Krukas keerring lek V-bak zijde
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Krukas keerring lek V-bak zijde
Beste VW Bussers.
Wij hebben net een VW T3 1981 (type 1979) 2 ltr CU gereed na een complete motorrevisie.
Direct na inbouw hadden wij al flinke olie lekkage en de T3 markeerde goed zijn territorium.
Op garantie is er een nieuwe krukas keerring gemonteerd omdat daar duidelijk olie lekkage te zien was.
HELAAS, lekt die nieuwe keerring net zo veel en de T3 markeert nog steeds zijn territorum.
Het blijkt dat het revisie bedrijf nu meerdere T3's, met dezelfde olie lekkage problemen hebben rijden.
Dit kan mogelijk betekenen dat er iets is met de huidige keerringen.
WIE O WIE:
Weet meer over de te gebruiken krukas keerringen?
Bij welke leverancier zijn die te koop?
Wie heeft hier meer ervaring mee?
Graag zie ik een antwoord via dit topic. Alvast bedankt.
Haije.
Wij hebben net een VW T3 1981 (type 1979) 2 ltr CU gereed na een complete motorrevisie.
Direct na inbouw hadden wij al flinke olie lekkage en de T3 markeerde goed zijn territorium.
Op garantie is er een nieuwe krukas keerring gemonteerd omdat daar duidelijk olie lekkage te zien was.
HELAAS, lekt die nieuwe keerring net zo veel en de T3 markeert nog steeds zijn territorum.
Het blijkt dat het revisie bedrijf nu meerdere T3's, met dezelfde olie lekkage problemen hebben rijden.
Dit kan mogelijk betekenen dat er iets is met de huidige keerringen.
WIE O WIE:
Weet meer over de te gebruiken krukas keerringen?
Bij welke leverancier zijn die te koop?
Wie heeft hier meer ervaring mee?
Graag zie ik een antwoord via dit topic. Alvast bedankt.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Hallo Haije,
Ik heb een weekje geleden bij een DJ motor beide krukaskeerringen vervangen en aan de vliegwielkant vindt je dan 3 stalen ringen met een lagering achter het vliegwiel. Deze ringen bepalen de axiale speling van de krukas en als deze speling te groot wordt (meer dan 0,15mm) dan kan de keerring hier gaan lekken. In het vliegwiel zit een rubber afdichting, zijn ze die niet vergeten? En de buitenkant van het vliegwiel kan ook een groef hebben gekregen daar waar hij in de keerring draaid.
De 3 stalen ringen vergeten?
Waarschijnlijk zit het probleem niet in de keerring zelf?
Er zit in het Carter op de naad ook een kanaaltje onder en boven om de olie terug te kunnen laten in het Carter, deze mag ook niet dicht zitten.
René
Ik heb een weekje geleden bij een DJ motor beide krukaskeerringen vervangen en aan de vliegwielkant vindt je dan 3 stalen ringen met een lagering achter het vliegwiel. Deze ringen bepalen de axiale speling van de krukas en als deze speling te groot wordt (meer dan 0,15mm) dan kan de keerring hier gaan lekken. In het vliegwiel zit een rubber afdichting, zijn ze die niet vergeten? En de buitenkant van het vliegwiel kan ook een groef hebben gekregen daar waar hij in de keerring draaid.
De 3 stalen ringen vergeten?
Waarschijnlijk zit het probleem niet in de keerring zelf?
Er zit in het Carter op de naad ook een kanaaltje onder en boven om de olie terug te kunnen laten in het Carter, deze mag ook niet dicht zitten.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Toevallig erleden week ook de keerring vervangen van een CU vervangen .de keerring in het vliegwiel was door ouderdom zo hard geworden dat het plastic leek. deze maar gelijk vervangen.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Toevallig verleden week ook de keerring van een CU vervangen .de keerring in het vliegwiel was door ouderdom zo hard geworden dat het plastic leek. deze maar gelijk vervangen.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Aan allemaal,
Het gaat hier om een gereviseerde motor waar alles aan vervangen is. Dus ook die betreffende keerring.
Deze krukas keerring is ook voor de tweede keer vervangen.
Zoals aangegeven blijft deze krukas keerring lekken.
Haije.
Het gaat hier om een gereviseerde motor waar alles aan vervangen is. Dus ook die betreffende keerring.
Deze krukas keerring is ook voor de tweede keer vervangen.
Zoals aangegeven blijft deze krukas keerring lekken.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Volledige revisie is toch ook garantie? Of is het antwoord dat meerdere bussen deze lekkage hebben na hun werkzaamheden ook gemeld voor je de revisie in opdracht gaf? Als de krukas slijtsporen zou hebben is er niet volledig gereviseerd?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Beste RoomT3,
Weet je nog wat mijn vraag was?
