Versnellingsbak

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hylkeanne schreef: 22 aug 2022 09:41 Als dit toch waar zou zijn, dat Volkswagen bij het invoeren van het nieuwere type versnellingsbak (091/1) de motorsteunen heeft aangepast, waardoor de motor verder naar achteren geplaatst is, hoe kan het dan dat het niet uitmaakt of je een oude 091 of de nieuwere 091/1 plaatst, als het differentieel op dezelfde plek zit? Waarom heeft Volkswagen dan een wijziging aan de motorsteunen gedaan, als ze allebei passen? Dat zou dan niet moeten kunnen.

Zoals ik al eerder schreef, de versnellingsbakken zijn even lang. De voorzijde van de versnellingsbak, getriebedeckel genoemd in het Duits, daar zit wel verschil in. Die van de 094 (5 versnellingen) is beduidend groter om plaats te bieden aan de extra tandwielen. Het grote verschil tussen de 091 en 091/1 is de aansluiting van de schakelstang en de aansluiting voor de achteruitrijlampen en niet de lengte, die wordt bepaald door de getriebedeckel.

Meine Gute.

Hylke
zoals bekend heb je uiteraard gelijk.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

mijn eerste reacties buitelen over elkaar heen en strijden om voorrang :-)
ga je nou appels (t2) met peren (t3) vergelijken?
heb jij eigenlijk enig idee hoe de 'oude' bak van de t3 er uit ziet?
weet jij ook maar iets af van het verschil in de motorophanging van t2 versus t3?
waar lees jij dat ik zeg dat de 4bak niet korter is dan de 5bak?
heb jij ooit weleens in de motorruimte van een '81er diesel gekeken?
heb je voor dit soort dingen al eens hulp gezocht?

uitsluitend om jou te ergeren heb ik vanmiddag even de getriebedeckels van de 'oude' en de 'nieuwe' 4bak opgemeten.
de 'oude' is buitenwerks 5,5cm, de 'nieuwe' , gemeten zonder de verhoging voor de montage van de steun, 6,5cm.
bij de 5bak komen daar nog een aantal centimeters bij.
vw vond het waarschijnlijk makkelijker de motor naar achteren te verplaatsen dan de chassisbalk te veranderen.
mijn 'theorie' is, vrees ik, tamelijk solide ijzer. en iedere jan doedel kan dat met eigen ogen verifiëren, als ie überhaupt weet hoe te kijken.
overigens is 'mijn theorie' vrij algemeen bekende kennis. zij het niet bij jou dus.

maar voor de rest, je hebt gelijk!
sorry, sorry, sorry als ik een andere indruk wek!
je hebt gelijk!
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zijn dat niet 2 dezelfde plaatjes? Wel een interessante discussie trouwens. Het hangt een beetje van je mening af of het lagerdeksel wel of niet bij de bak hoort. Ik zou zeggen van wel, want zonder functioneert je bak niet en loopt de olie eruit...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door leof »

hylkeanne schreef: 22 aug 2022 23:40 (en geen idee wat het Nederlandse woord voor getriebedeckel is).
Versnellingsbakdeksel.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

onze hylke voelt zich kennelijk zo in het nauw gebracht dat hij zijn toevlucht gaat nemen tot onbeschofte pb's.
maar op verzoek, het nummer is F 24-C-175000.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

Gaat het gesprek nu hierover? 2 verschillrnde motordragers. zMet ca. 5 cm verschil. Zie uitleg in mijn eerdere link.
Motorhalter.jpg
groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik vind het steeds interessanter worden, deze discussie. Even los van de irritatie hier en daar is het een bijzonder verhaal.
Helder is verschil in lagerdeksel, met als gevolg andere versnellingsbaksteunen voor de diverse lengtes versnellingsbak. Maar hoe zit het nu met die motorsteunen? Is het niet zo dat ze bijvoorbeeld 'tijdelijk' de motor naar achteren verplaatst hebben met behoud van de 'oude' baksteun? En toen ze een keer de distributieriem gingen vervangen, dachten: "nee, dit is ook niks..." :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door motnamol »

Tjonge tjonge . Ik heb wat aangehaald met mijn verhaaltje over een DK bak . hahaha
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb door de jaren heen diverse motoren en versnellingsbakken aan elkaar geknoopt.
Ook wel oud type bak uitgewisseld met nieuw type bak.
Behalve dat de schakelstangen aangepast moeten worden heb ik geen pas problemen ondervonden.
Volgens mij nog wel eens ergens het wiegframe uitgewisseld van oud naar nieuw of andersom.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

motnamol schreef: 23 aug 2022 17:48 Tjonge tjonge . Ik heb wat aangehaald met mijn verhaaltje over een DK bak . hahaha
Je kunt een oplossing bij een probleem bedenken, en je kunt een probleem bij de oplossing bedenken.
T is maar net hoe je het benadert.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door Coen »

Mijn moeder zei altijd: het sop is de kool niet waard.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

Doe mij maar een flesje velgreiniger
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

Om even bij de les te blijven,
De 50mm die Rolf heeft aangegeven betreft WBX/LBX.
Voor de rest heeft wat mij betreft iedereen gelijk.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door motnamol »

Groot gelijk Douwe .want ongelijk is een boggel.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

versnellingsbakdeksel2.jpeg
versnellingsbakdeksel3.jpeg
1 getriebedeckel van de oude 4bak, en 1 van de nieuwe 4bak. beiden met de bijbehorende steun. allebei van een diesel.
het plaatje van de 5bak moet ik schuldig blijven, daar zit nog een bus aan vast.

Helder is verschil in lagerdeksel, met als gevolg andere versnellingsbaksteunen voor de diverse lengtes versnellingsbak. Maar hoe zit het nu met die motorsteunen? Is het niet zo dat ze bijvoorbeeld 'tijdelijk' de motor naar achteren verplaatst hebben met behoud van de 'oude' baksteun? En toen ze een keer de distributieriem gingen vervangen, dachten: "nee, dit is ook niks..." :mrgreen:

vw heeft de hele bak herzien en de 5bak en syncrobak gemaakt. die 5bak en syncrobak hebben een stuk langer versnellingsbakdeksel gekregen omdat daar de nieuwe 1/ gelandegear in ondergebracht moest worden. gemakshalve hebben ze toen voor alle bakken, ook de 4bak, dezelfde motorsteunen gebruikt.
hylkes kletsverhaaltje over geluiddemping toont alleen dat hij geen notie heeft waar hij over praat.
en inderdaad maken de aandrijfassen een hoek ten opzichte van het wiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

Maar hoe zit het nu met die motorsteunen? Is het niet zo dat ze bijvoorbeeld 'tijdelijk' de motor naar achteren verplaatst hebben met behoud van de 'oude' baksteun? En toen ze een keer de distributieriem gingen vervangen, dachten: "nee, dit is ook niks..." 
De eerste dieseltjes zijn gemaakt in het lbx tijdperk. In die tijd was er nog geen spraken van 5 bakken en andere luxe. Ze kregen o.m.
- een 91 bak, meestal een DM
- een bijvulvat kvs met de opening aan de bovenzijde
- een olievulpijp met oliepeilstok in 1. Dit was een rechte( !) Lopend van de opening in het carter naar het inspectieluikje.
In de bijlage zie je op plastje 2 het bijvulvat. Plaatje 3 de olievulbuis/peilstok de oude motordrager; en de tekst geeft aan dat er een aparte instructie is tot en vanaf een datum ergens in 1982 voor het uitbouwen van de motor.

Met de introductie van de WBX bedachten ze dat ze een nieuwe generatie bakken wilde hebben, ander stangenstel en ook een 5 bak; je moet met je tijd mee. Het probleem met de laatste was dat de bak te lang was om tussen de chassisbalken te passen als de motor op dezelfde plek zou blijven zitten. De motorruimte werd in die tijd btw. Wel iets aangepast, maar de balken verplaatsen was different koek denk ik zo.. Ze hebben toen de positie van de dieselmotor veranderd. Iets naar achteren.(voor de benzine exemplaren kan je niet echt spreken van een andere positie. Want er werd een andere motor geintroduceerd) met die positiewissel moest er wat worden aangepast. O.a. het volgende:
- een smaller bijvulvaatje met een dop aan de zijkant
- een olievulbuis met een kronkel er in omdat de ruimte tussen motor en achterkant auto krap wasgeworden.
- en omdat die nieuwe vulpijp geen plaats bood aan de peilstok, bedacht men een peilstok met die lange buis naar de bovenkant van het blok.

Het baksteunen aanbod is iets wat mijn pet te boven gaat. In mijn eerdere link worden deze wel beschreven. En er is een foto van 5 van de 6 steunen voo schakelbakken.

Er zitten verschillen in de motordragers. Ik heb hier nog oude liggen van een 81 bus. De foto van 2 draagarmen van dezelfde kant van een paar berichten terug laat duidelijk zien dat de positie van het motorrubber verschilt. Van 1 kant zijn de onderscheidende nummers van oud vs nieuw(of nieuw vs oud: 251199203E en 251199203F

De moraal van dit verhaal voor een diesel:
Met de oude motordragers past je 5 bak niet
Metde nieuwe motordragers past wel de oude 4 bak
Met de nieuwe motordragers komt je vulpijp en peilstok on de knel (mocht je die uberhaubt nog gebruiken)

[[bye]]

Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie