waardoor hij niet in zijn 1 kan. Ik denk zelf dat het de beveiliging is die zorgt dat je niet in zijn 1 kan als je nog rijdt. Er zal een as in de bak zijn die ten onrechte aan het draaien is.. misschien?

Ik heb zelf eens ervaren dat ik bij een versnellingsbak die aan het overlijden was in zijn neutraal met mijn koppeling niet ingetrapt met hordtjes en stootjes iets van aandrijving had. Inwendig (in de Vbak) ging er dus een as meedraaien ondanks het feit dat hij in zijn neutraal stond. Destijds was het uberhau t de vraag of hij nog in de versnelling schoot... Het was mijn laatste ritje met die bak toen. Het zou in mijn ogen eerder in de Vbak kunnen zitten.

Ik weet het antwoord dus niet he. Ik redeneer wat rn wellicht kun je met asnvullingen van anderen uiteindelijk er achter komen wat het kan zijn.

vr.gr. Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door Kire »

Daar heb ik met mijn bus geen last van.

Met een Land Rover wel eens gehad dat de gever-cilinder voor de koppeling inwendig lek was. (geen uitwendige lekkage te zien! olie liep inwendig terug naar het reservoir).
Lang met ingetrapte koppeling staan (en in de 1e-versnelling), dan begon de auto op een gegeven moment langzaam te rijden (en dat is niet leuk als je voor een drukke weg staat om over te steken).
Ook een versnelling inschakelen lukte niet, na lang staan met ingetrapte koppeling. Koppeling op laten komen en weer intrappen en dan lukte inschakelen van een versnelling wel weer.

Groet,

Erik.

p.s. Het inschakelen van de eerste versnelling bij een te snel rollend voertuig gaat bij mijn bus (ook) niet, maar dat komt door de korte overbrenging van die eerste versnelling (de synchromesh krijgt de tandwielen dan niet op de benodigde snelheid), dubbel-clutsen en tussengas helpt dan wel.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door casss »

Een goed experiment kan zijn;
De pook tegen de eerste versnelling aanhouden op zo’n moment dat hij er niet in wil en dan de motor uitzetten.
Als hij er dan ineens inschiet is de kans groot dat je druklager of drukgroep niet vrij draait.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maar is de 2e dan ook niet 'hakerig'? En de afstelling/slijtage van de glijmoffen van het stangenstelsel van de bediening even nalopen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb dit ook gehad en de hoofdkoppelingcilinder bleek (een beetje) lek.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
bryanv
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2022 12:58

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door bryanv »

casss schreef: 17 jul 2022 09:04 Een goed experiment kan zijn;
De pook tegen de eerste versnelling aanhouden op zo’n moment dat hij er niet in wil en dan de motor uitzetten.
Als hij er dan ineens inschiet is de kans groot dat je druklager of drukgroep niet vrij draait.
Nee, dit is het niet. Schiet er niet in bij het uitzetten van de motor.

Het is heel eigenaardig, soms gaat het een hele tijd goed en soms gaat hij er nooit in.

Verder merk ik dat als je eerst wat gas geeft en dan in zijn 1 zet dat het meteen lukt, ongeacht of de koppeling is ingedrukt of niet tijdens het gas geven.

Hij is af en toe ook wel wat hakerig in alle versnellingen.

Groet,
Bryan
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door RVB »

Het wisselende beeld en het hakerige komt overeen als je Vbak niet meer goed is. Gelijkaardige problemen zijn in de loop van de tijd hier regelmatig besproken. Ik zou daar ook verder zoeken.

Maar allereerst zou ik de olie van je bak checken. Wieweet...

groetjes Rolf
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door rick »

Ook schakelstangenstelsel nalopen op speling, geleiding en bevestiging.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt het stangenstelsel nog even loshalen vd bakbediening en dan met de hand de versnellingen even nalopen of ze dan makkelijk en weerstandsloos inleggen. Als dat zo is: stangenstelsel. Gaat dat waardeloos: bakolie etc etc
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
bryanv
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2022 12:58

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door bryanv »

Vandaag bij René Vis op Texel langs gegaan, hij heeft de pook wat bijgesteld.

Sindsdien geen problemen meer gehad, hij gaat zonder problemen meteen in zijn 1.

Wel trekt hij schokkend op, alsof je in een te hoge versnelling staat, maar dan in alle versnellingen.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door servicebus »

Schokkend optrekken kan de koppeling zijn.
Of het neusnubber van de versnellingsbak is vergaan, en geeft ongecontroleerde bewegingen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door RVB »

bryanv schreef: 20 jul 2022 21:53 Vandaag bij René Vis op Texel langs gegaan, hij heeft de pook wat bijgesteld.

Sindsdien geen problemen meer gehad, hij gaat zonder problemen meteen in zijn 1.

Wel trekt hij schokkend op, alsof je in een te hoge versnelling staat, maar dan in alle versnellingen.
Gefeliciteetd. Dat is nog altijd het mildste probleem wat je kunt hebben. Ik ben overigens wel benieuwd wat nu het verband is met de koppeling eerst laten opkomen waardoor hij wel in zijn versnelling kan komen. (De aanvankelijke vraag). Als iemand dat weet ...

Groetjes Rolf
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door rick »

Rolf, met wat 'extra' speling in het neusrubber beweegt een en ander in het stangenstelsel mee en daarmee ook de pook die daarmee is verbonden. Dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Schokkend optrekken wijst zoals gezegd op een slecht neusrubber. Een voet op het gaspedaal kan daar op meebewegen waardoor met intervallen onbedoeld gas wordt gegeven wat het effect versterkt. Dat is tenminste wat ik ondervond bij een slecht neusrubber.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken

Ongelezen bericht door RVB »

rick schreef: 22 jul 2022 14:56 Rolf, met wat 'extra' speling in het neusrubber beweegt een en ander in het stangenstelsel mee en daarmee ook de pook die daarmee is verbonden. Dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Dank voor je antwoord.

groetjes Rolf.
Plaats reactie