VW muis is niet meer, het is nu VW ****! -> weer begonnen

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Da Verguldo
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 457
Lid geworden op: 02 jun 2006 02:17
Locatie: Schelle, Antwerpen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Da Verguldo »

tmotion schreef:het plaatwerk is binnen!!

Afbeelding

Het is natuurlijk mooier om allemaal losse plaatjes te nemn maar een grote plaat vind ik wel handig. Scheelt toch weer wat laswerk + potentiële roest.

Nu even kijken wat wijsheid is: zelf lassen of eerst wachten tot 10 mei na de lascursus.... ik denk dat het slim is te wachten. Enige nare is dat dit werk de rest een beetje ophoud.

Mvg Tijmen
Hoi!

Wat kost zo'n plaat? Die heb ik nodig maar dan aan de andere kant.
Dit lijkt me allesinds niet origineel, maar ik wil de prijs toch even weten als dat mag.
Desnoods via Pb? Dank je! [[thumbup]]

Mvg,

Kris
Groeten, Kris

'89 1.6TD (JX) 'Feuerwehr' [O==vw==O]
In loving memory: Leo Mengé & '91 1.7d (KY) "Bloemen Cindy"
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

je kunt de platen her en der kopen.. 55€ ongeveer dacht ik. Groot voordeel is dat het je een hoop laswerk scheelt. Arta Parts heeft ze, t3bus.nl ook.. en nog een paar shops

groet tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

.......en ook te krijgen via FLAPS (geen verzendkosten)
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Hoi Kris,
Ik kocht bij de VW dealer aan linker achterscherm origineel (251809155).
Kosten: 84,26 ex BTW :cry:
Voordeel; Aan boven,- en voorzijde zit er de brede binnenflens aan (deel van wielkast) wat bij mij aan de voorzijde slecht was, dat werkte gemakkelijk. [[thumbup]]
Daarvoor had ik een reparatiedeel bij Winparts gekocht (VWA-9557591)
Kosten: 29,69 incl BTW. Dat deel heb ik teruggestuurd; miste de brede flenzen en slechte passing [[sad]]

Hoef je maar een stukje van het spatbord te vervangen, dan loont zo'n deel m.i. wel, om daar 't betreffende stuk uit te halen.

Ik ben te spreken over 't originele deel. Het meeste werk zat overigens in verwijderen an het oude deel; zoekplaatje naar alle puntlassen enhechtlassen onder dikke klodders underbody coating [[head]]

Success!

Groetjes,
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Allereerst onze excuses voor het niet posten op het forum. Druk Druk Druk... maar bij deze dan een grote update van ons project:

Soms vraag je he af waar al dat roest toch vandaan komt:
Afbeelding
Gelukkig is het allemaal oppervlakte en is al wat verroest is goed te vervangen. De roest rondom het achterspatbord komt doordat deze al eens is vervangen maar met puntlasjes is vastgezet om de 10cm en daartussen zaten dus grote kieren waar al het water zo inliep. Dr uit ermee:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zn neusje heeft ook even wat aandacht gekregen: slijptol, borstel, schuren tot blank staal en dan een likje owatrol CIP
Afbeelding

dit doen we later:
Afbeelding

Maar eerst: hoe fix ik van een bol dak een plat dak?? We willen normaal bovenin slapen, daarom willen we graag een plat dak dat bestaat uit twee multiplex platen en een kokerbalk. Hiervoor hebben we 25x25x2 hoekprofieltjes aangeschaft die rondom komen en een 60x30x3 kokerbalk. Eerst moest natuurlijk het huidige dak eruit:
Afbeelding
Afbeelding
Leeg:
Afbeelding

Mooie stukjes reparatieplaat over voor elders in de bus
Afbeelding

Bij deze nogmaals eeuwige dank aan Ronald voor zijn prima lasmiddag. We hebben een eigen apparaat gekocht, een Ferm mig 100. het is niet top of the bill maar het lassen ging erg goed na de goede instelling te hebben gevonden. Het apparaat kan tot 4mm lassen en anders hebben we nog altijd een elektrodelas staan.

Afbeelding
Afbeelding
De kenner herkent de Cranenbroek Lashelm a 39,95€
Het resultaat kan drie personen houden zonder een krimp te geven:
Afbeelding

Voor onze eerste las best netjes vind ik zelf. Ik maak binnenkort wel closeup foto's
De rest van de bus heeft bus nu een rand rondom, net als origineel in de westfalia


Over twee weken gaat de multiplex plaat erin en hebben we een dak / plafond. De zijkant staat dan ook op de planning.


Tot zover

Mvg

Tijmen en Anne
schuren, schuren en nog eens schuren
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Lasapparaat vindt ik geen slechte keus. Wél zie ik dat jullie met wegwerp flesjes werken, een koopfles (10 L) zal snel terugverdient zijn. Dit geeft wél eenmalig een flinke investering, maar door de hogere druk in de fles zul je zien dat je met een vulling heel lang doet. mss wel langer als een jaar, terwijl je van die witte flesjes er bij het lassen altijd een paar moet hebben staan.

