VW muis is niet meer, het is nu VW ****! -> weer begonnen

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

VW muis is niet meer, het is nu VW ****! -> weer begonnen

Ongelezen bericht door tmotion »

Hoi allemaal,

We vonden het maar eens tijd om een project-topic te beginnen. De blauwe bus (VW muis) is bijna niet meer, de nieuwe legergroene bus (VW beer) staat sinds twee weekjes hier voor de deur (zeeland).
Even ter intro: in 1981 werd in Duitsland de groene bus in dienst genomen door het leger. Tot 1988 werd dit beestje door het duitse leger gebruikt als 9 persoons-bus. In 1988 heeft iemand de moeite genomen deze bus te importeren en om te bouwen tot een soort van camper.
De hele bus heeft een anti-roest behandeling gehad. (er is nog steeds nergens roest te zien, de onderkant is keihard)
Daarna is het verleden van deze bus wat wazig maar in 2006 is deze bus aan een garage verkocht. Deze is daar gerepareerd en verkocht aan een de vorige eigenaar die hem nu aan ons heeft verkocht.

De komende maanden dient het originele Westfalia camper interieur van de blauwe bus in de leger-groene te worden gezet + daarnaast nog een hele hoop werk, spuitwerk enz... De 1.6CT gaat vervangen worden door de 2.0CU van de blauwe. Kortom een uitgebreid project dat hopelijk tegen de zomer zijn voltooiing vindt.

Eerst maar eens wat foto's ter inleiding:

VW muis & beer
Afbeelding
Hefdak vs. hoogdak
Afbeelding
De 1.6CT met elektrische benzinepomp
Afbeelding
Het zelfbouw interieur van oude eigenaar
Afbeelding
Afbeelding
Rotte plekjes: voorruit, bumper
Afbeelding
Afbeelding
Een "schoorsteentje" voor een potkacheltje dat vroeger bij onze duitse legervriendjes binnen heeft gestaan
Afbeelding
in the jungle, the mighty jungle.........
Afbeelding
Afbeelding
naden links zijn puntgaaf
Afbeelding
rechts achter zijn de enige naden die wat rot zijn + hoekje schuifdeur
Afbeelding
en toen was ie bijna leeg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
och wat zijn ze mooi
Afbeelding

De groene bus is nu helemaal leeg, kaal tot op het bot. De blauwe is morgen aan de beurt.
In de weekenden volgen er de nodige updates, morgen weer een dag.

Tot nu toe nog makkelijk werk, de grote klussen volgen binnenkort (met uitgebreide fotos natuurlijk)
Alvast dank allemaal voor eventuele hulp en voor alles wat tot nu toe op het forum staat

Mvg

Tijmen en Anne
Laatst gewijzigd door tmotion op 13 sep 2009 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
schuren, schuren en nog eens schuren
Anne

Ongelezen bericht door Anne »

Jeeeej het wordt zo vet :D
Eerste klusdag was erg geslaagd, qua carosserie had de nieuwe bus geen ongewenste verrassingen, het viel 100% mee!

Diegene met die blauwe overall, dat ben ik trouwens!
Wel echt handig dat we bij mn ouders kunnen klussen: gratis eten op tafel, ruimte om te klussen en op te bergen en natuurlijk alle tools. In Delft kunnen we helaas niet voor de deur aan de gracht klussen. Morgen gaat het hard regenen hier, maar hopelijk toch weer een goeie klusdag.

Groeten,
Anne

(Toch ook maar even gepost, ik lees het forum wel altijd hoor!)
Gebruikersavatar
remysnijders
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 sep 2007 21:09
Locatie: Tilburg

Ongelezen bericht door remysnijders »

Hoi Tijmen en Anne!!

heel veel succes ermee!,
Wordt al een beetje jalours bij het horen dat de CT een CU wordt :P
Ik moet toch ook nodig iets aan onze CT gaan doen.. [[head]]
Heel veel succes!!!

Remy
Remy
____________
...autoloos...
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

vandaag weer wat kunnen klussen ondanks het weer:

We hebben heel de binnenbeplating weggehaald. Er zat alu in, dit wordt hout met skai-leer er over.
Het is altijd maar weer een verrassing wat achter de platen tevoorschijn komt. Gelukkig zijn we niks tegen gekomen wat we nog niet wisten.

Rotte plekken rondom het rechter achterwiel:
Afbeelding
Van binnen:
Afbeelding
Links is echt puntgaaf
Afbeelding
Roostertjes + spiegels waren zo dof zwart dat ze een nieuw laagje zwart krijgen
Afbeelding

Het is nu even kijken hoe we de bus gaan isoleren zonder dat we vocht / condens problemen krijgen bij het plaatwerk.

De dag zit er weer op, volgend weekend weer verder.

Met vriendelijke groet

Tijmen en Anne
schuren, schuren en nog eens schuren
JeroenW
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1537
Lid geworden op: 20 okt 2006 12:56

Ongelezen bericht door JeroenW »

Hoi,

Ik ben toen nog gestopt toen je bij Zwolle stilstond,

Leuk bezig zo. Die roest bij rechts-achter scherm is wel ver heen zeg [[sad]] Hopelijk is het bovenliggende deel niet te ver aangetast. Check ook goed die kriksteun als die 'doos' constructie lek raakt rot het steeds verder weg,

Mvg,
Jeroen
Anne

Ongelezen bericht door Anne »

Hoi Jeroen,

Nog bedankt dat je ons gezelschap hield tijdens het wachten op de ANWB.
Nu ik de foto zie van rechtsachter ziet het er erger uit dan het is. In het echt ziet het er minder erg uit (positief toch!). Naar mijn idee is het krikpunt wel in orde. Maar bij de volgende klusbeurt zullen we er eens kritisch naar kijken! Thanx.

Groetjes,
Anne
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

pfff...... ik was van plan te gaan klussen en lassen deze pasen maar Arta-parts laat het een beetje van zich af weten. :(

Ik zou vorige week woensdag mn plaatwerk binnen krijgen: nu nog steeds niks.. Heb ze al gemaild en ze zouden het opsturen...
Nu nog steeds niks...

Lassen en spuiten moet gewoon eerst gebeuren.... [[head]] [[head]]

Mvg. Tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

het plaatwerk is binnen!!

Afbeelding

Het is natuurlijk mooier om allemaal losse plaatjes te nemn maar een grote plaat vind ik wel handig. Scheelt toch weer wat laswerk + potentiële roest.

Nu even kijken wat wijsheid is: zelf lassen of eerst wachten tot 10 mei na de lascursus.... ik denk dat het slim is te wachten. Enige nare is dat dit werk de rest een beetje ophoud.

Mvg Tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
JeroenW
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1537
Lid geworden op: 20 okt 2006 12:56

Ongelezen bericht door JeroenW »

OUde plaatwerk kun je alvast verwijderen,

Dit kan door de puntlassen door te boren, dat hele paneel zit met puntlassen vast.

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Hoi allen,

We hebben er weer een weekend opzitten. We hebben weinig aan d bus zelf gedaan maar wel hard gewerkt.
Bij de ouders van Anne hebben ze helaas geen garage, dus hebben wij deze zelf geklust.

Studie Bouwkunde + 17 jaar Scouting + een gezond verstand bracht mij ertoe een garage te gaan pioneren (touw + hout klussen)
Nu lagen er een hoop alu steigerpalen in de tuin en combinatie met een bol sisal-touw en duck-tape is er een mooi plekje voor onze bus geklust.


Het staat als een huis. Alle knopen zijn nog even vakkundig afgetapt met duck-tape en alle palen zijn diep de grond ingeslagen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We kunnen nu naar hartelust klussen en alles overzetten. De schuifdeuren staan tegenover elkaar dus alles kan makkelijk worden uitgewisseld.


Wat betreft busklusjes:

-de rubbers van de deurruiten waren erg slecht, maar binnen rechts is buiten links en vice-versa, dus de oude bus kon hier van dienst zijn.
-de deurpanelen zijn wat lelijk en missen armsteuntjes dus die gaan ook mooi over
-De raamstijlen van de voordeuren zien er niet al te mooi meer uit en krijgen een mooi nieuw laagje lak
-De achterroostertjes zijn weer mooi mat-zwart en de ruimte erachter krijgt een mooi laagje zwarte lak.

Over twee weken gaan we weer aan de slag: plaatwerk achter eruit en het dak openzagen (moet een platte plaat in ipv de bolling onder het hefdak).



Oja: een weekendje klussen zorgt altijd voor gewonden:

-Anne snee met en mes in haar duim tot op het bot en ik stak bij het aantrekken van de duck-take mn duim hard in mn oog. Resultaat: 1 oog doet AU + kan niet echt scherpstellen, maar dat gaat vast wel weer over.

Het gaat allemaal wat slomer dan we gedacht hadden, maar dat hoort erbij + we hebben geen haast.



Met vriendelijke groeten:

Tijmen + Anne

ps het hele gevaarte staat in Koudekerke (vlissingen) dus mocht je denken: "dat ken ik ergens van...."
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

even een drastische projectswitch:


Nu alles er toch uit ligt en er het één en ander gelast moet worden gaat meteen maar heel de bus in de lak.

Waarschijnlijk lime-groen met warm wit, zelfde als de bekleding van de banken.

oja.. ops vergeten.. groetjes :p
Laatst gewijzigd door tmotion op 14 apr 2008 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
-=goanna=-
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1022
Lid geworden op: 14 dec 2005 18:49
Locatie: Breda

Ongelezen bericht door -=goanna=- »

das gaaf een bus met bustent en daar een bus in.... [[thumpsup]] creatief hoor [[thumbup]]
groetjes Joppe

Als ik Mercedes wil rijden, neem ik wel een taxi
Citroen hymer 1994 (de campert)
1300 kever uit 1970, marathon blue (daily ride)
Polo 1.4 uit 2007 (de burgerbak)
Midas

Ongelezen bericht door Midas »

krijg wel een beetje een misdrijf gevoel met die blauwe tent 8)
Gebruikersavatar
tmotion
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 nov 2006 23:43
Locatie: Den haag

Ongelezen bericht door tmotion »

Dit was me het weekendje wel weer zeg:

We gaan de bus compleet strippen. Alles gaat opnieuw in de lak nadat het laswerk is gedaan, design volgt nog.
De motorkeuze is nog steeds niet gemaakt. CT of CU. We hebben ze allebei liggen

-De CT loopt als een zonnetje en ziet er goed uit. Het is een CT met hydraulische klepstoters.
De motorafdichting moet wat worden verbeterd en de luchtfilter mag ook wel vernieuwd worden.
Er zit nog een hoop power in het motortje. Trekt goed weg.

-De CU komt uit de oude bus. Heeft van de zomer heel wat bergjes beklommen in Frankrijk en
loopt eigenlijk ook best goed. Hij ziet er alleen veel slechter uit! Op alles zit roest.
Wat betreft oliegebruik: 1L op 2000km.... gokje. Denk dat de CU evenveel power heeft als de CT
Leuk feitje: na 5 maanden stilstand startte hij in 1 keer!

Nu heb ik voor mijn verjaardag (volgende week pas) een mooie (motor)krik gekregen. Dus ze gaan er allebei onderuit voor inspectie
en een goede opknapbeurt


Dat is de toekomst, nu het heden met als onderwerp: ROEST ARGHH!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dat is nog niet alles, achterspatbord rechts is erg slecht (zier eerder dit topic) enz enz.... Maar ach, kwestie van geen haast hebben en gewoon lassen.

We hebben ook het dashboard eruit. Wat een gedoe zeg met die bouten van de stuurkollom. Hoe krijg je die krengen nou los. De Haynes adviseerde er een platkopje van te slijpen. Dat dus maar gedaan. Met wat kruipolie was ie los. Toch wel raar, waarom zit daar geen normale bout? De voorruit hebben we eruit gesneden. Het rubber was toch al waardeloos.

Afbeelding


Volgende project was het verwijderen van het hefdak. zucht..... Het hefdak kan in onze geweldige zelfklusgarage niet volledig open, waardoor er druk op de veren blijft staan. En twee veren met een 80kg druk hou je niet even tegen. Anne heeft heel wat spiertjes laten overwerken, terwijl ik al vloekend aan de moeren zat te draaien. Maar hij is eraf. Voortaan wat beter nadenken :p
Volgend weekend gaat het bolle dak eruit worden gezaagd en wordt er een platte balk gelast en komt er een platte plaat in. Ik zal dat uitvoerig op foto vastleggen. Zodat een ieder die een T3 naar een camper wil ombouwen er wat aan heeft.


Ik had nog een vraagje. Bij veel webshops zie je "raamrubbers met sierlijst montage mogelijkheid". Zit hier nou een sierlijst bij?? De tekst suggereerd dat het alleen mogelijk is. En zo nee, waar haal ik een sierlijst voor mn ruiten?


Groet aan allen,

Tijmen
schuren, schuren en nog eens schuren
Gebruikersavatar
Pete
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 105
Lid geworden op: 01 mei 2006 13:52
Locatie: Delft

Ongelezen bericht door Pete »

hey Tijmen,

Mooi project! jullie pakken het grondig aan (met de middelen die voor handen zijn)! [[thumbup]]
helaas kan ik je geen antwoord geven op de vraag mbt de sierlijsten.

ik kijk uit naar het vervolg van de rapportage! [[toast]]

groeten, Pieter
Heeft een witte T3 uit 1983
DG - 1,9 watergekoeld
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Hoi Tijmen,
Goed bezig [[thumbup]] Erg herkenbaar, die plaatwerkperikelen!

Ik heb vorige week bij http://www.kaefer-co.de onder andere een "Dichtung Frontscheibe MIT Nut für Zierleiste; 28,75€" besteld. Ik mag ervan uitgaan dat de sierlijst niet meegeleverd wordt.
De sierlijst moet ik nog bestellen; die is kapot gegaan bij demontage. Ook voor mn achterrruit wil ik een nieuwe sierlijst.

Ik zag sierlijsten o.a. bij: http://server5.gs-shop.de
(>> Artikel >> VW Bus T3 bis 1990 >> Dichtungen >> Fahrzeuge mit Zierleiste)
Zierleiste für Front- oder Heckscheibendichtung T3 original voor 15,90€

Eindstukje staat er ook bij voor 3,90€.

Mocht je die bestellen, laat me svp je ervaring horen. Ik wacht even met nieuwe bestellingen tot de karrosserie af is; heb inmiddels een kast voorraad en blijk toch telkens weer iets vergeten te zijn [[head]] [[head]]

Groetjes en success!

John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Plaats reactie