Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Hoi,

Ik heb een paar dagen terug een T3 1,9wbx 60pk gekocht.
Natuurlijk meteen even flink mee gereden!

Tijdens het rijden op de autoweg (~90) begon na ca. 30 minuten de motor enorm te stotteren/in te houden. Zodra ik dan de koppeling intrap draait de motor netjes stationair, als ik (met ingetrapte koppeling) wat gas geeft zoemt hij ook mooi. Laat ik de koppeling echter weer opkomen dan stottert en bokt hij weer als een gek. Op een gegeven moment de bus maar aan de kant gezet.

Ik kon hem niet direct starten: de startmotor zei alleen maar klik en de lampjes gingen ff wat zachter branden. Na een minuut of wat (2-3) startte de bus gewoon en kon ik, zonder stotteren doorrijden naar Groningen.

Vervolgens kon ik (na 9 uur hard werken) in Groningen de bus niet starten. Ik dacht eerst de accu leeg, maar dat was het niet. Nadat ik hem in zijn achteruit zette en een heel klein stukje achteruit liet rollen + de koppeling op liet komen kon ik hem daarna gewoon starten. Vervolgens begon de bus, weer na ongeveer een half uur, te stotteren op de autoweg. Weer aan de kant gezet: weer niet willen starten. Toen probeerde ik het nog een keer (ik stond op een heuvel) en weer kon ik de bus gewoon starten nadat ik hem eerst een "zetje" had gegeven met heuveltje af de koppeling laten opkomen. Ik heb toen even gecheckt: de benzinetank zuigt voor zover ik kan horen niet vacuum.

Als het een brommer was zou ik bijna denken een warmloper. Maar dan vind ik het weer gek dat de auto gewoon doorloopt als ik de koppeling in trap tijdens dat stotteren, ik zou verwachten dat hij dan uitvalt?

Heeft iemand enig idee waar ik het hier moet zoeken?
Dingen die ik hoe dan ook nog ga doen: benzinefilter en luchtfilter vervangen, vacuum slangetjes controleren.
Greets,
Mark
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door casss »

Dit zou vuil in de tank kunnen zijn, waardoor een aanzuigopening op een gegeven moment dicht raakt. Zet je de motor uit, dan zakt het vuil weer naar beneden.
gr, Cas
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door motnamol »

Doet mij denken aan een stroom probleem. check ook de accu kabels of de klemmen goed vast zitten op de accu.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

casss schreef: 11 mei 2023 07:57 Dit zou vuil in de tank kunnen zijn, waardoor een aanzuigopening op een gegeven moment dicht raakt. Zet je de motor uit, dan zakt het vuil weer naar beneden.
Het gekke is: stationair loopt hij dan gewoon prima. En het verklaart ook niet de "klik" en verder niets als ik daarna weer wil starten toch?
Greets,
Mark
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

motnamol schreef: 11 mei 2023 08:25 Doet mij denken aan een stroom probleem. check ook de accu kabels of de klemmen goed vast zitten op de accu.
Ik zal de accu kabels eens checken. Maar ik snap niet zo goed waarom het pas optreedt wanneer het warm is (dat stotteren dan) en waarom ik hem wel kan starten nadat ik de zuigers even een "zetje" geef...
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Coen »

Met je invalshoek van een brommer: bobine of condensator op de ontsteking? Onder belasting vonkt hij dan slecht/niet. Dat hij na verloop van tijd begint te bokken lijkt met warm worden te maken te hebben.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door krisg »

Het is ook niet zeker dat het maar 1 probleem is.
Massakabels, stroomkabels, benzinefilter, benzinepomp, ...kortom volledig achterstallig onderhoud nalopen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

krisg schreef: 11 mei 2023 17:26 Het is ook niet zeker dat het maar 1 probleem is.
Massakabels, stroomkabels, benzinefilter, benzinepomp, ...kortom volledig achterstallig onderhoud nalopen.
Ik denk dat het inderdaad twee verschillende problemen zijn (gelukkig).
Vanochtend wilde de bus ook niet starten (amper een klikje), ook niet na even wat heen en weer duwen in de versnelling. Maar met mijn vrouw achter het stuur kon ik hem (koude start!) in mijn uppie aanduwen op een stuk van nog geen 5 meter! Was stomverbaasd :lol: Dat zal dus wel de startmotor/bendix zijn gok ik?

Dat 2e probleem (inhouden) zie ik dan nog wel even aan: heb eerst een nieuwe benzine filter besteld. Als ik die er op zet probeer ik ook even de staat van alle slangetjes na te zien. Ik heb er een onderhoudshistorie bij: er is nog nooit een slangetje vervangen :P

Vind het nu al lekker om een beetje aan het ding te freubelen. Beter dan de Citroen C4 op lpg: elke cent die ik daar in stop doet me pijn in het hart, emotieloze auto :) Zodra het busje wat betrouwbaar(der) is gebleken gaat die weg als 2e auto.
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De massa van de startmotor loopt door de behuizing. Deze corrodeert vaak. Uit elkaar halen kan een hele strijd zijn. Je kunt ze prima laten reviseren bij een Bosch service oid. Of nieuw aftermarketding erop.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door krisg »

Het is toch geen automaat ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Roerdomp schreef: 11 mei 2023 21:46 De massa van de startmotor loopt door de behuizing. Deze corrodeert vaak. Uit elkaar halen kan een hele strijd zijn. Je kunt ze prima laten reviseren bij een Bosch service oid. Of nieuw aftermarketding erop.
Het is wel wat meer werk dan ik had gedacht, https://www.youtube.com/watch?v=9HkA1GYQnvY meer als in: lastige plaats om bij te komen zonder brug.

Heb hier wel een startmotor gevonden: https://www.startenladen.nl/startmotor- ... -p416.html .
Er zijn ook type's zonder dat extra stangetje (voor in een schaal lagertje) aan het eind, die zijn wel duurder. Vraag me ook af hoe lang dat goed gaat en of ik uberhaubt dat lagertje aan het eind zou moeten vervangen? Dat laatste is volgens mij wel echt een opgaaf zonder een brug en specifiek gereedschap...
Greets,
Mark
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

krisg schreef: 11 mei 2023 23:42 Het is toch geen automaat ?
Het is een gewone 4 versnelling handbak.
Een automaat vind ik nu al niks, eentje van 40 jaar oud lijkt me echt een horror :D
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door motnamol »

Dat lagertje is een bronzen busje.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Kire »

Mark_T3 schreef: 11 mei 2023 21:31Vanochtend wilde de bus ook niet starten (amper een klikje), ook niet na even wat heen en weer duwen in de versnelling. Maar met mijn vrouw achter het stuur kon ik hem (koude start!) in mijn uppie aanduwen op een stuk van nog geen 5 meter! Was stomverbaasd :lol: Dat zal dus wel de startmotor/bendix zijn gok ik?
Ik had 2 jaar geleden ook dat mijn bus af en toe niet wilde starten, als die warm was soms nog moeizamer. Indien mogelijk parkeerde ik op een helling met de neus naar beneden voor het geval de startmotor dienst weigerde.
Startmotor gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd, mankeerde niks aan. Toch af en toe niet starten.
Het koperen platte stekkertje op het relais (komend vanaf het contact) wil na verloop van tijd zijn veerkracht en daarmee zijn klemkracht verliezen (o.a. door warmte). De overgangsweerstand wordt dan te hoog en het relais wordt niet of niet genoeg aangetrokken (krijgt niet genoeg stroom). En aangezien het een oude bus is en er misschien op nog een paar plaatsen een (kleine) overgangsweerstand is heb ik een extra relais bij de startmotor geplaatst (zie foto).
Het startmotorrelais trekt in het begin 13A. Komt er geen 13A dan trekt die niet aan. Als de startmotor eenmaal draait bekrachtigd het relais zichzelf en heeft dan nog maar zo'n 3A nodig via het contact om aangetrokken te blijven.
IMG_2579.jpeg
Voor het aansturen van zo'n arbeidsrelais heb je ongeveer 0,5A nodig en dat lukt al snel (ook met de nodige overgangsweerstanden of weerstand in de lange draden).

Groet,

Erik

p.s. Bij mijn Land Rover met een vergelijkbaar probleem heb ik alleen het platte stekkertje wat aangeknepen. Probleem opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Ik heb nog even wat gekeken: het benzinefilter moet ik in elk geval vervangen. Die was denk ik ooit doorzichtig, nu niet meer :P

Dit weekend heb ik helemaal vol, maar ergens volgende week wil ik toch proberen de startmotor er af te halen, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Natuurlijk loop ik dan ook even de bekabeling na, maar hoe ik nu kan nagaan of er niet teveel weerstand in zit weet ik zo niet. Ik hoor wel een klik, dus ik zou denken dat het 1e relais wel schakelt?
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Kire »

Dat je een klik hoort wil niet zeggen dat het relais ook goed genoeg wordt aangetrokken om de verbinding tot stand te brengen.
Maar je kunt dit heel simpel testen door even de dikke draad vanaf de accu door te verbinden met de platte stekkerverbinding op het relais.
Bijvoorbeeld met een dikke spijker. Kan wel iets vonken dus niet schrikken. Ik heb al eens een schroevendraaier 'verpest' op die manier.
Dan moet de startmotor gaan draaien, want dan krijgt het relais voldoende Ampéres.

Eerst zorgen dat er geen versnelling is ingeschakeld, in z'n vrij zetten !!

Draait de startmotor niet dan de startmotor eraf halen en (laten) reviseren. De reparateur waar ik wel eens naar toe ging* vond die nieuwe Chinese startmotoren maar niks, zo'n ouderwetse Bosch dat zijn goede startmotoren. (de Bosch startmotor in mijn 300 Tdi Land Rover doet het al 25 jaar probleemloos, afgezien van het stekkertje).

Groet,

Erik

P.S. ging*: zeer recent is het bedrijf (automaterialenhandel) overgenomen, verplaatst en de reparatieafdeling opgeheven. Jammer!
Plaats reactie