Beste Forum-Leden,
Voor mijn VW T3 2.0cv (benzine, injectie, luchtgekoeld) motorblok heb ik een nieuwe bobine gekocht.
Ik was namelijk van mening dat mijn oude het slechter deed als deze warm was.
De bobine leek het goed te doen nadat ik van de snelweg af kwam en merkte dat ik niet meer boven de 3300 toeren uit kwam. De motor hield hierboven in. De dag erna leek dit pas vanaf 3900/4000 toeren te zijn, maar later toen de motor warmer was deed hij het weer rond de 3000.
Naar huis gereden, meteen de oude Bobine er ingezet en het probleem was er niet meer.
De oude bobine is een Bosch (verder info is niet meer af te lezen).
De nieuwe bobine die ik er in had gezet is een Beru Bobine (113905115).
Ik heb nu twee vragen:
1. Hoe kan dit?
2. De bobine die er nu inzit is echt heel oud en ik wil deze als nog vervangen, maar voor welke?
Groet,
Tobias
Bobine T3
Re: Bobine T3
Volgens het onderdelenboek heeft de CV een bobine met onderdeelnummer 043905115C.
Die zijn er plenty te koop, zowel origineel Bosch (https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/e ... slot/2053/) als after market (https://www.onderdelenshop24.com/182491 ... ti-marelli).
Mijn ervaring is dat bobines zelden kapot gaan.
Die zijn er plenty te koop, zowel origineel Bosch (https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/e ... slot/2053/) als after market (https://www.onderdelenshop24.com/182491 ... ti-marelli).
Mijn ervaring is dat bobines zelden kapot gaan.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Bobine T3
Beste Leo,
Bedankt voor het snelle antwoord. Volgens de winkel was de bobine die ik heb gekocht ook een after market, maar toch liep ik tegen het beschreven probleem op.
Dan ga ik denk ik toch maar voor de Bosch op hoop van zegen.
Groet,
Tobias
Bedankt voor het snelle antwoord. Volgens de winkel was de bobine die ik heb gekocht ook een after market, maar toch liep ik tegen het beschreven probleem op.
Dan ga ik denk ik toch maar voor de Bosch op hoop van zegen.
Groet,
Tobias
Re: Bobine T3
Hoi Tobias, wat maakt jou denken dat de bobine slecht is? Op de gok onderdelen vervangen is kostbaar en kan weinig effectief zijn. Een BERU is gewoon goed. 2 kapotte bobines is ongeloofwaardig / niet logisch.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Bobine T3
Hoi Michel,
Zoals beschreven dacht ik dat de bobine stuk was omdat hij warm niet goed starten.
Helaas kreeg ik bij de vervangende Bobine dus het probleem van de toeren wat meteen was opgelost toen ik de oude Bobine er in had gezet. Als ik op dat moment niks anders verander kan dat in mijn ogen alleen maar aan de nieuwe bobine liggen, toch?
De oude blijkt het dus nog te doen, maar dat neemt niet weg dat het vreemd is dat de nieuwe bobine, die volgens meerdere voldoet aan de specificaties, die "gedrag" vertoont.
Groet,
Tobias
Zoals beschreven dacht ik dat de bobine stuk was omdat hij warm niet goed starten.
Helaas kreeg ik bij de vervangende Bobine dus het probleem van de toeren wat meteen was opgelost toen ik de oude Bobine er in had gezet. Als ik op dat moment niks anders verander kan dat in mijn ogen alleen maar aan de nieuwe bobine liggen, toch?
De oude blijkt het dus nog te doen, maar dat neemt niet weg dat het vreemd is dat de nieuwe bobine, die volgens meerdere voldoet aan de specificaties, die "gedrag" vertoont.
Groet,
Tobias