Mooi dat de lascursus van pas komt, Anne bakte er daar heel wat van :mrgreen: Keep up the good works [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zo dat is grondig werken [[thumbup]]
Ziet er heftig uit allemaal.

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Ongelezen bericht door Louis »

Hoi Tijmen en Anne,

Fijn dat het goed lukte met het dak ! [[thumbup]]

Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat met het vervangen van het zijpaneel.
Succes verder :P

gr
Louis
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Hi Anne en Tijmen
Wat zo'n dagje lascursus al niet waard is [[thumbup]] Wie is de lasser Anne??? :mrgreen: :mrgreen:
Dat gaat helemaal goed komen [[toast]]
Het mooiste zou zijn als je een paar stukken raamsponning uit een donorbus zou snijden,heb je een goede passing,maar vaak hebben ze de zelfde kwaal [[sad]]
Ik heb dit bij de Duitse bus wel kunnen doen en zonder plamuur.
Blader hier nog maar eens door :mrgreen: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=7286
En succes met lassen [[thumbup]]
Groeten
Henk [[toast]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Hoi Henk,


De lasser is Anne ja, maar om heel eerlijk te zijn verging het mij wat beter. Maar dit waren nog easy lasjes (dikke platen). De lastige werk komt nog, dus dat mag Anne doen.
Bij de donor is de raamsponning zo op het eerste gezicht nog goed. Het is meer dat we het wat zonde vinden om deze te slopen.

@ Houtstoker:

Ik ben enigzins van plan een grote fles te kopen alleen we maken eerst deze even op. We kregen bij de koop 3 flesjes erbij. Ze zijn wel snel leeg moet ik zeggen

Mvg

Tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Maar weer eens een update van ons. Het werk gaat allemaal wat minder snel als gehoopt, maar we komen er wel. Het is nu vakantie en dat betekend: tijd in overvloed.


herinneren we ons dit plekje nog:
Afbeelding
floep weg...
Afbeelding
Het lassen gaat steeds beter (dit is een maandje terug). Nu gaat het al stukken beter. Ik ken het apparaat nu uit mn koppie en lasjes worden mooi vloeiend ipv een hoop gepruttel.
Afbeelding
ff plamuren
Afbeelding

We pakken alle plekjes met roest als volgt aan:
-roest eruit slijpen
-passend plaatje maken van staal dat we over hebben uit het dak (lekker dik)
-Erin lassen + bramen
-Fertan erover (buiten en binnen) + schoonmaken
-Laagje owatrol
-Plamuur + opschuren
-Binnenkant tectyl holle ruimte spray

maybe wat overdone maar dan houdt het t wel even vol.
Anne is trouwens een held in het maken van passende plaatdelen, zelfs de raamsponningen maken we zelf:

Afbeelding

Afbeelding


Ondertussen zat ik me kapot te ergeren aan de verroeste uitlaat en motorbeplating. Waarom weet ik niet maar ik wil t gewoon mooi strak hebben. Via dit forum zijn we achter de welbekende acculader-elektrolyse techniek gekomen. dus zo gezegd zo gedaan. Het lelijke eendje:
Afbeelding
men neme een zwembadje / zandbak van de blokker (2 voor 16€)
Afbeelding
plus-polen maken rondom
Afbeelding
water + soda erin, min op de uitlaat en plus op de polen
Afbeelding
pruttel, pruttel, lekker vies doen :)
Afbeelding
Na 30 uurtjes pruttelen komt het beestje er zo uit, even wat borstelen en voila:
Afbeelding
dat zetten we in de zinkspray
Afbeelding
en omdat zinksprak zo'n lelijk kleurtje heeft, zwarte hittebestendige lak. Dat moet wel uitharden op 160 C mar helaas hadden we geen oven waar t inpast. Oplossing: 2000W verfafbranders op de ingang van de uitlaat en een half uurtje laten blazen. Top uitlaatje!
Afbeelding

Oja ik zou nog een close-up posten van de ingelaste strip die het bed moet gaan houden:
Afbeelding


We waren van plan afgelopen week al het laswerk af te hebben, maar ik ben vorige week zondag door mn rug gegaan en woensdag verrekte ik van de pijn. Tch maar doorgegaan (pijnstillers) en het lassen ging prima. Nu had Ronald mij geleerd: "las NOOIT op z'n kop". Nu moest ik om een hoekje kijken in de wielkas achter, ik hing wat schuin en ik dacht nog: "dit is niet zo slim" en toch druk ik dat knopje van mn torts in. Resultaat: vonk vonk en er schiet een vonk in mn link gehoorgang. Wat een herrie maakt dat en wat een pijn. Ik schreeuwde het uit. Naar de keuken gerend en volgegooid met water en daarna brandwondenzalf met een wattenstaafje. De hele dag nog last gehad en mocht ik het de morgen er na nog hebben dan zou ik even langs de huisarts gaan.
Maar gelukkig, de volgende dag, voelde ik niets meer. Ik heb mn lesje wel geleerd, t had goed fout kunnen aflopen was die vonk wat dieper gegaan.

