Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Patrick_V
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:30

Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door Patrick_V »

Goedemorgen,

Gisteren heb ik de waterpomp van mijn T3 vervangen door een nieuwe. Alles zit fantastisch maar ik blijf met een vaag iets zitten.
De poelie ligt nu +/- 6,3mm te ver naar de waterpomp toe (richting voorkant bus) waardoor deze niet meer uit lijnt.

In overleg met boelm deze waterpomp besteld:

https://boelm.nl/waterpomp-compleet-t3- ... 1010a.html

er zat een 025121019 in , met thermostaathuis 025121117C

Alles past en is correct maar de poelie lijnt niet uit. Bestaan er poelies met offset of zijn er iets van vulringen hiervoor verkrijgbaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door motnamol »

Misschien poeli omdraaien
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Patrick_V
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:30

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door Patrick_V »

Helaas, dat had ik al geprobeerd maar dan loopt hij zelfs tegen de waterpompbehuizing aan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kan het zijn datje een vroege 1900 cc hebt? (pre 1983) zie info op webshop TK bij waterpomp 1900cc tot 1985. Kan zijn dat de waterpomp bouwkundig anders is waardoor je een andere (tweedelige) poulie moet hebben. Als dat zo is zal het zijn dat de oude waterpomp productietechnisch waarschijnlijk niet meer interessant is voor op de markt.

https://tk-carparts.de/wasserpumpe-82-785-025121010a

https://tk-carparts.de/keilriemenscheib ... 25121031ab


Bitte beachten:

Bei Motorkennbuchstabe DH bis Baujahr 12/82 und bei Motorkennbuchstabe DF, DG bis Baujahr 02/83 muss die vorhandene einteilige Riemenscheibe durch die zweiteilige Riemenscheibe der nachfolgenden Bauzeit benutzt werden! OE Vergleichsnummer der Riemenscheibe 025121031A und 025121031B
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Patrick_V
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:30

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door Patrick_V »

Hey Roon, bedankt voor je antwoord.

Ik heb inderdaad een 1.9 DF 44kW en heb op de gok gisteren alvast een tweedelige poelie 025 121 010 A&B besteld bij Boelm. Ik wil er woensdag nog mee weg dus ik dacht we zien wel of het de goede is, zoniet is het een paar euro vergokt.
Er zit nu een poelie op met oem nummer 060 121 031... die kan ik bijna nergens terug vinden. Iemand zal die zal die wel in een oude doos gevonden hebben :D
Ik laat wel weten of het is gelukt als hij binnen is!

gr Patrick
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Een vulring van 6 mm maken of laten maken. Deze mag in aluminium zijn zelfs in verschillende delen.
Let op de lengte van de bouten!
succes
Groeten Theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Patrick_V schreef: 15 sep 2022 08:20
Er zit nu een poelie op met oem nummer 060 121 031... die kan ik bijna nergens terug vinden. Iemand zal die zal die wel in een oude doos gevonden hebben :D
Ik laat wel weten of het is gelukt als hij binnen is!

gr Patrick

Voor het vervangen liep de riem blijkbaar wel met de andere poulies in lijn. Met andere waterpomp en dezelfde poulies en wel een verschil kan het verschil dan ook maar enkel in de pomp zitten.

Als je dus een vaste poulie had is het waarschijnlijker dat er een oude waterpomp gemonteerd zat, of dat de motor ooit eens compleet gewisseld is door een ouder blok met waterpomp. Eind jaren 90 was het al niet te zeggen wat nog origineel aan een bus was van begin 80er jaren tenzij alle facturen en eigenaren bekend waren. ( en ja die mensen zijn er die tot elk vervangen boutje ringetje en moertje het bewaard hebben)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Patrick_V
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:30

Re: Waterpomp Poelie lijnt niet uit na vervangen waterpomp

Ongelezen bericht door Patrick_V »

Nou het was vandaag binnen en ik heb hem gemonteerd. Hiij lijnt perfect uit!
Ik zal binnenkort eens even op zoek gaan naar het motornummer want zoals al gezegd is zal deze waarschijnlijk geswapped zijn ergens in zijn leven.

Maar voorlopig loopt als een zonnetje nu!
Plaats reactie