Tectyl overspuiten?

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hoi t3 liefhebbers,

De tectyl onder mijn bus begint op sommige plekken dun te worden. Brokkelt een soort van af.

Kan ik daar simpelweg met een spuitbus een nieuwe laag tectyl overheen zetten? Of moet eerst alle oude tectyl weggehaald worden?

Hier wat foto’s
https://postimg.cc/gallery/csjDhtZ

Groet!
Rogier
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je kan de oude tectyl opfrissen. Bodem goed reinigen en losse delen wegkrabben. Welke middelen je gebruikt hangt misschien af welk product er nu onder zit. Even een proefstukje kan je helpen welke middelen/methode wel of niet te gebruiken. hier kan je wel wat info/materialen vinden.

https://www.korrosionsschutz-depot.de/r ... ffrischen/

Opletten dat in je wielkast een speciale kautschuk laag zit (dikke kitlaag,strijkkit achtig spul) en deze wil je heel houden (steenslag bescherming). Maar deze kan ook al bladderen van roest aan overlapse naden en de gordelbevestiging.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door rick »

Forum bevat de nodige informatie over dit onderwerp.
Tik b.v "tectyleren" in het zoekscherm of een andere handige zoekterm.

Tectyleren is volgens mij een niet meer veel toegepaste methode van conservering. Ik denk dat de bus met andere materialen is geconserveerd.

Het herstellen van de laag is heel veel werk en er komen veel meer zaken bij kijken dan een beetje krabben en overpuiten (b.v. oude kitnaden, doorgeroeste plekken onder de oude laag of rondom bevestigingen, holle ruimtes)

https://www.t3-infos.de/t3-infos_d.html
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Dank voor de reacties
Groet, Rutger
YT-88
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:30

Re: Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door YT-88 »

Mijn bus was getectyleerd. Ik heb dat zo veel mogelijk weg laten stralen en de bus laten dinitrollen. Die tectyl bleek zijn werk goed te hebben gedaan. Er hoefde niks aan de bus gelast te worden. Uitzonderlijk, kreeg ik te horen. Met de dinitrolbehandeling zou ie de komende 30 jaar vooruit moeten kunnen, mits ik het bijhou. Ga ik doen.
Harry
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Tectyl overspuiten?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je de losse stukken hebt verwijderd is Owatrol het middel wat de oude Tectyl opfrist en door zijn kierwerking vocht verdrijft uit naden en roest stabiliseert. Daarna overkwasten met nieuwe Tectyl Underbody coat, eventueel verdund met Owatrol. Dit is de snelste en meest effectieve manier. Maar... afhankelijk van hoe intesief je de bus gebruikt dien je de verzegeling wel jaarlijks te controleren en eventueel bij te werken. De genoemde site van Korrosionschutzdepot is een handig hulpmiddel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie