Niveau uitlezen watertank

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Niveau uitlezen watertank

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Vorige week maar eens met de waterniveausensoren (die ik al meer dan een jaar had liggen) aan de gang gegaan.
Reden is dat de tankvlotter, welke ik ooit uit een benzinetank had gesloopt, het al heel lang niet meer deed.
Idee was om dat met waterniveausensoren te doen die aan de buitenkant van de watertank zitten.
Voordeel: geen gedoe met gaten.
In een eerder topic had ik al laten zien dat ik deze als sensor voor het ruitensproeier reservoir had ingezet (laat een led branden als de ruitensproeier wordt bediend, terwijl het niveau onder een bepaald niveau is).
Nu was het idee om 5 sensoren te koppelen aan een 5 segmenten led display.
De schakeling wordt gevoed wanneer de kraan wordt bediend, zodat je meteen ziet hoe het met de voorraad staat als de kraan wordt bediend.
De schakeling kan ook apart met een schakelaartje worden bediend, zodat je deze bij het tanken kunt uitlezen.
Schakelaartje en led display heb ik in de omvormer van het zonnepaneel ingebouwd, omdat ik niet nog meer gaten in de bus wou maken.

Omdat het lastig is om bij de zijkant van de tank te komen, heb ik de sensoren in een stevig stuk PVC schuim (weet eigenlijk niet hoe dit heet) laten vallen en dat in een spleet tussen chassis en tank geschoven. Voordeel is dat deze ook weer eenvoudig kunnen worden verwijderd.

Eén en ander getest en het werkt goed :-)

Enkele foto's:
20230319_122155.jpg
sensoren in PVC schuim
20230319_203041.jpg
sensor
20230319_203027.jpg
inbouw in zonnepaneelregelaar
20230325_202847.jpg
het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Niveau uitlezen watertank

Ongelezen bericht door Coen »

Mooi gemaakt!!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Niveau uitlezen watertank

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kleine speurtocht.... ok dat vierkant blokje bovenop de regelaar met de streepjes..... Laadregelaar zelf heeft ook 5 blokjes en ik dacht al hoe heeft hij dat daarin kunnen aansturen.... mooi [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie