Remdruk onregelmatig

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

Hallo allemaal op dit forum,
Sinds 2 maanden bezitter van een VW T3 Transporter van 1987 en ben bezig met de remmen.

Vraag: Ik heb alle remmen ( schijven, blokken, trommels, remschoenen) en leidingen vervangen. Tevens is de hoofdremcilinder en de remkrachtverdeler vervangen.
Ik heb het systeem onder druk ontlucht en is helemaal lucht vrij.
Als ik 3x op de rempedaal trap heb ik druk op alle remmen. als ik vervolgens de rempedaal loslaat en 5 seconden wacht en weer intrap, trap ik het pedaal tegen de bodem. Remdruk wordt niet opgebouwd.
Omdat ik dacht dat de nieuwe hoofdremcilinder ( hoewel nieuw) heb ik deze om kunnen ruilen voor een ander en dit heeft het probleem niet opgelost.

Ik ben zeg maar ten einde raad. Even gedacht dat het de rembekrachtiger nog zou kunnen zijn omdat deze als enige niet vervangen is. Maar deze zou ook bij stilstand en niet draaiende motor gewoon de hoofdremcilinder moeten activeren.
Zijn er leden die mij kunnen helpen? Alvast bedankt. Richard
Groet, Richard
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door timeaa »

Dan moet je toch ergens een lek hebben waar moet de remvloeistof anders naartoe. Als je het pedaal naar de bodem kan trappen gaat de remvloeistof ergens heen ofwel de hoofdremcilinder is inwendig lek maar dat zou gek zijn als dat 2 keer gebeurt. wat is het merk?
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door casss »

Je zou ook nog wat andere dingen kunnen controleren;
Hebben de remcilinders op de achteras de juiste diameter zuigers? Bij een te dikke diameter heb je meer afstand op het pedaal nodig. Andersom geldt dit ook voor de diameter voor de hoofdremcilinder.
Daarnaast zou er nog iets mis kunnen zijn gegaan met het monteren van de remschoenen achter. Als ik het mij goed herinner zit daar een zelfstellend mechanisme, wat ook verkeerd gemonteerd kan worden.
gr, Cas
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Heb je op druk met pedaal ontlucht of heb je vacuum ontlucht vanaf de nippels? Per nippel of alle vier inéén. Afstelling remschoen van je trommelrem gedaan voor het ontluchten? Want alleen op het zelfstellende vermogen komt dat niet goed. Blijft je remolieniveau op peil of moet je bijvullen (en lekkage?) Koppeling werkt?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

timeaa schreef: 24 okt 2022 14:58 Dan moet je toch ergens een lek hebben waar moet de remvloeistof anders naartoe. Als je het pedaal naar de bodem kan trappen gaat de remvloeistof ergens heen ofwel de hoofdremcilinder is inwendig lek maar dat zou gek zijn als dat 2 keer gebeurt. wat is het merk?
Het gekke is als ik een aantal keren pomp dan houd hij de druk vast. Op het moment als ik het pedaal loslaat en na korte tijd weer intrap dan gaat ie weer tot de bodem. Merk niet bekend. Paruzzi huismerk denk ik.
Groet, Richard
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

casss schreef: 24 okt 2022 20:08 Je zou ook nog wat andere dingen kunnen controleren;
Hebben de remcilinders op de achteras de juiste diameter zuigers? Bij een te dikke diameter heb je meer afstand op het pedaal nodig. Andersom geldt dit ook voor de diameter voor de hoofdremcilinder.
Daarnaast zou er nog iets mis kunnen zijn gegaan met het monteren van de remschoenen achter. Als ik het mij goed herinner zit daar een zelfstellend mechanisme, wat ook verkeerd gemonteerd kan worden.

Ik zou niet weten of de diameter juist is. Ben er vanuit gegaan dat de nieuwe van Paruzzi de juiste zijn. En ja dat zou wel eens van invloed kunnen zijn op het pompvolume van de hoofdremcilinder. De remschoenen moet je handmatig stellen voordat je de trommels monteert. En ze stellen ook zelf bij als de slijtage toeneemt. Daarna kan je nog bijstellen via een opening op de achterzijde met een schroevendraaier.
Laatst gewijzigd door Richard_1962 op 25 okt 2022 06:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

het klinkt als lucht in het systeem. het ruikt naar lucht in het systeem. het voldoet exact aan alle beschrijvingen van lucht in het systeem.
gek genoeg denk ik dus toch aan lucht in het systeem.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

