bellen in diesel

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Martijn H
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1199
Lid geworden op: 26 feb 2005 23:48
Locatie: Omgeving Utrecht

Ongelezen bericht door Martijn H »

He Onno!

(ik ben je nummer kwijt en je belt zonder herkenning. ik was aan het werk en had je 2e telefoontje gemist)

Bellen in de dieselleiding is niet goed... Dit betekent dat er ergens in de toevoer een lek zit. Je moet de hele leiding inclusief filter en filterhuis nalopen. Zo maar even wat ideeen waar het in kan zitten;
-Lekkend brandstoffilterring
-Lekkend ontluchtingsboutje brandstoffilter
-Lekke koppeling transparante slang
-Lekke lange slang naar achteren
-Lekke tank

De gloeipitten kun je eenvoudig controleren. Hier is al veel over geschreven.

Groetjes,

Martijn
Het leven is enorm duur geworden. Toch blijft het verbazingwekkend populair...
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Wat ik nog mis martijn; slechte of losse slangen van de verstuiverretour. Ook via deze weg kan er lucht in komen
JeroenW
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1537
Lid geworden op: 20 okt 2006 12:56

Ongelezen bericht door JeroenW »

houtstoker schreef:Wat ik nog mis martijn; slechte of losse slangen van de verstuiverretour. Ook via deze weg kan er lucht in komen
Dit heb ik ook gehad, tijdens mijn ontluchtingsproblemen. Er zat 1 retourleiding niet goed de verstuiver, en op deze manier kwamen er bellen in de brandstofleiding vanuit de pomp.

Kun je ook zien waar ze vandaan komen?

Testje wat ik zelf wel handig vond:
Nieuwe brandstofleiding monteren (heb ik wel liggen voor je, tegen zegelkosten stuur ik het op), en deze niet aansluiten aan het filter, maar aan een trechtertje. Ophangen aan je klep, en bus starten. Geen lucht? Dan zit het probleem voor/in je filter. Wel lucht? Dan zit het in je retoursysteem.

Je kunt ook eens brandstof aanzuigen uit het filter met een pompje/mond (uitkijken!). Komen er bellen mee dan zit er dus lucht in het systeem.

Bij mij lekte ook nog eens een ringetje bij de aansluiting van de brandstofslangwartel. Voor 0,15 cent gewoon vervangen.

Ik denk dat het wel aan de lucht in het systeem ligt, heb ondervonden dat dit best precies komt. Als er te veel lucht in je pomp zit dan de wartels losdraaien op je verstuivers, en ff flink doorstarten tot je diesel ziet spuiten uit de 4 leidingen. Dan weer aandraaien. Niet te strak! Met de hand, en dan iets aandraaien met sleutel (17?) of speciale sleutel.

Groeten,
Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenW op 08 feb 2007 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Onno

Alle dieselleidingen en retourslangen moeten droog staan .Nat=lucht trkken.

Eventueel kan je met talkpoeder te verstrooien een lek opsporen.

Mocht je onlangs je dieselfilter hebben vernieuwd,en is het pas sedertdien,

dan kan het aan de filter liggen

Mijn ervaring is dat sommige goedkopere dieselfilters bij slechte montage lucht kunnen trekken.Stelde ik al meerdere malen vast
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
geejee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:43
Locatie: rijswijk
Contacteer:

Re: bellen in diesel

Ongelezen bericht door geejee »

oNNo schreef:hoi ben ik weer 's

mijn bus start slecht en soms niet. in de slang naar de dieselpomp zie ik belletjes. volgens de wegenwacht komt het daardoor of door versleten gloeipitten. heeft iemand dat wel eens gehad en/of wat is er aan te doen?
(lek?)
alvast bedankt
[[bye]] oNNo [[bye]]
ik heb naast de bus ook een brommobiel en die rijd ook op diesel
die starte van de zomer wel maar bleef niet lopen ,
er zat konstant lucht in het siesteem dus ik alle slangen vervangen
en het probleem bleef.
uiteindelijk bleek dat het aan zuigfilter in de tank dicht zat
na dit te hebben gereinicht en de tank gespoeld deet ie het weer
maar ik weet niet of er in de bus ook een aanzuigfilter heeft
in iedergeval kan het natuurlijk wel ergens een verstopping zijn.

groeten gert-jan
groeten gert-jan
2005 camper inrichting
2009 ombouw 1,9 tdi
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: bellen in diesel

Ongelezen bericht door Leo M »

geejee schreef:
ik heb naast de bus ook een brommobiel en die rijd ook op diesel
die starte van de zomer wel maar bleef niet lopen ,
er zat konstant lucht in het siesteem dus ik alle slangen vervangen
en het probleem bleef.
uiteindelijk bleek dat het aan zuigfilter in de tank dicht zat
na dit te hebben gereinicht en de tank gespoeld deet ie het weer
maar ik weet niet of er in de bus ook een aanzuigfilter heeft
in iedergeval kan het natuurlijk wel ergens een verstopping zijn.

groeten gert-jan
Dag Gert-Jan en Onno

Momenteel heb ik een tank open liggen uit mijn kelderstock en voor

zover ik weet en zie is er geen aanzuigfilter in de fameuze T3-tank.

Alle last,die ik had met luchtbellen=

-meermaals slechte dieselfilter
-kapotte retourslangen
-lekke injecteurleidingen na vernieuwing verstuivers
-de stoffen leidingen van de dieseltank
-een lekke dikke nylon-plastiekleiding boven de tank,deze die van links naar rechts gaat is mij bekend van een T3-maat.
Ik heb gewoon alles ,rubbers en O-ring tankmeter vervangen en sedertdien geen enkel luchtprobleem meer
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

re gloeibougies

Ongelezen bericht door Leo M »

oNNo schreef:bedankt iedereen,
er zit een nieuwe dieselfilter in en hij start weer redelijk.
de belletjes waren weg ook de toen ik de laatste keer voor het nieuwe filter probeerde.
hoe je de gloeipitjes moet testen weet ik niet.
groet oNNo [[bye]]
Dag oNNo

Als je niet weet hoe je de gloeibougies moet controleren,dan mistte je mijn wondermooie ''live'' reportage,,,

klik hier voor de gloeiende gloeibougies,Op de tweede pagina.
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
swesselings

Re: bellen in diesel

Ongelezen bericht door swesselings »

Ook mijn bus start slecht, en ik herken de hierboven beschreven problemen.

Ik heb zelf al het kleine o-ringetje vervangen, en de pomp lekt volgens mij nu niet meer. Maar nog steeds start hij slecht. Ben nu maar naar een garage gegaan, en deze meent dat de brandstofpomp intern kapot is, en dat er een nieuwe in moet (á €750!!!) Ook vervangt hij dan de brandstoffilter. (alles bij elkaar, incl montage €900!!)

Nu ik echter zo terug lees, ga ik me een beetje afvragen of er dus wel zo'n (dure) nieuwe brandstofpomp in moet. En het hele probleem niet verholpen is met een nieuw filter

Graag hoor ik wat advies.

groeten,
Stef
Laatst gewijzigd door swesselings op 23 okt 2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: bellen in diesel

Ongelezen bericht door Leo M »

swesselings schreef:Ook mijn bus start slecht, en ik herken de hierboven beschreven problemen.

Ik heb zelf al het kleine o-ringetje vervangen, en de pomp lekt volgens mij nu niet meer. Maar nog steeds start hij slecht. Ben nu maar naar een garage gegaan, en deze meent dat de brandstofpomp intern kapot is, en dat er een nieuwe in moet (á €750!!!) Ook vervangt hij dan de brandstoffilter. (alles bij elkaar, incl montage €900!!)

Nu ik echter zo terug lees, ga ik me een beetje afvragen of er dus wel zo'n (dure) nieuwe brandstofpomp in moet. En het hele probleem niet verholpen is met een nieuw filter

Graag hoor ik wat advies.
Dag swesselings

Ik heb nog geen pompen defekt geweten,enkel de opvoerpomp eenmaal.
Op een T3 zag ik dit euvel opgelost door een extra afzonderlijke opzuigpomp bij te zetten vòòr de brandstoffilter.
Het ontstaan van luchtbellen kan in een heel klein lek zitten,aan tank,filter ondicht of verstuivers of retourleidingen.Als alles droog staat start zelfs een oude diesel van de eerste slag.
Om te controleren ,kan je een gereinigde motor inpoederen met wit talkpoeder,daarna laten draaien,het talkpoeder mag niet verkleuren.
Ik had pas ook zo'n luchttrekkend geval,en dat bleek een niet komleet dichte verstuiver te zijn,welke pas was gereviseerd.Na terug losschroeven en een beetje Locktite was het kleine lek opgelost en start deze weer van de eerste slag.
Gewoon;alles moet er droog uitzien...

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: bellen in diesel

Ongelezen bericht door Theo Postma »

swesselings schreef:Graag hoor ik wat advies.
Op het forum wordt het erg op prijs gesteld, om met je voornaam je berichten af te sluiten [[thumbup]]

Groeten,
Theo
Plaats reactie