GARANTIE is er natuurlijk.
Wat ik wil weten is waar er ANDERE krukas keerringen zijn van merk en type die wel olie dichtheid garanderen.
En zeker de mensen die een zelfde ervaring hebben als wij, en die daar een oplossing voor hebben gevonden.
Het heeft geen zin om een derde krukas keerring van het zelfde merk en type er in te drukken die vervolgens weer gaat lekken.
Haije.
Weet je nog wat mijn vraag was?
GARANTIE is er natuurlijk.
Wat ik wil weten is waar er ANDERE krukas keerringen zijn van merk en type die wel olie dichtheid garanderen.
En zeker de mensen die een zelfde ervaring hebben als wij, en die daar een oplossing voor hebben gevonden.
Het heeft geen zin om een derde krukas keerring van het zelfde merk en type er in te drukken die vervolgens weer gaat lekken.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Ik heb 5 jaar terug 1 van Elring geinstalleerd. Die is (nog) dicht...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Mijn excuses, ik zie dat ik alleen de optie "ander merk keerring" in mijn antwoorden had mogen gebruiken. Zie al mijn gegeven antwoorden dan maar als niet geschreven. Succes met de oplossing
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Ja, hoe durf je constructief mee te denken! Stel je voor dat dit het probleem veroorzaakt...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Hallo Allemaal,
@René @Roerdomp, ALLE INFORMATIE is welkom. Het gaat erom dat de olie lekkage wordt opgelost.
Haije.
@René @Roerdomp, ALLE INFORMATIE is welkom. Het gaat erom dat de olie lekkage wordt opgelost.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Ik zag bij Boelm verschillende keerringen ook met dubbele afdichtlippen.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Haije, kwaliteit van onderdelen wisselt sterk. Ook 'merk'onderdelen hebben goede en matige producties of her-verpakte oriëntexpress onderdelen. of een ander merk/type keerring in jouw geval iets kan garanderen gaat niemand je kunnen vertellen. Het is toch wel een optelsommetje van René zijn verhaal ook of de dichting zijn werk kan doen. Wel typisch dat een revisiebedrijf dan blijkbaar keerringen installeert die niet aan de verwachting voldoen. Juist zij zouden het inzicht moeten hebben wat en waar te krijgen is. Dan is het bij demontage nog eens goed na te meten wat de toleranties zijn.
Ik zoek meestal een optie na bij technische groothandel. Er is veel (standaard) te krijgen. Volgens mij is het voor een CU 75x95x10 maatvoering? Ik kom ook 75x95x12 tegen? Ik zou een viton keerring nemen (materiaal) is beste temperatuur bestendig. Victor Reinz zou origineel kwaliteit zijn.... Bij CT/CZ zit een kleinere keerring, daar hebben ze bij Boelm diverse uitvoeringen met lip(pen) voor.....
Los van wat er allemaal op de markt is zou ik zelf bij zo'n probleem de toleranties en metingen van de as op papier/gedocumenteerd willen zien.
Ik zoek meestal een optie na bij technische groothandel. Er is veel (standaard) te krijgen. Volgens mij is het voor een CU 75x95x10 maatvoering? Ik kom ook 75x95x12 tegen? Ik zou een viton keerring nemen (materiaal) is beste temperatuur bestendig. Victor Reinz zou origineel kwaliteit zijn.... Bij CT/CZ zit een kleinere keerring, daar hebben ze bij Boelm diverse uitvoeringen met lip(pen) voor.....
Los van wat er allemaal op de markt is zou ik zelf bij zo'n probleem de toleranties en metingen van de as op papier/gedocumenteerd willen zien.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
@RoonT3,
Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee.
Ik heb de info door gestuurd.
MVG,
Haije.
Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee.
Ik heb de info door gestuurd.
MVG,
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
Ik heb zelf een chronische lekkage gehad doordat het loopvlak van het vliegwiel door een soort corrosie niet meer vlak was. Dit was niet heel duidelijk zichtbaar. Na vervangen van het vliegwiel en de keerring was het gefixed.
Hierbij nog een interessant artikel van gowesty die lekkage problemen ook ervaren hebben:
https://gowesty.com/blogs/article-libra ... seal-story
Hierbij nog een interessant artikel van gowesty die lekkage problemen ook ervaren hebben:
https://gowesty.com/blogs/article-libra ... seal-story
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Krukas keerring lek V-bak zijde
@ ReneK,
Zeer interessante informatie.
Bedankt.
Duidelijk is geworden dat het een veel voorkomend probleem is.
Haije.
Zeer interessante informatie.
Bedankt.
Duidelijk is geworden dat het een veel voorkomend probleem is.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010