RoonT3 schreef: 24 okt 2022 22:13 Heb je op druk met pedaal ontlucht of heb je vacuum ontlucht vanaf de nippels? Per nippel of alle vier inéén. Afstelling remschoen van je trommelrem gedaan voor het ontluchten? Want alleen op het zelfstellende vermogen komt dat niet goed. Blijft je remolieniveau op peil of moet je bijvullen (en lekkage?) Koppeling werkt?
Hi,
Ik heb een ontluchting apparaat die druk zet op het remvloeistof reservoir en automatisch de vloeistof bijvult. Zo kan ik makkelijk alleen ontluchten. Eerst achterremmen en daarna de voorremmen ontlucht. Mijn remvloeistof blijft op peil en er is geen lekkage. De koppeling werkt goed.
Groet, Richard
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

w.m.weemhoff schreef: 25 okt 2022 01:36 het klinkt als lucht in het systeem. het ruikt naar lucht in het systeem. het voldoet exact aan alle beschrijvingen van lucht in het systeem.
gek genoeg denk ik dus toch aan lucht in het systeem.
Maar ik kan wel druk opbouwen als ik een aantal malen het pedaal intrap.
Groet, Richard
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door krisg »

Het is naar mijn gevoel al niet ok dat je 3 keer moet pompen voor je druk hebt op alle remmen.
En begrijp ik het goed dat dat maar 1 keer lukt ?
Zonder veel kennis van zaken lijken de gegeven suggesties, lucht en/of lek, toch niet zo verkeerd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Kire »

Richard_1962 schreef: 25 okt 2022 06:29 Maar ik kan wel druk opbouwen als ik een aantal malen het pedaal intrap.
Precies, drie keer trappen en je hebt de lucht samengeperst. En vervolgens heb je remdruk.
Rem los en de samengeperste lucht drukt de remvloeistof weer terug in het reservoir.

Groet,

Erik
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door timeaa »

Het systeem is gescheiden voor en achter dus als je achter een lek hebt hebben de remmen voor daar geen last van dus dat is gek. Mijn ervaring is dat als je de nippels losdraait en gewoon laat druppelen en verder niks doet en ze dan weer vast zet je dan zelfs gewoon remdruk hebt maar ik heb tegenwoordig ook zo een apparaat met een pompje die je plaatst op de hoofdremcilinder en als je dan de nippel opendraait komt er direct onder druk vloeistof uit en lucht.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

krisg schreef: 25 okt 2022 06:59 Het is naar mijn gevoel al niet ok dat je 3 keer moet pompen voor je druk hebt op alle remmen.
En begrijp ik het goed dat dat maar 1 keer lukt ?
Zonder veel kennis van zaken lijken de gegeven suggesties, lucht en/of lek, toch niet zo verkeerd.
Nee dat is niet goed, maar het hele systeem is luchtvrij. vanaf de hoofdremcilinder 1,5 liter remvloeistof doorgespoeld.
Ik ga kijken of ik de achterremmen kan isoleren om te checken of het probleem er nog steeds is. Hetzelfde kan ik proberen met de voorremmen.
Groet, Richard
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

Kire schreef: 25 okt 2022 13:28 Precies, drie keer trappen en je hebt de lucht samengeperst. En vervolgens heb je remdruk.
Rem los en de samengeperste lucht drukt de remvloeistof weer terug in het reservoir.

Groet,

Erik
Hi Erik,
Uit ervaring weet ik hoe lucht in de leidingen aanvoelt, zeg maar een verend gevoel op het pedaal. Dit is bij mij echter niet het geval. Na enkele malen trappen voelt het pedaal hard aan.
Groet, Richard
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

timeaa schreef: 25 okt 2022 17:29 Het systeem is gescheiden voor en achter dus als je achter een lek hebt hebben de remmen voor daar geen last van dus dat is gek. Mijn ervaring is dat als je de nippels losdraait en gewoon laat druppelen en verder niks doet en ze dan weer vast zet je dan zelfs gewoon remdruk hebt maar ik heb tegenwoordig ook zo een apparaat met een pompje die je plaatst op de hoofdremcilinder en als je dan de nippel opendraait komt er direct onder druk vloeistof uit en lucht.
Hi Tim,

Ja werkt uitstekend met zo'n remontluchter op het reservoir.
Lijkt erop dat er veel vloeistof terugstroomt waardoor ik weer veel moet pompen om druk te krijgen. Om te kijken of het de voorzijde is of achterzijde ga ik de boel proberen te isoleren. Dus remdruk alleen naar voren en alleen naar achteren. Aan de voor en achterzijde zitten T blokjes die de vloeistof verdelen over links en rechts. Kijken of ik hier tijdelijk even een blokkade op kan zetten.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door René »

Ha Richard, ik lees dat je alles aan remonderdelen vervangen hebt maar nergens lees ik hoe je de remschoenen achter afgesteld hebt?? Als je nieuwe schoenen en trommels monteert zul je de handremkabels eerst helemaal terug moeten stellen voordat je de schoenen afstelt op de trommelmaat.
Met goed afgestelde schoenen heb je direct druk op je pedaal bij een niet draaiende motor oftewel zonder rembekrachtiging, start je je motor dan zakt het pedaal een paar centimeter weg. Als de schoenen goed afgesteld zijn zet je je handremkabels op maat zodat je de handrem een klikje of 5 a 6 kunt aantrekken. Bij de eerste klik mag je al wrijving voelen als je je wiel draait.
Ieder jaar was het bij mijn bus met de apk weer afkeur van de remmen achter, ik stond op het punt om er schijven op te zetten achter ;)

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie