Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Goedendag. Kan iemand me helpen aan close up foto’s van hoe je dakdragers klemt in en om de goten van een T3 ? Vallen die klemmen heel natuurlijk om het zwartje randje dat boven aan de goten zit en om de goten zelf ? Of moet je in dat randje inkepingen maken ? Ik vraag het omdat de dragers die ik wil monteren net niet helemaal lekker lijken te passen. Een foto van “hoe het hoort” te zitten kan me helpen. Met zoeken hier en op het wereld wijde web kwam ik niet veel verder. De dragers zijn van Thule. Dank alvast en groet.
Harry
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Die Thule dragers (ik heb er ook twee) staan gewoon in de goot met de voet en het vastzetdeel grijpt om de goot heen en vervolgens draai je de knop vast. Momenteel zitten ze niet op de bus, dus ik kan niet even een foto maken. Ik heb ook iets hogere, maar verder dezelfde dragers, voor een Land Rover Defender (het oude model met dakgoten), maar die dragers staan ook binnen en zitten niet op de LR.
Je moet wel de breedte van de voeten goed zetten. Je kunt de voeten verschuiven over de rechthoekige buis.
Je hoeft nergens iets weg te halen of een inkeping te maken.
Groet,
Erik.
p.s. even in de vakantiefoto's gekeken voor een foto:
Je moet wel de breedte van de voeten goed zetten. Je kunt de voeten verschuiven over de rechthoekige buis.
Je hoeft nergens iets weg te halen of een inkeping te maken.
Groet,
Erik.
p.s. even in de vakantiefoto's gekeken voor een foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Dank. Maar mijn dragers hebben andere voetjes. Ik zal er zaterdag eens foto’s van schieten.
Harry
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Het duurde iets langer ivm een vakantie.
Dit zijn de bevestigingsklemmen.
Ik twijfel of dit wel T3-werk is, eigenlijk.
Iemand enig idee of dit te gebruiken is ?
Dit zijn de bevestigingsklemmen.
Ik twijfel of dit wel T3-werk is, eigenlijk.
Iemand enig idee of dit te gebruiken is ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harry
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Hier nog een foto.
Het is van Thule.
Er kan 100 kg aan gewicht op.
Dank alvast voor het meedenken.
Het is van Thule.
Er kan 100 kg aan gewicht op.
Dank alvast voor het meedenken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harry
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Zijn dat wel dakdragervoeten voor een T3? De steun voor in de goot lijkt mij te breed en de lip om achter de goot te haken te lang/ver onder de voet uitsteken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Daarom zeg ik : ik twijfel…
Ze zijn me wel als T3-dragers verkocht.
Die enorme rechthoek zet je wat schuin op het dak en die klem zou dan onder de goot moeten vallen.
Maar omdat daar nog een zwarte sierstripje loopt, valt het allemaal net niet lekker.
En ik heb geen zin om iets te beschadigen.
Graag nog even wat blikken van kenners.
Met dank.
Ze zijn me wel als T3-dragers verkocht.
Die enorme rechthoek zet je wat schuin op het dak en die klem zou dan onder de goot moeten vallen.
Maar omdat daar nog een zwarte sierstripje loopt, valt het allemaal net niet lekker.
En ik heb geen zin om iets te beschadigen.
Graag nog even wat blikken van kenners.
Met dank.
Harry
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Je zet geen dragervoet op het dak. Dakdragers van de T3 hebben een verticale strip die in de goot staat en de beugelhaak onder de goot.
Als deze drager van je een voet heeft voor op een dak, dan zal dat een dak met extra sterkte moeten zijn anders druk je de dakhuid in. Bij een T3 gaat dat m.i. niet werken.
Twijfel nu maar niet meer, je hebt een kat in de zak noemen we dat dan. Zo zelf ooit eens beugelspiegels voor de T3 gekocht maar bleken het LT beugels.
Als deze drager van je een voet heeft voor op een dak, dan zal dat een dak met extra sterkte moeten zijn anders druk je de dakhuid in. Bij een T3 gaat dat m.i. niet werken.
Twijfel nu maar niet meer, je hebt een kat in de zak noemen we dat dan. Zo zelf ooit eens beugelspiegels voor de T3 gekocht maar bleken het LT beugels.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Gelukkig waren ze niet duur….
Dan alleen nog even uitvogelen voor welke bus ze wel geschikt zijn.
En dan kunnen ze marktplaats op.
Dan alleen nog even uitvogelen voor welke bus ze wel geschikt zijn.
En dan kunnen ze marktplaats op.
Harry
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Lijken eerder voor op een Golf 4. Die hebben geen dakgoot.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
@coen : een Golf 4 ? Ik zal eens zoeken. Waar haken daar die klemmen dan achter, weet je dat ook ? Wat die voeten rusten met rubbers op het dak, en die beugels/klemmen moeten dan vervolgens ergens onder of achter haken.
Harry
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Dit is dus duidelijk niet passend… ?
Toch stelt de verkoper dat ie “gewoon” met deze dragers op zijn T3 gereden heeft.
Zijn de dingen die ik klemmen noem en onder de goot wil euh : klemmen, dan toch eigenlijk de voeten die je in de goot moet zetten ?
Toch stelt de verkoper dat ie “gewoon” met deze dragers op zijn T3 gereden heeft.
Zijn de dingen die ik klemmen noem en onder de goot wil euh : klemmen, dan toch eigenlijk de voeten die je in de goot moet zetten ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harry
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Nogmaals, dakdragers voor de T3 staan in de goot met de klem/haak onder de goot. Wat je laat zien is een voet van de drager op je dak terwijl je dak daar zo niet op berekend is. Ook heb je kans dat je zo de goot uit proportie trekt met scheuren van lak/kitlaag tussen al die lagen plaatstaal die daar op elkaar gelast zitten.
Wat de verkoper zegt kan zijn waarheid zijn, maar het zijn dus geen T3 dragers en ik zou deze ook nooit zo gebruiken. De verkoper is er dan toch lekker vanaf. Je mag er mee doen wat je wil, maar grote kans dat je zo putten in je dakronding trekt of bij zwaardere lading. Omdat het kan wil nog niet zeggen dat je er goed mee doet.
Wat de verkoper zegt kan zijn waarheid zijn, maar het zijn dus geen T3 dragers en ik zou deze ook nooit zo gebruiken. De verkoper is er dan toch lekker vanaf. Je mag er mee doen wat je wil, maar grote kans dat je zo putten in je dakronding trekt of bij zwaardere lading. Omdat het kan wil nog niet zeggen dat je er goed mee doet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
De rechthoekige buis is hoogstwaarschijnlijk te gebruiken met andere voeten (zie mijn eerdere bericht, met foto), die je dan alsnog zult moet aanschaffen.
Ik heb net even gekeken mijn 'voeten' zijn: Thule 952 en ik heb de 20 cm hoge uitvoering (er bestaat ook nog een 15 cm hoge uitvoering 951 zo zag ik net, maar ik weet niet of dat past op de T3).
Voor mijn Land Rover heb ik de Thule 953 (28 cm hoog) aangezien ik daar ook nog een grijskenteken-dakje (+5 cm) heb zitten.
Groet,
Erik
p.s. ik zou jouw 'voeten' niet durven te gebruiken met mijn kano erop (niet dat de kano zo zwaar is, maar de wind trekt er behoorlijk aan).
Mijn Thule systeem is stormvast gebleken, toen ik in 2017 van Zweden over de Oresundbrug naar Denemarken reed, stormde het behoorlijk.
Een eind voor mij reed een vrachtauto, die zijn rijbaan en de vluchtstrook nodig had om rechtuit te rijden. Ik had zelf amper genoeg aan de rijbaan, een meter opzij geblazen worden was niks, en ik reed zo'n 60-70 km/u harder durfde ik niet. Maar de kano is netjes blijven zitten.
Ik heb net even gekeken mijn 'voeten' zijn: Thule 952 en ik heb de 20 cm hoge uitvoering (er bestaat ook nog een 15 cm hoge uitvoering 951 zo zag ik net, maar ik weet niet of dat past op de T3).
Voor mijn Land Rover heb ik de Thule 953 (28 cm hoog) aangezien ik daar ook nog een grijskenteken-dakje (+5 cm) heb zitten.
Groet,
Erik
p.s. ik zou jouw 'voeten' niet durven te gebruiken met mijn kano erop (niet dat de kano zo zwaar is, maar de wind trekt er behoorlijk aan).
Mijn Thule systeem is stormvast gebleken, toen ik in 2017 van Zweden over de Oresundbrug naar Denemarken reed, stormde het behoorlijk.
Een eind voor mij reed een vrachtauto, die zijn rijbaan en de vluchtstrook nodig had om rechtuit te rijden. Ik had zelf amper genoeg aan de rijbaan, een meter opzij geblazen worden was niks, en ik reed zo'n 60-70 km/u harder durfde ik niet. Maar de kano is netjes blijven zitten.
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
@roont3 : dank, en sorry als ik je erger. Ik kan er gewoon niet bij dat iemand dakdragers gebruikt(e) (of dat enkel zegt) en verkoopt die helemaal niet geschikt zijn voor zo’n bus en zelfs schade kunnen veroozaken. Dus ik stel nu wat vragen (ja, die ik had ik eerder moeten stellen) omdat ik zekerheid wil. (Dat zal me leren, mensen te vertrouwen. Je merkt het nu meteen : argwaan).
@erik : het ziet er dermate niet-passend uit dat ik het ook niet van plan was, om ze te gebruiken. Daar is mijn bus me te dierbaar voor. Twee opties dus nu : of andere voeten kopen, of de dakdragers as are gewoon weer verkopen, in de hoop dat er iemand voor komt. Thule maar eens vragen voor welke auto(‘s) die voeten/klemmen dan wel bedoeld zijn. En die 952, van 20 cm hoog. Is dat hoog genoeg met het oog op een pop up dak ?
@erik : het ziet er dermate niet-passend uit dat ik het ook niet van plan was, om ze te gebruiken. Daar is mijn bus me te dierbaar voor. Twee opties dus nu : of andere voeten kopen, of de dakdragers as are gewoon weer verkopen, in de hoop dat er iemand voor komt. Thule maar eens vragen voor welke auto(‘s) die voeten/klemmen dan wel bedoeld zijn. En die 952, van 20 cm hoog. Is dat hoog genoeg met het oog op een pop up dak ?
Harry
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Dakdragers : hoe klem je de klemmen ?
Tja, ik weet niet wat voor pop-up dakje je in gedachten hebt en wat de effectieve dakverhoging daarvan is (in ingeklapte toestand).
Maar leg eens een rechte lat overdwars op het dak van je bus en meet aan de linker en rechter kant loodrecht de afstand tot de goot.
Beide metingen optellen en delen door twee en dan nog een cm er bij optellen (zodat de rechthoekige buis vrij is van het dak), dan heb je de minimale hoogte die nodig is voor de Thule voeten.
Welke voeten je dan moet hebben moet je zelf maar zien.
Groet,
Erik.
Maar leg eens een rechte lat overdwars op het dak van je bus en meet aan de linker en rechter kant loodrecht de afstand tot de goot.
Beide metingen optellen en delen door twee en dan nog een cm er bij optellen (zodat de rechthoekige buis vrij is van het dak), dan heb je de minimale hoogte die nodig is voor de Thule voeten.
Welke voeten je dan moet hebben moet je zelf maar zien.
Groet,
Erik.