Na dit ongelukje had ik helemaal last van mn rug. Het is op het moment van schrijven aan het wegtrekken. We gaan woensdag weer aan de slag. Nog twee dingetjes en het laswerk is af:

-de plaat er eindelijk in. Al het voorwerk is af, alleen mn rug weerhield me ervan deze er vorige week in te lassen
-toch maar nieuwe instapjes aan de voorkant
-Achterop nog een klein plekje
-Dakrand afmaken

Ik ben er ook achter gekomen dat de rechter voordeur toch wel slecht is. Mocht iemand er dus nog eentje hebben liggen dan hebben we wel interesse.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en we hopen dat de bus tegen eind september weer op de weg is!

Mvg

Tijmen en Anne
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

zo weer eens een update uit zeeland:


deze zit erin! eindelijk :p
Afbeelding

en met dit stukje is de voorkant ook done. (zit nu al plamuur over, oude foto)
Afbeelding

en deze worden ook schoon...
Afbeelding

en dankzij wat mooie bouwlampjes werken we nu ook 's avonds door.. o yeah !
Afbeelding

dat was nu een tijdje terug. Dit weekend een extra helpende hand in de vorm van één van mn beste vrienden. Met de kennis die ik van Ronald heb meegekregen hem een klein beetje leren lassen. meteen maar de achterkant aangepakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles ging prima totdat de slang van het lasapparaat op een bouwlamp lag en wegsmolt :( dat moeten we dus even fixen. Ondertussen binnen doorgegaan met het elektrisch lasapparaat wat ook heerlijk ging.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

op de instapjes na is al het laswerk af en kunnen we beginnen met schuren en daarna eindelijk spuiten. We hebben er zin an!

groet van Tijmen en Anne
schuren, schuren en nog eens schuren
D-J

Ongelezen bericht door D-J »

Mooi project is dit hoor, compliment [[thumbup]]
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Ongelezen bericht door mischa72 »

Ziet er allemaal zeer veelbelovend uit.

Toch even 2 vraagjes:
Er wordt lovend gesproken over het lasapparaat, welk merk/type is het?
Waar hebben jullie de lascursus gevolgd?

Ik zal niet hoeven toe te lichten waarom ik deze vragen stel.

Ik blijf dit topic zeker volgen.

Sorry overigens voor de Off Topic.
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Hoi Mischa,

- het lasapparaat is een standaard FERM mig apparaatje: http://www.coolsound.nl/product/3673/fe ... t?lc_id=86
er staan er zat op Marktplaats. We hebben m voor 100€ gekocht. Er zijn zat van dit soort apparaatjes van andere merken. Voor het wat zwaardere werk gebruiken we een FERM150 elektrolas apparaat van 55€ bij de Gamma.
-en de lascursus?? dat hebben we te danken aan onze forumvriend ronald: http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... =lascursus
daarna gewoon veel geprobeerd en na een tijdje kun je t wel. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar zelf zijn we er tevreden mee.

Mvg

Tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Ongelezen bericht door mischa72 »

tmotion schreef:Hoi Mischa,

- het lasapparaat is een standaard FERM mig apparaatje: http://www.coolsound.nl/product/3673/fe ... t?lc_id=86
er staan er zat op Marktplaats. We hebben m voor 100€ gekocht. Er zijn zat van dit soort apparaatjes van andere merken. Voor het wat zwaardere werk gebruiken we een FERM150 elektrolas apparaat van 55€ bij de Gamma.
-en de lascursus?? dat hebben we te danken aan onze forumvriend ronald: http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... =lascursus
daarna gewoon veel geprobeerd en na een tijdje kun je t wel. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar zelf zijn we er tevreden mee.

Mvg

Tijmen
Hoi Tijmen,

Bedankt voor de snelle reactie. Het is nog niet meteen aan de orde, maar ooit zal ik er aan moeten geloven. Ik moet nu nog alles LATEN lassen en dat wordt bij een roestoratie wel erg duur. Vandaar dat ik het zelf wil leren (met hulp van ervaren lassers natuurlijk). Ik hou zelf niet zo van de nieuw rollend materieel, dus kom je automatisch in aanraking met minder goed geconserveerd materiaal en dan is enige laskennis wel erg handig.

Is het trouwens gemakkelijker om een goedkope donor op de kop te tikken dan om alle losse delen bij elkaar te verzamelen?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie